Gå till innehåll

Moose drömprojekt


Moose

Rekommenderade inlägg

6 minuter sedan, danne031 sa:

Det blev dåligt i dagsljus och sämre i blått, den är ganska färglös och tråkig (tycker jag), med flouroscerande polyper.

 

20180604_213639.jpg.c81d01d3a0229e210a5e155e1a0cb7e2.jpg

 

Redigerat; hittade en jag tog för länge sedan på moderkolonin i butik

 

20180128_123102.jpg.7f5a51fa52c4c9ad9b0079563d24204e.jpg

 

Ser ut som en echinopora lamelosa :)

Den e jag intresserad av

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ser jag till att ditt namn står på den ifall någon kommer för att köpa annat :)

Det är ju en bit att åka för dig (bollebygd) så känns det lite ovärt förstår jag det, jag har ingen brådska. Jag kan höra av mig ifall jag ska till stan någon gång för att träffas på mitten eller så. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BAKSLAG!

Drog igång returen igår med märke rätt fort att det bubblade ovanligt mycket från returröret. trodde först att det drog med sig luft, dvs att det svalde för mkt vatten.
Men nähepp, röret stod ca 10cm under vatten, luften kommer någon annan stans. Ner i källaren stängde av allt igen. Kröp längts in i grunden, 40 cm höjd att röra sig på. Samt 30cm smalt längst in. (alla rör drogs innan jag gjöt upp pelare för att hålla golvbjälkarna)
Lyste med ficklampa och såg att det droppade rätt friskt där inne. HELVETTE!

Aja, jag ålade mig in med en tub tangit, kletade på runt skarven överallt där jag kom åt. Genom att hjäpa till med fingrarna, hade fan tangit från fingertopparna till armbågen när jag var klar.
Nu har detta fått torka under natten, så gör jag ett nytt test idag igen. Hopas hoppas jag fick det tätt. Annars har jag problem, big time! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säg inte så Lasse!
Jag kan bara täta från utsidan.  Med andra ord det måste gå!
Dock hade det varit lättare med "det blåa" pvclimmet som man får på burk med en liten pensel som man kletar på. Det är lättare att få tjock och lättare att komma åt på svåra ställen, men ingen verkar ha det hemma längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du ta en skravmuff och först såga av den så att du bara har den delen med rätt diameter och sen såga itu den delen på längden och sen Tangita fast de två halvorna dikt an mot skarven som läcker (om du når med t ex smärgelduk att slipa bort tidigare lim)?

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Slanten sa:

Usch stackare,

Gör en stryckning till med Tangit och vänta en dag. Funkar inte det har Biltema den här: Multibond Rapid


Tack!

 

 

7 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Kan du ta en skravmuff och först såga av den så att du bara har den delen med rätt diameter och sen såga itu den delen på längden och sen Tangita fast de två halvorna dikt an mot skarven som läcker (om du når med t ex smärgelduk att slipa bort tidigare lim)?

Sent using Jedi mind-trick.
 


Det går inte, jag kommer inte åt med två händer samtidigt, och marginalen ifrån 90 graders vinkeln som stter ihop med röret upp igenom "taket" (det är här jag tror det läcker!)
Sitter ca 5mm-10mm ifrån. Så minimalt med utrymme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack till båda!

Jag tror jag hittade läckan. Man hör hur det suger luft. Men ett ställe när jag satte fingret så blev det tyst. 

 

Det kommer inga droppar när vattnet är på. Och droppar lite när jag stänger av. Dvs när trycket släpper. 

 

Har kladdat på med mängder av lim nu. Kör en vända till sen

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nytt som tillkommit karet. 

 

Acanthurus tennenti. En inte allt för vanlig kirurg. 

Acanthurus nigricans

Banangylta

10 sniglar tectus

2 sandvändande sjöstjärnor

 

Lite fraggar av diverse. 

Discosoma.

Ricordea

Hysterix

Flakisar

 

Känns jäkligt skoj och inspirerande att vara tillbaka!

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu måste jag skriva av mig lite.

Allt började i söndags. Ena bilen stannade efter en korsning, lyckades köra ca 200 meter innan den tappade all kraft, motorn går men den växlar ej (automat)
ringer Trygg Hansa som skickar bärgare, bilen bärgas till en verkstad.
Bilen står på verkstad tills igår (onsdag) dom kan inte laga då dom inte är auktoriserade för wolksvagen. Men dom misstänker kopplingen.
Jahopp... Ringer Trygg Hansa igen och skäller på dom, hur fan kan dom bärga bilen till en verkstad som inte ens klarar laga bilen???
Dom ville inte ta ngt ansvar, utan sa bara, vi bärgar till närmaste verkstad, sen vad dom kan eller ej, ja det e inte vårt problem....

