Gå till innehåll

något man bör veta innan man skaffar en osmosmaskin?


Saltis

Rekommenderade inlägg

jag tänker skaffa en osmosmaskin är det något man bör veta innan man skaffa det. har ingen sump. jag skulle vara tacksam om någon förklarar hur de funkar igentligen. jag har köpt en ny bok som har kommit ut på svenska som heter saltvattenakvarium som är skriven av Daniel Knop men hittar ingenting om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En osmosmaskin renar ditt vatten som du kommer att använda för att tillverka nytt saltvatten, men kanske oftast för att tillverka vatten för påfyllning för det som dagligen avdunstar. Osmosen placeras i badrum eller i kök, jag har min under disbänken. Den behöver ingen ström och tar relativt liten plats.

Det som du kan behöva komplettera med är ett silikatfilter som du sätter sist, alltså som "sista steg" i reningsprocessen. Aquatic nature har några modeller med ett sånt, annars är det enkelt att komplettera med. Sen tycker jag att du ska köpa en med så stor kapacitet som du har råd med, det finns inget som är så irriterande som att vänta på vatten.... och kom ihåg: koppla den till kallvattnet, annars så pajjar membranet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...