Gå till innehåll

Förta akvarium LIDO 120


quaddan

Rekommenderade inlägg

Hehe, visst gjorde den! :) Den är 40cm djup, vilket innebär att akvariet sticker ut 0,5cm på fram och baksida, men står ändå mycket stadigt!

Det är ur serien "Bestå" de har en kombination med 4 dörrar och ben, men jag valde att ta bort två dörrar för att kunna ha hemmabio osv där.

Tog även bort benen för ökad stabilitet.

Tror priset hamnade på 1200kr, vilket är riktigt billigt! Bara bänken till Lido är ju ungefär samma pris.

Attans den där ikea bänken passade ju som handsken till akvariet, vilken bänk är det?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! :)

Ska jag vara ärlig så tror jag inte att man behöver förstärka den, känns väldigt stabilt då akvariet passar precis mellan väggarna.

Jag har däremot skruvat fast några brädor på insidan för att vara på säkra sidan, inget avancerat men de döljs av dörren..

Riktigt riktigt snyggt asså. Har du förstärkt nå eller är den stabil det är? :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nya invånare i akvariet...

Fick bli en Heliofungia från Zoogiganten, ser mycket trevlig ut! :) Blev lite förvånad när den helt plötsligt var dubbelt så stor! Men efter en del googlande så förstår jag att detta är normalt och att den bara tar in lite vatten :)

Har även hittat något som har åkt snålskjuts på min LS, när jag skulle mata heliofungian med en räka, så råkade jag komma nära stenen... Ur ett hål i stenen så kommer en blixtsnabb liten krabat och stjäl räkan!?! haha!

Vet inte riktigt vad den ser ut som =/ Den verkar dock försvara sitt lilla bo, kommer man nära med pincetten så "slår" han till den, ska se om jag kan få ett foto på den :)

post-8957-14468935902076_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste nästan vara en mantis, det "slår" på min pincett så att jag kan höra de tydligt.. Tyvärr är det ingen av de färgrika sorterna...

Bör man ta ut den?

Den är nog ca 2-3cm lång, den kan väl knappast göra någon skada på mina clowner?

Jag är däremot lite nervös för att stoppa ner fingrarna nu ;)

Ruggigt svårt att se, men googla mantis shrimp.

Lite trött, men den tar sig nog. Vänta en dag eller 2 :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inhandlat lite nytt till akvariet idag, tack till Patrik-p!

Har dessutom blivit kvitt min Mantis, efter många försök med både fällor och olika taktiker... Känns lite så där att bli överlistad av ett djur på 3 cm....!

Det hela slutade med att jag lyfte upp stenen den bodde i och tog fram hammaren, så numera har jag två små stenar istället för en mantis och en stor sten...

Det har åkt i en hel del blandat i akvariet, koraller i olika former, skivor och stjärnpolyper (Tack till Manks!) lysrören är också utbytta i väntan på att jag ska hitta lämplig diodramp.

Alla koraller är sura och ihop dragna, skummaren släpper microbubblor och vattnet är skitigt efter att jag har rört omkring, MEN jag är faktiskt riktigt nöjd! :)

post-8957-14468935907133_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Några bilder på ett proppfullt akvarium... Ca 40kg LS i ett akvarium på 120 liter... Förbereder inför de nya som kommer om ca 3-4 veckor... Även fått in en liten färgklick, fantastisk teckning på mandariner!

post-8957-14468935963712_thumb.jpg

post-8957-14468935963364_thumb.jpg

post-8957-14468935963532_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...