Gå till innehåll

Oätlig alg?


Axxe

Rekommenderade inlägg

post-8484-1446893552827_thumb.jpg

Denna alg börjar ta över hos mig.

Provat följande algätare:

6 olika arter algätande snäckor

5 olika arter eremitkräftor

1 Sally Lightfootkrabba

1 Mitraxkrabba

1 Lawnmovergoby

1 Sjöhare

1 Nakensnäcka

1 Sjöborre

INGEN rör den öht dessvärre. När jag tar bort den mekaniskt så blossar den upp i rasande fart igen. Bästa lösningen hade varit någon som åt den. Men jag är förbryllad och drar mig för olika medel men börjar få slut på ideer.

Försökt ID:a den men alla liknande äts iaf av minst 1-3 arter enl olika sidor som jag redan har i karet.

Någon annan som haft denna plåga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jätteproblem med den i förra karet, inget åt den. Numera har jag den bara i fraggkaret, stoppar jag i en sten från fraggkaret i det stora så är det borta på en dag. Kirurgerna är tokiga i det.

Tyvärr hjälper det inte dig så mycket iom att dina kar blir för små för kirurger, kanske en thominiensis eller liknande dvärgkirurg kan funka? Ett tag iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att det hjälper med kirurg? har sett kar med kirurg i men likväl massor..rättare sagt är det samma typ alg? Hade ett utbrott av någon liknade i början..fick bort den med ständiga delvattenbyten samt kalkvatten till avdunstningen samt mekaniskt..tror jag vill jag tillägga..värsta sorten om man bortser från cyano men det är ju bakterie slemalg..ta upp den där stenen o skrubba av den..låt den inte vara ifred..har du mätt fosfat o nitrat? att inte låta den vara ifred är mer skörda den till döds..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma skit i mitt kar oxå, kör manuell borttagning nu, har dock låga nöringsvärden nu, så de växer inte lika mycket som tidigare, som du säger ingen i städpatrullen gillar dom, vet att jag har mycke järn i mitt dricksvatten å undrar om de slinker genom osmosfiltren? Mvh Ronnie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma problem i mitt kar, ett elände minst sagt. Har provat de du nämner Axxe, men också fyra olika kirurger, kaninfisk samt svarta sjöborrar med långa taggar. Ingen har visat minsta intresse för dem. Har dessutom totalsanerat karet två ggr samt arbetat med fosfatreducering och slime remover. (kör f ö också med osmosvatten) Hittills har inget hjälpt och jag börjar nu få slut på idéer. Det blir ju inget vackert kar att titta på dessvärre..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biter H202 / väteperoxid på den? Jag har en alg som min kirurg inte äter, min värdelösa städpatrull äter den inte & h202 biter inte heller. Jag tror det är Derbesia men jag är dålig på alger.

De bryr sig föga i näringsvärden i vattenkolumnen, de är bra på att ta hand om näring från detritus som hamnar på LS. I mitt kar växer de absolut bäst ut från skrevor & hålor där ansamlingarna av skräp är som störst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör osmosvatten, värderna spelar ingen roll, har generellt bra värden, i desperation körde jag en period så snålt med matning att saker höll på att svälta ihjäl. Högre/lägre nitrat spelar ingen roll, tillväxten är densamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

+1 på den, näringsvärden i vattenkolumnen har ingen större betydelse för den här algen verkar det som. När det gäller kirurger som inte käkar den så är det nog lite från individ till individ, min flavecens åt inte på den i mitt förra kar men efter att jag stoppat i en olivaceus som gick och plockade på det hela tiden så började de andra också. De verkar framförallt gilla det som blir kvar när man manuellt rivit bort de långa trådarna, är väl enklare att komma åt misstänker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biter H202 / väteperoxid på den? Jag har en alg som min kirurg inte äter, min värdelösa städpatrull äter den inte & h202 biter inte heller. Jag tror det är Derbesia men jag är dålig på alger.

De bryr sig föga i näringsvärden i vattenkolumnen, de är bra på att ta hand om näring från detritus som hamnar på LS. I mitt kar växer de absolut bäst ut från skrevor & hålor där ansamlingarna av skräp är som störst.

Precis min fundering också, har en diger uppsättning detriusätare av den anledningen också. Problemet med mekanisk borttagning är att det börjar finnas på varje sten, skulle få riva hela karet 2ggr i veckan. Finns ingen chans att jag hinner med det. Det har spritt sig till sanden så jag kommer aldrig bli av med det utan en fullständig tömning på scapen, men de alger som sitter på t ex sniglarna skulle bara återigen kontaminera en helt ny inredning.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma problem och fick tipset att halvera ljustiden direkt, ingen nedtrappning. Om det försvinner så trappar du upp ljustiden till någon timma kortare än vad du har nu. Gjorde det i någon vecka och det fungerade otroligt bra.

Någon vecka innan jag halverade ljustiden (var mycket värre när jag började:

6fc901a59efab85145e997f0c564d5d4.jpg

Idag:

312b363e00fa9639065f4e5cc2ac6a58.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som får dessa problemalger inkl mej, kör ni med lysrörsbelysning lite mindre cirkulation mm? Har mitt lyse tänt fullt ut från ca kl 3 - 21 å blåljus från ca 12-22 kan de vara kombinationen av att man inte kan stegra upp ljuset som man kan med led o lite sämre med cirkulation? Mvh Ronnie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...