Gå till innehåll

Färg på acro


Rekommenderade inlägg

Haft uppe frågan förut men fick en bra bild på "fenomenet" nu. Har en röd acro hyacinthus!? som aldrig får samma färg som moderdelen av korallen.

det som växer ut får inte alls samma röda färg och polyperna blir gröna istället för helröda. Testat att fragga korallen och testa olika positioner men den blir aldrig lika röd som moderdelen. Hela den delen som är röd sitter fastväxt på en sten nu, kan det ha med det att göra? Den "felfärgade" delen av korallen hänger i luften så att säga.

På bilden är det den röda till höger som växer i bakkanten av karet. Era tankar?

post-6832-14468935751318_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite samma grej med just hyacinthus faktiskt. När jag fraggat och lämnat bort till andra och till mitt eget fraggkar så får de grön bas. Min moderkorall i visningsburken har aldrig visat grönt alls.

Så här ser min ut och den vänstra delen är där det växer just nu

16878572978_2622a4c104_o.jpg

<script type="text/javascript" src="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/3a8c22f8/background/helpers/prefilterHelper.js"></script>

Ändrat av bjomat
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din korall ser grym ut Björn! Men då kanske det inte är något som är jättefel i mitt kar om du nu har sett liknande tendenser. Jag har en annan hyacinthusfragg som inte alls visar upp samma problem. Men den är mörkare röd i färgen så inte exakt samma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de är lustiga acropororna...

Jag skulle vilja ha den där gröna basen faktiskt :) Jag har en i fraggkaret nu som har fått den gröna basen. Jag tänkte den skulle få rota sig där först för att sen sätta i den i visningsburken igen och se om det gröna stannar.<script type="text/javascript" src="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/3a8c22f8/background/helpers/prefilterHelper.js"></script>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft uppe frågan förut men fick en bra bild på "fenomenet" nu. Har en röd acro hyacinthus!? som aldrig får samma färg som moderdelen av korallen.

det som växer ut får inte alls samma röda färg och polyperna blir gröna istället för helröda. Testat att fragga korallen och testa olika positioner men den blir aldrig lika röd som moderdelen. Hela den delen som är röd sitter fastväxt på en sten nu, kan det ha med det att göra? Den "felfärgade" delen av korallen hänger i luften så att säga.

På bilden är det den röda till höger som växer i bakkanten av karet. Era tankar?

[ATTACH=CONFIG]126360[/ATTACH]

Det är flera koraller som drar mot grönt om du tittar på ditt akvarie och de som är gröna är väldigt intensivt gröna. Järn främjar gröna färger, grönskimmer kan de också få om det är för mycket näring i vattnet. Jag tror det är någon obalans vad det gäller spårämnen, så jag skulle byta vatten. Byter du regelbundet vatten?

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle mycket väl kunna vara spårämnen som spökar. Har en ganska hög dos av FM:s tre flaskor tillsammans med ballingen. När jag insåg hur mycket jag doserade så lät jag det ändå vara då jag är nöjd med alla andra färger än just denna korall. Men om det nu är spårämnen som är överdoserade, borde inte hela korallen få samma dåliga färg då?

Näringsämnen utesluter jag inte heller, har inga ultralåga nivåer. Använder ingen kolkälla och ligger stadigt på 0,04 i fosfat och 2,5 i nitrat (osäkert test med salifert). Men där borde väl också hela korallen drabbas?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det är alltid lättare påverka nytillväxt, en table växer ju åt sidan. Däremot en korall som växer på höjden där skulle den röda delen bli överväxt med en mer grön nyans.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min röda hyacinthus har varit grön i basen tidigare men är nu vit/röd.

Inget i min Ballingdosering är förändrat så varför färgen försvann vet jag inte.

Det enda som egentligen skiljer som jag själv kan peka ut, är att jag nu matar mycket mer och tillför KNO3 ibland. Fick betydligt bättre polypexpansion, tillväxten blev extremt mycket bättre och det gröna verkar vara helt borta.

Jag hade nog nollat nitrat helt, för jag började få vävnadsdöd på en Acro & en Caliendrum, min Hystrix växte inte och samma sak med mina flakmontipora. Efter mer nitrat så slutade vävnadsdöden, och växte över igen samt att övriga koraller tog fart på nytt.

Om det nu är nitrat som gör det i mitt kar eller bara slumpen vet jag inte.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade i fraggkaret nu och den som varit grön i basen är nu på gång att bli röd....verkar som de har en tendens att växa så helt enkelt. På tal om färg gjorde jag en uppptäckt på min ganska tråkiga lila humilis. Den har börjat få gula!? polyper. Aldrig sett tidigare. Man ser det dåligt på bilden men de har börjat komma i nedre kanten. Det är korallen över den blåa gomezin.

post-6832-14468935758669_thumb.jpg

post-6832-14468935758376_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...