Idag hämtar vi bilen på verkstaden, påbörjar bogsering till annan verkstad som är auktoriserad, vi får bogsera själva, trygg hansa ville inte hjälpa till.
Efter att ha kört nästan hela vägen. då går bogserlinan AV!! Alltså vafan e det frågan om. (köpt på biltema, gissa om dom skall få skit för det)
Som tur var såg en annan herre vad som hände och stannade direkt och vi fick låna hans lina, så nu är bilen på plats på verkstaden iaf. Dom skall kolla på den på tisdag.
Det läskiga i allt var att vi påvägen passerar en järnvägsövergång. Som börjar blinka och tuta precis när vi är uppe på, vi hinner över i god tid innan bommarna går ner, men tänk OM linan gått av där???

Blir inte så mkt att köpa till karet pga detta nu, då verkstaden trodde det skulle kosta ca 19.000kr om det nu var kopplingen. (sitter dubbla på automatlådorna)

Ge mig kraft!!
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite kraft...

Lider verkligen med dig! Känns som det gick troll i den bilen.

Men vad var det för pajas på Trugg-Hansa, som tyckte att vilken verkstad som helst duger. Låter verkligen inte korrekt. Skulle nog dra den biten vidare. (Om du orkar, vill säga)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med dig och förstår att man bli frustrerad!!!!!!!!!!!!!

Kör audi Q5 och sista service ,underhåll ,nya sommar däck reparation av mindre fel kostade oss nästan 40 000 kr

och då har jag en lampa på panelen som måste släckas( motor styrning)9000kr och det bästa med det är att jag är fast, ingen annan värkstad kan åtgärda den bara Audi pågrund av att dem måste programera bilen. Tänk om man kunde lägga alla dem pengar på akvariet istället. Så jag förstår dig mycket väl, och vet hur du känner.:sleeping::)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Moose sa:

Nu måste jag skriva av mig lite.

Allt började i söndags. Ena bilen stannade efter en korsning, lyckades köra ca 200 meter innan den tappade all kraft, motorn går men den växlar ej (automat)
ringer Trygg Hansa som skickar bärgare, bilen bärgas till en verkstad.
Bilen står på verkstad tills igår (onsdag) dom kan inte laga då dom inte är auktoriserade för wolksvagen. Men dom misstänker kopplingen.
Jahopp... Ringer Trygg Hansa igen och skäller på dom, hur fan kan dom bärga bilen till en verkstad som inte ens klarar laga bilen???
Dom ville inte ta ngt ansvar, utan sa bara, vi bärgar till närmaste verkstad, sen vad dom kan eller ej, ja det e inte vårt problem....

Idag hämtar vi bilen på verkstaden, påbörjar bogsering till annan verkstad som är auktoriserad, vi får bogsera själva, trygg hansa ville inte hjälpa till.
Efter att ha kört nästan hela vägen. då går bogserlinan AV!! Alltså vafan e det frågan om. (köpt på biltema, gissa om dom skall få skit för det)
Som tur var såg en annan herre vad som hände och stannade direkt och vi fick låna hans lina, så nu är bilen på plats på verkstaden iaf. Dom skall kolla på den på tisdag.
Det läskiga i allt var att vi påvägen passerar en järnvägsövergång. Som börjar blinka och tuta precis när vi är uppe på, vi hinner över i god tid innan bommarna går ner, men tänk OM linan gått av där???

Blir inte så mkt att köpa till karet pga detta nu, då verkstaden trodde det skulle kosta ca 19.000kr om det nu var kopplingen. (sitter dubbla på automatlådorna)

Ge mig kraft!!
 

Otroligt trist, bilar är inte annat än svarta hål. Jag har en 1 år gammal XC60, fick byta växellåda nu. Nu gick det på garantin, men man vet att en annan dag åker man på en riktig lusing... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har senaste veckan haft en av de värre brunalgsfaserna jag sett genom mina år inom denna hobby. 

Karet startades för 2 veckor sedan. 

Märke igår en minskning. För att idag vara i stort sett helt borta. 

 

Det jag har gjort är att dosera bakterier varje dag. Samt mekanisk filtrering i form av filtervadd ihop med en maxijet.

 

 

20180618_174922.jpg

20180618_174930.jpg

20180618_175007.jpg

20180618_175022.jpg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...