Gå till innehåll

Moose drömprojekt


Moose

Rekommenderade inlägg

Då har planerna börjat smidas inför nästa projekt.

I slutet av maj kommer vi flytta till hus.

AKVARIET

Planerna är ett akvarium med måtten ca 170x70x70. dvs ca 800 liter. Frontglaset i diamantglas.

Det finns ett antal begränsande faktorer.

17222704641_6b3e5a3804.jpg

På vänster om sida står en kamin, dvs karet kan inte vara längre, då det isåfall kommer för nära kaminen.

För att avleda värmen så kommer en luftspalt att lämnas mellan täckskiva och kortsidans glas.

Djupet på karet hade varit önskvärt med 80cm men jag tror inte jag får tillstånd till detta. Men 70 har jag iaf fått ok på.

BÄNK

Bänken kommer jag nog bygga ngt lägre än mina gamla bänkar som har varit runt 90cm i höjd. Den nya bänken blir antagligen ca 75cm för att man lätt skall kunna se topparna på korallerna.

SUMP

Vad beträffar sumpen så är planen att ha denna i källaren. En krypgrund med gjutet golv.

Sumpen kommer behövas täckas in ordentligt för att inte bidra med fukt till grunden dock. Och för att den avfuktare som står där nere inte skall gå mer än nödvändigt.

UTRUSTNING

Skummaren: den jag har idag är gjord för ca 1500 liter, så den kommer räcka ett tag till.

Ljuset: kommer troligen att övergå till T5, 10x80w eller 8x80w. Detta kommer vid ett senare tillfälle, då jag börjar med de ramper jag har (LED samt MH)

Retur: om sumpen skall vara i källaren kommer en ny retur att behövas, oklart vilken ännu, prisvärda alternativ.

Flöde: Kommer skaffa mig en Gyre, den större modellen.

Vad kommer då inriktningen på karet vara?

För er som har lite koll på mig tror jag svaret är enkelt.

Detta kommer bli ett kar med inriktning till 90% på sps.

I fiskväg kommer jag sikta på kejsare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte besvärligt med sumpen i krypgrunden när man ska ner och pilla, tömma filtersockor, rengöra skummare och sånt.

finns iofs olika varianter av krypgrund.

Ska bli spännande att följa.

Det är full ståhöjd i krypgrunden =) så det är en stågrund =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten tanke om luftspalten. Jag är ingen expert men jag hade stoppat cirkulation igenom luftspalten till exempel fläktar. Tänker att om det blir varmt inne i luftspalten så kommer det att ta lång tid innan den kyls ned. Optimalt hade väll varit att dra luften ifrån källaren om det är kallare luft där. Som sagt så är jag ingen expert det var bara en tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir jävligt kallt i krypgrunder. Hålller ju utetemp mer eller mindre. Så isolera ordentligt så du klarar en månad med -10. Dunstar rätt bra med den tempskillnaden också och torr luft. Kanske du har mer skyddad krypgrund än den variant jag haft

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir jävligt kallt i krypgrunder. Hålller ju utetemp mer eller mindre. Så isolera ordentligt så du klarar en månad med -10. Dunstar rätt bra med den tempskillnaden också och torr luft. Kanske du har mer skyddad krypgrund än den variant jag haft

Krypgrunden sjunker aldrig under 10 grader enligt förra ägaren. Men jag hade ändå tänkt klä in sumpen i tjock frigolit för att minska temperaturskillnaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var en ny returpump för detta ändamål införskaffad iaf.

Red Dragon 6.5 liters.

Den har en maximal tryckhöjd på 4m.

Jag kommer trycka ca 2.5 - 3m och den skall då trycka ca 3000 liter, vilket i mitt fall blir lagom.

En månad kvar, sen kan planeringen och själv bygget av bänk osv börja på allvar.

LÄÄÄÄNGTAR!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var en ny returpump för detta ändamål införskaffad iaf.

Red Dragon 6.5 liters.

Den har en maximal tryckhöjd på 4m.

Jag kommer trycka ca 2.5 - 3m och den skall då trycka ca 3000 liter, vilket i mitt fall blir lagom

Ett vanligt misstag man gör när man ska bestämma pump är att tro att en viss tryckhöjd ger motsvarande flöde enligt pumpkurvan. Jag garanterar att du kommer få ett betydligt sämre flöde än 3000 liter.

