Gå till innehåll

Favoriter för acroporaätande plattmaskar.


Rekommenderade inlägg

Acroporaätande plattmaskar verkar bli allt vanligare.

Därför vill jag att alla som varit drabbade av angrepp skriver i tråden vilka Acroporaarter som har har varit värst angripna och om det eventuellt varit skillnad mellan olika färgformer.

Är det någon som har länk till andra sidor med liknande innehåll vore det också bra.

Jag skall försöka göra en riskbedömning och tabell över "lättare och svårare" arter och ev. morfer.

Själv har jag konstigt nog klarat mig ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här har försökts göras på RC ett par gånger. Det är tyvärr väldigt svårt att artbestämma Acropora vilket gör det lproblematiskt.

På RC, i tektites AEFW livscykelstråd berättas en hel del anekdoter. Tex om angrepp som bara gett sig på släta / djupvatten-acropora. Och om angrepp som gett sig på alla _utom_ djupvatten / släta Acropora.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2346292

I mitt kar är Millepora & Valida "Tricolor" alltid mumma. Och de två arterna är nog AEFW-magneter #1. Men i princip alla koraller har varit angripna utom Turaki & Bali Green Slimer som aldrig varit angripna.

Som Henric säger finns nog bara en tumregel och det är "ju slemmigare desto säkrare."

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett utbrott nu med aefw, jag har 10 tal olika acro arter, nu efter doppning 1,

så hade millipora mest, 1stor korall som var så full med mask (10-12st) och ägg att jag helt enkelt kastade bort den direkt !

1 fragg på milipora hade 4st maskar, dock inga ägg av vad jag kunde se.

sedan hade jag 1st valida med 3st maskar (inga ägg), samt 3st tricolor med 2 st maskar (inga ägg) vardera

övriga acro staghorn, caardus, plana, ssc inga angrepp, inga maskar efter doppning

, alla koraller doppade innan de sattes ner, så troligtvis ägg som inte dött under behandling, då jag aldrig sett mask vid första doppningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter första doppingen är det följande rangorning

1.Millipora den stooora favoriten har en stor kolloni(slängde bort den direkt) 10+ med ägg samt en fragg med 3st maskar misstänker att det kan sitta ägg

2.Tricolor har tot 3st, 2st utan värdkrabba båda med 2-4 maskar och 1st med värdkrabba helt utan mask(krabban kan ha haft inverkan)

3. Valida hade tot 1st mask,kunde inte upptäcka några ägg.

Övriga acro ca 10 olika sorter mest staghorn ej påverkade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...