Gå till innehåll

Sps dör tappar vävnad nedifrån


Rekommenderade inlägg

Vet inte vad som händer, har varit borta på jobb å nått är fel men hittar inget.

Tillväxten har minskat så värdena var lite höga.

KH 10,4 ca 460 mg 1400 pH 8,2 fosfat 0,16 nitrat 3 temp 25

Har funkat kanon och haft bra tillväxt men nu verkar alla sps tappa vävnad från roten montiporan är brun.

Inga förändringar på tekniksidan. Kör balling orginal på doserpump

46aaa625f5a72933b43c4991233301b4.jpg

54f19704875c8d4035d4a7bece37fb83.jpg

19be18f3f50d58800fc9c1e931f29c5f.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du minskat med 30% (alltså kör du med 70%) eller kör du med 30% ljus?

jag tror inte att det är ljuset. Det dör inte så fort. Det skulle bara stanna i tillväxt av minskat ljus i några dagar. Det borde inte vara några problem med ca mg KH då det har höjts under en längre tid.

Jag skulle gjort ett par stora vattenbyten och kört på med lika mycket ljus som innan och sett över vattenvärdena och justerat in ballingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du nu än gör så gör inga stora förändringar.

När koraller minskar vävnad på det sättet ruttnar det inte bort. Det är korallen som har flyttat näringsämnen dit det gör mest nytta.

Jag ser alltså ingen anledning att stressa korallerna med stora vattenbyten. Och nu har korallerna mer eller mindre vant sig vid det lägre ljuset. Öka inte mer än 10% i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Har haft liknande problem. När mina Montipora ser ut så har jag alltid haft lågt nitrat. Senaste gången jag hade dessa symtom så mitt mätvärde 10 men efter en dubbelkoll, med ett annat test, 0. Du kan ju alltid pytsa i lite nitrat och testa.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har höga värden på både kh,ca,mg. Har de skenat iväg under veckan samt fosfaten stigit till 0,16 så har du nog boven där.

Jobba ner fosfaten och kör bara 50-75% av din ballingdos tills värdena sakta sjunkit. Fragga av de koraller som börjat dö.

Klipp en bit in på den friska vävnaden. Så komer de bitarna klara sig. När det börjat stna så brukar det vara svårt o få stopp på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...