Jag hjälper dig gärna att räkna fram ett mer exakt flöde, men då vill jag veta en del mer om ditt tänkta system. Det är nämligen mottrycket i rörsystemet som avgör vilket flöde pumpen kommer att leverera.

Vilken pumpmodell ska du ha? (Om du redan har pumpkurvan är det jättebra!)

Vilken dimension ska returröret från pumpen upp till akvariet ha?

Totallängden på returröret?

Hur många böjar på vägen upp?

Ska det vara en ventil på röret?

Höjden mellan sumpens vattenyta och akvariets vattenyta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett vanligt misstag man gör när man ska bestämma pump är att tro att en viss tryckhöjd ger motsvarande flöde enligt pumpkurvan. Jag garanterar att du kommer få ett betydligt sämre flöde än 3000 liter.

Jag hjälper dig gärna att räkna fram ett mer exakt flöde, men då vill jag veta en del mer om ditt tänkta system. Det är nämligen mottrycket i rörsystemet som avgör vilket flöde pumpen kommer att leverera.

Vilken pumpmodell ska du ha? (Om du redan har pumpkurvan är det jättebra!)

Vilken dimension ska returröret från pumpen upp till akvariet ha?

Totallängden på returröret?

Hur många böjar på vägen upp?

Ska det vara en ventil på röret?

Höjden mellan sumpens vattenyta och akvariets vattenyta?

Tack för detta!

Dock vet jag inte dom exakta måtten just nu, dom får jag reda på när jag väl flyttat in och börjat bygga.

Här hittar du info om pumpen jag skall använda.

http://royalexclusiv.net/images/content/rd_1/eng/rd1_6500_akb_eng.pdf

Har tänkt att använda mig av 32mms rör upp, ingen ventil. Hade nog tänkt att använda pvc-slang för att undvika så snäva böjar.

Detta är nog tyvärr den enda infon jag kan bidra med änsålänge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag räknat lite grand, trots lite klen input. Men man kan ju anta lite värden.

Här är förutsättningarna:

Sumpen står i krypgrunden som har 2 meter i takhöjd. Den står på en ställning som gör att returfackets vattenyta hamnar 1 meter över golvet.

Bjälklaget är 30 cm

Vattenytan i akvariet är 1,4 meter över golvet.

Detta ger en tryckhöjd på 2,7 meter.

Total rörlängd 3,5 meter

Böjar: 2 styck

Röret är 32 mm med godstjocklek på 2,4 mm

Med dessa värdena kommer systemkurvan att följa den blå linjen och ger ett flöde på ca 2600 l/h

Men säg att sumpen står lite lägre och tryckhöjden blir 3 m istället så kommer systemkurvan följa den röda linjen och flödet blir ca 2300 l/h istället.

Hoppas att detta ger lite vägledning :)

post-2834-14468935875248_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett kar med liknande mått placerat på nästan samma sätt bortsett från kaminen. Och jag skulle verkligen vilja rekommendera att du har inte täcker för din kortsida. Jag har svårt att tro kaminen blir ett problem vad gäller värme eftersom vattenmassan i akvariet finns innanför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat skissa lite på en sump.

Här är början iaf. Kom gärna med synpunkter.

16691336883_e393793a4e.jpg

Jag hade nog försökt att få in plats för en rollermat (filter på rulle) först å sedan refugium, skummaren sist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ha sandbädden i änden av sumpen. Det kan bli problem med en djup sandbädd och då kan det vara bra att kunna stänga av den. Den behöver inte så stort flöde in. 500 l/t räcker gott men man kan gärna ha en ministreamer i facket.

Och alltid skummaren först. Man vill ju lufta ur ammonium i stället för att det skall bildas nitrat i den biologiska nedbrytningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen är nu beställd. Blev den designen jag visade i inlägg #13.

Nu är nästa steg att vänta på att vi får tillträde till huset. 27 maj.

Sen skall golvet förstärkas. Och sumpen har jag bett om att få leveransklar 2 juni.

Det går frammåt med små steg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...