Gå till innehåll

Jebao rw-8 som låter mycket.


Tobbe77s

Rekommenderade inlägg

Ska den verkligen låta så här mycket? har kört den i ca 6 timmar och den låter så här mycket på 50% och uppåt, vid 10-30% så kan man leva med ljudet iaf men låter fortfarande för mycket.

Alla verkar ju skriva att den är tyst, men den låter nog lika mycket som 30st hydor koralia 4 isf.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska den verkligen låta så här mycket? har kört den i ca 6 timmar och den låter så här mycket på 50% och uppåt, vid 10-30% så kan man leva med ljudet iaf men låter fortfarande för mycket.
Alla verkar ju skriva att den är tyst, men den låter nog lika mycket som 30st hydor koralia 4 isf.

Jag tror att det är väldigt ojämn kvalitet. Jag har två st Rw15 (på samma strömadapter), den ena är ok men den andra låter mycket. Jag har växlat impreller på dem, men ingen skillnad. Så antagligen är pumphusen olika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är väldigt ojämn kvalitet. Jag har två st Rw15 (på samma strömadapter), den ena är ok men den andra låter mycket. Jag har växlat impreller på dem, men ingen skillnad. Så antagligen är pumphusen olika.

Jag blev rekommenderad att ha en strömomställare per streamer. Men gissar att du redan testat att köra dem en och en?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen har iaf blivit tystare av att gå över natten, nu låter den ok upp till 40%. 50% är gränsfall innan man blir ruggigt irriterad på ljudet, pratade med drakfisken och han sa att det är 2 veckors inkörningstid på pumparna, och att den låter mycket mindre efter ett par dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt en strömställare nu, får se om det blir bättre.
Tror att det kommer hjälpa. Innan jag beställde mina strömomställare lät pumparna som ett elpiano, idag är det så lite att jag inte tänker på det, kör kanske på 80% . Ändrat av Strikt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att det kommer hjälpa. Innan jag beställde mina strömomställare lät pumparna som ett elpiano, idag är det så lite att jag inte tänker på det, kör kanske på 80% .

Blir det inte samma sak som att köra dem på 40%? Om du halverar matningsspänningen så kör du på hälften av den hastighet du kör på utan omvandlare. Dvs dina 80% med spänningsomvandlare motsvarar 40% utan spänningsomvandlare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det inte samma sak som att köra dem på 40%? Om du halverar matningsspänningen så kör du på hälften av den hastighet du kör på utan omvandlare. Dvs dina 80% med spänningsomvandlare motsvarar 40% utan spänningsomvandlare.

Som sagt, jag vet inget om tekniken, någon elkunnig får fylla i. Har för mig att det inte gick att köra dem tyst ens på lägsta läget utan omvandlare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det inte samma sak som att köra dem på 40%? Om du halverar matningsspänningen så kör du på hälften av den hastighet du kör på utan omvandlare. Dvs dina 80% med spänningsomvandlare motsvarar 40% utan spänningsomvandlare.

Strömställaren har ju massa lägen från 12-24 v. 12v borde ju rimligtvis ungefär halvera farten då original adaptern är på 24v, men strömställaren är ett måste om man vill köra olika program, tex ena programmet så pendlar pumpen mellan 30% till 100%, och den kan inte jag köra i mitt kar pga sandstormen som blir då, med strömställaren så kan man då troligtvis få den o köra motsvarande 15%-50%, rw-8 är grymt kraftig samtidigt som den är mindre storleks mässigt än mina gamla sunsun streamers på 5000 l/h, rw-8 motsvarar nog ungefär 4 sunsun i kapacitet, för med 2st sunsun så blev det inte storm i karet, så jag hoppas verkligen den blir tystare då det är en riktigt trevlig pump, sen är det kul o pilla med alla inställningar på den. på konstant flöde så kan jag köra ungefär 40% innan sanden börjar flytta på sig, i w1 mode (blir vågor i karet) så kan jag dra på upp till runt 80% innan sanden börjar flytta på sig. Kan tyvärr inte jämföra med mina hydor koralia 4 streamers då båda har gått sönder, konstiga är att mina koralia klarade sig ungeför runt 1 år innan dom pajade, medans sunsun aldrig har gått sönder för mig, ena hade jag i över 3 år innan den följde med min 720 balja när jag sålde den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har inte jag någon rw-8 men däremot beställde jag hem ett par rw-4 till mitt kar. Jag hade samma problem som dig. Jah lät dem gå på lägre hastighet så att ljudet inte var så illa ett tag. Nu är ena tyst men den andra låter tyvärr fortfarande mycket, vilket gör att jag inte kan köra mina på else mode som jag gärna vill eftersom frun är ljuskänslig och karet står bredvid tvn.

Jag köpte mina med dual controller vilket stället till det ännu mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har den snurrat i 3 dagar, i morse när jag tittade på tv så glömde jag bort pumpen då jag inte hörde den, va fram till karet för o se om den stannat, men den blåste på fint, provade o höja den till 100% och då hör man den, men det låter väldigt lite, så just nu är jag riktigt nöjd med pumpen. Igår tog jag dessutom ur impellern o filade lite på den med nagelfil då jag kände extremt lite gjutskägg på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Precis som på klippet låter min senaste också, jag köpte först 1 som jag blev riktigt nöjd med den var klart tyst nog för min del. När jag sedan slog till på en till så låter den så där, surt.

Hade inga förhoppningar på min när den lät sådär, men är som en helt annan pump när den snurrat ett tag, jag tycker faktiskt att den är riktigt tyst nu, enda problemet jag har nu är att om jag vill få rejält flås på ytan så lär jag dra på upp till 50% men då börjar även sanden på botten att röra sig, så kanske lär investera i en till pump som får stå för ytrörelsen för syresättning. Och nu med strömställaren så kan jag köra den i else mode, tror jag har den på 12 eller 15v, innan va det en omöjlighet då det blev orkan i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta svar fick jag iaf från firman jag köpte den ifrån när jag frågade om det va ok att den lät mycket. "De brukar inte låta så värst mycket men som alltid med Kina-pumpar så varierar det en del. De brukar tystna ordentligt efter ett par dagars användning och efter cirka 2 veckor är de helt inkörda". Och det stämde ju in på min pump iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej

Har en liten fundering när det gäller att ta bort gjutrester från impellern. Jag fick min igår, och manualen säger inget om hur man öppnar så man kommer åt impellern. Jag vill helst inte använda för mycket våld så jag har sönder den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har putsat och filat bort gjutrester utan märkbar skillnad så jag hade i stort sett gett upp hoppet om att min RW-15 någonsin skulle bli tyst, men så kopplade jag in min ställbara spänningsadapter och testade att köra på 12 volt. Det var som jag hade en helt annan pump. Den är knäpptyst även i Else-mode. Tidigare har jag kört den på 50% och den brummade rätt mycket, men i 12volts läge kan jag köra på Max och den är knappt hörbar. Kan varmt rekommendera alla som har problem med ljudet att testa den lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...