Gå till innehåll

Salifert fosfat o silikat test


houssami

Rekommenderade inlägg

Hej allihoppa

Jag har testat fosfat o silikat idag i mitt kar och test vattnet var helt ofärgat vilket tolkas som omätbart om jag förstår rätt eller hur?

En annan sak som jag tyckte var konstigt är att pulvret för fosfat testet int löstes helt i test vattnet, är det så när ni testar?

Om mina fosfat o silikat värdena inte går att mäta, hur kan det komma sig att jag har alger som växer på stenen och glaset samt brun och röd algmatta på sanden?

Tacksam för all hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har bara testat salifert fosfat, jag tycker färgskalan på den testen är j-t svår att se, men brukar ta ett likadant mätglas med lika mycket vatten och ställa bredvid på färgkortet som referens.

Obs att du ska ha 10ml vatten till fosfattestet, och när jag provar löser allt pulver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det här var med i clownens tråd också, men prova att suga upp testvattnet "på stenens yta" eftersom fosfater och annan alg-näring kan ligga bundet i stenens "skinn"

Ja det är det som är problemet, även om testerna visar noll så kan miljön där algerna frodas innehålla höga värden av exvis fosfater, precis som Greger säger och motmedel som tex rowaphos inte fungerar eftersom det är bundet i materialet.

Bästa lösningen skulle vara att hitta ett djur som effektivt äter dessa (kiselalger). Mina sniglar tycker jag inte lyckas speciellt bra. Funderar på att pröva med sjöborrar och ev en sjöhare. Någon som har haft bra resultat med dessa djur i kampen mot kiselalger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tror det är lite av varje, har ni lagrade näringsämnen i stenen så har ni det i vattnet, för det lakas ut i så fall. Så jag tror inte man kan lita på testerna när det är så små mängder. Ni får inte ha så bråttom, ser ni till att det inte fylls på några mer näringsämnen och tar hand om dem i vattnet som lakas ur, så kommer näringen försvinna, men det tar tid.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att en del av det här problemet ligger i att "gödningen" ligger bundet i ytskiktet på inredningen och att urlakningen till vattnet är så liten att denna typer av tester inte ger utslag, men kanske kan prova lo-range läge på testen.

men jag vet att algerna uppenbarligen får näring ett bra tag efter att vattentestet visar noll.

vad testen däremot ger utslag på är ju nyblandat vatten - så att man inte tillsätter mer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns Merckqant för saltvatten? Jag använder detta mycket i mitt jobb då jag testar dricksvatten. Jag trodde bara att det funkade för sött!!????

Då blir det ett nytt nitrat test som passar saltvatten. Jag kommer i alla fall att suga bort algerna i helgen, och jag måste säga att den röda mattan "bakterier av ngt slag" blir bara mindre och mindre mellan vatten byten vilket jag gör varannan vecka. De långa gröna alger "ser ut som hår" är lite olika i perioder, ett tag trodde jag att de försvann helt, nu kommer de i mängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När startade du karet?

Jag hade problem en lång tid, trots bra värden på mitt vatten.

Som dom skrev innan så försvinner det när näringen tar slut, förutsatt att man inte tillsätter någon ny.

Känns hopplöst när man gör ALLT för att bli av med eländet.

Men ha tålamod så försvinner det.

Köp inga stenkoraller innan det lagt sig, dom kommer troligen inte att trivas, och belasta inte systemet med mera fisk utan vänta och trötta ut eländet.

Rowaphos tyckte jag hjälpte mig samt nitratfilter.

Köp MÄNGDER med städare så ska du se att det ordnar sig.

//Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet startade jag sedan 6 månader, 240 L med mce 600 deltec skummare, circulationen är ca 4000 l/t, invånare är en fröken fisk, 2 clowner, 4 räkor, 3 sniglar och ca 10 olika koraller både sten och mjuk koraller. Jag använder osmos och kommer idag att testa nyblandat vatten för att kolla värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt såg ut som en regnskog 6mån efter start pga saker man borde tänkt på från början och näring som lakas ut från inredning så bara vänta och se.

Det är klokt att lägga en del pengar på städare/filtrerare istället för snygga kirurger i början som man ofta gör!! (Det är ju så mycket roligare) och 3-4 sniglar räcker inte långt till ditt kar så bygg på beståndet där tills salladen är väck så kommer du säkert slippa framtida obehag.20-25 minst.

Jag skördade mina alger när jag såg att det inte växte mera, alla håller nog inte med om det, men det fungerade utmärkt för mig.

Tog helt enkelt ut min L-S och skrubbade bort det med ny diskborste, sköljde med akvarievatten och byggde om. Det kom ut en hel del nytt kul när algerna fösvann och har inte sett röken av det gröna på månader. (förutom på en liten sten som ska ner i sumpen) Men det är ingen mening att skörda och leva jävel i karet förrens alla värden är helt noll överallt i karet och man ser att algerna börjar blekna och inte växer, det gör mer skada än nytta i ett instabilt & nytt system och kommer tillbaka lika snabbt.Efter ca: 8mån var mitt väck, lite länge pga ny uppstart efter halva tiden med halvbra L-S men det tar TID...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet startade jag sedan 6 månader, 240 L med mce 600 deltec skummare, circulationen är ca 4000 l/t, invånare är en fröken fisk, 2 clowner, 4 räkor, 3 sniglar och ca 10 olika koraller både sten och mjuk koraller. Jag använder osmos och kommer idag att testa nyblandat vatten för att kolla värdena.

Ny eller begagnad sten?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet startade jag sedan 6 månader, 240 L med mce 600 deltec skummare, circulationen är ca 4000 l/t, invånare är en fröken fisk, 2 clowner, 4 räkor, 3 sniglar och ca 10 olika koraller både sten och mjuk koraller. Jag använder osmos och kommer idag att testa nyblandat vatten för att kolla värdena.

Hej,

Bra idé att kolla silikater från osmosen. Det behövs inte mycket för att tillväxten av bruna alger ska tillta. Jag märker en klar ökning vid vattenbyte. Nu har jag köpt en ny osmos med nitratfilter samt att jag låter det färdigblandade vattnet stå och cirkulera några dygn med rowaphos innan jag tillsätter detta till akvariet, ska se om det blir bättre.

Jag har dock inga stora problem, bara lite brunalger på rutorna.

I karet på 112 liter så har jag lite mjukisar. 1 moorish Idol, 1 palett, 2 clowner, 1 Anemon(BTA), 1 räka, 1 mandarin, 3 sniglar. Cirk. 1600liter/tim.

Belysning: 4 x 18W (T8). "Trä"-skummare.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...