Gå till innehåll

Är den sjuk?


Ripzone

Rekommenderade inlägg

Behöver hjälp med att reda ut vad fisken har fått på sina fenor, är det Pricksjukan? dem andra fiskarna börjar få samma sorts vita prickar på fenorna men inget synligt på övriga kroppen. Vad kan det vara. Alla fiskar ser ut att må bra i övrigt och äter som dem ska. Har en gulkirurg fisk som drar sig mot stenen då det ser ut som det kliar på den, är det normalt?

här kommer en bild på min Kofisk som har hela fenorna fulla med vita prickar.

Om så fallet är att dem har fått prick sjukan, vilken åtgärd är bäst? Medicin? Kan man fylla upp en hink med nytt salt och rätt temperatur och överföra fiskarna där och föröka botta dem där? Någon som har erfarenhet av detta?

attachment.php?attachmentid=124879&d=1423735986&thumb=1

post-8278-14468935488245_thumb.jpg

post-8278-14468935488417_thumb.jpg

post-8278-14468935488583_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kofisk är väldigt känsliga mot stress och dem får lätt vita prick , haft en som levde ganska länge tills pumpen tog fast honom ..

Det måste du göra: doppa maten med vitlök eller köp mat som inehåller vitlök , kör UVC och stör inte fiskarna mycket , flytta inte på dem eller stressa dem specielt Kofisken.

det kommer bli bättre ..'

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack för all hjälp, jag är rätt så ny inom denna hobbyn så jag har följd fråga som kanske låter dum men när jag söker på UVC är det filter eller lampa man menar då? hehe och vitlöken är den man köper på affären och doppar tillsammans med fiskmaten? tack för svaren

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Vitlök inte den som men köper på vanliga affärer , jag skulle inte göra det i allafall

hos alla fiskhandlare hittar du vitlök ofta den är koncentrerat ex denna

http://www.drakfisken.se/foder/1612-seachem-garlic-guard.html

UVC är det en apparat som har en UV lampan i , vttnet rinner genom och har kontakt med UV lampan som i sin tur dödar alla bakterier ex: http://www.fish-street.com/coralife_18w_uv_steriziller

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitlök är inget som kommer ta bort parasiten men det stärker immunförsvaret så fisken inte blir lika utsatt. Se även till att de får ordentligt med mat så de blir starka för även det stärker ju självklart immunförsvaret. Undernärda fiskar är betydligt mer benägna att få prick än välgödda. De flesta har vita prick i sitt kar utan att det syns på fiskarna men vill man utrota parasiten så måste man ta ur fiskarna och sen behandla dem på vilket sätt man nu väljer. UVC reducerar ju parasiten effektivt men du kan inte utrota den helt på det sättet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog ett google-race, för det är alltid bra att friska upp sina kunskaper:

https://research.jcu.edu.au/cstfa/news-and-events/garlic-keeps-fanged-fish-parasites-away

Låter lovande! Till skillnad från undersökningen som visar på att atlantisk lax får skador på inre organ av vitlök.

Nu avhandlar ju inte undersökningen just prick men ändå intressant.

Studien har med följande rad text:

Previous research has demonstrated that feeding fish garlic significantly improves their immune system

Det vore kul att få ta del av studien som visar detta. Jag har inte hittat någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde också en jättesnabb sökning, dock inte på google utan på ScienceDirect vilket är en sökmotor för vetenskapliga artiklar.

Min 1 minuters-koll gav iaf 2 artiklar om fiskar och vitlök:

[h=1] - The effects of garlic-supplemented diets on antibacterial activities against Photobacterium damselae subsp. piscicida and Streptococcus iniae and on growth in Cobia, Rachycentron canadum[/h][h=1]- Efficacy of garlic based treatments against monogenean parasites infecting the guppy (Poecilia reticulata (Peters))[/h]

Jag får dock lägga till en stor Disclaimer: Jag har inte läst dom utan enbart skummat igenom, och biologi är verkligen inte mitt område. Men det verkar ju inte vara helt taget ur luften iaf att vitlök har en vetenskapligt belagt effekt på immunförsvaret.

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej om jag har förstått det hela rätt så kan vitlök stärka immunförsvaret och ett UVC filter tar död på bakterier men inget av det utrotar själva sjukdomen, utan jag måste ta ur fiskarna och behandla dem på något vis, men då är min fråga, finns själva bakterien,sjukdomen kvar i akvariet fast fiskarna inte är kvar? eller försvinner bakterien med fiskarna? eller måste något göras åt självaste karet då jag tänker på korallerna som är kvar? förstår ni min undran?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...