Gå till innehåll

Realtionen mellan nitrat och fosfat ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Har kört biopellets AllInOne nu i 6 veckor.

Dom funkar på så sätt att fosfaten är totalt nollad och nitraten fortfarande ligger runt 10-20.

Kan det vara så att nitratet inte vill gå ner då det inte finns tillgång till fosfat ?

Och hur isf gör jag för att få upp fosfaten till en rimlig nivå ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha se där ja, man lär sig något nytt varje dag :)

Jag mäter nitrat med salifert och redseas kit.

Fosfaten mäter jag med hannas fosfor mätare.

Vad tror ni om att stoppa i biopellets xl modell i samma reaktor (fr509) som nuvarande AllInOne pellets snurrar i så slipper jag kasta dom och bakterierna kanske sprider sig snabbare ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte använt BP själv men nog kommer bakterierna dö om de torrläggs. Men de populeras igen även om det tar tid. Lägg dem i en balja med saltvatten & luftpump annars.

Om du kommer få problem när du återinsätter dem har jag ingen aning om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett försök att reda ut det här en gång för alla.

En man vid namn Redfield upptäckte att förhållandet mellan kol ©, kväve (N) och fosfor (P) var förvånansvärt stabilt i de marina planktons biomassa han studerade - nämligen 106 C - 16 N och 1 P. Detta sk Redfield Ration har sedan överförts till att vara ett närmevärde för det mesta levande - det finns variationer men för att förstå biologin så hjälper detta förhållande. I princip för oss så betyder det att för att växa så behöver bakterierna på varje fosforatom det tar upp också ta upp 16 atomer N (eller däromkring) och 106 atomer C (eller däromkring). Finns det inga fosforatomer kvar så blir det ingen tillväxt av biomassan utan kvävet blir kvar i vattnet lite till. För bakterierna så är den första begränsande ämnet organiskt kol ©. Det måste alltså finnas 106 atomer kol för att en atom fosfor skall tas upp. Det är detta vi skjuter till ettdera genom att sätta in vodka (eller andra organiska kolkällor) eller att använda biopellets (som är en plast som släpper sitt kol när bakterier äter på den). Nu är fröjden total till något av de andra makroämnena tar slut (N och P). Det viktigaste för oss är förhållandet kväve - fosfor. Men vi mäter inte atomer utan molekylerna NO3 och PO4. NO3 (nitrat) relativa vikt är 14+(3*16) = 62 och PO4 (fosfat) relativa vikt är 31+(4*16) = 95. 16 kväveatomer i form av nitrat får den relativa vikten 16*62 = . 1 fosforatom i form av ortofosfat väger 95. De ideella förhållandet (plus minus ett antal procent) mellan fosfat och nitrat blir då 1 till 992/95 = 1:10 ungefär. Detta betyder att för varje ppm fosfat du mäter så måste du ha ca 10 ppm nitrat för att du skall få en totalt upptag i biomassa. I och med att du tillför organiskt kol så kan syrefria områden uppstå (eller nästan syrefria områden kan fungera också) på grund av bakterietillväxten. Där kan då denitrifiering ske (en process som tar bort kväve utan tillväxt) så ofta kommer kolkällemetoder förr eller senare medföra att man får et skevt förhållande mellan N och P - oftast innebär det att man får P kvar i vattenkolumnen - P som man läser av med en viss ppm PO4 som inte sjunker. Man tar också ut kväve i form av gasen ammoniak vis skummare om pH ligger över 8. I dessa lägen måste nitrat tillsättas för att metoden skall fungera. Iofs skulle jag - precis som MR_Ewing i en annan tråd inte alls bekymra mig om nitraten - osäkra mätmetoder och en harmlös molekyl - i ditt fall om allt ser bra ut.

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har återanvänt samma biopellets tre gånger utan problem. Självklart dör ju bakterierna på dem men det finns ju gott om bakterier i akvariet. Har lyft ut dem när mina näringsvärden blivit för låga och tagit tillbaka dem när de stigit av nån anledning. Har dock aldrig haft högre än 2 nitrat så jag har bara använt det för att sänka stigande fosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

han Redfield Ration och Lasse har helt rätt .

har själv strulat med massa trix för att få ner fosfaten utan framgång undre minst ett år.

nitrat en har legat på ca 4-1 ppm hela tiden och fosfaten 0,05-0,03.

har provat remower järn/alu och lantanbaserat utan att komma ner till ok nivå i fosfat .

kört vodka utan sänkning .

har undre en längre tid haft lite lågt ph 7,9 och började justera detta och då verkar inte algerna trivas .

och för någon vecka sedan började jag tillsätta salpeter för att höja nitrat något .och först nu har jag MÄTT 0 I FOSFAT PÅ ÖVER ETT ÅR

de stakars spser som klarat sig börjar nu visa sina polyper

så lite nitrat ihop med vodka verkar vara grejen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...