Gå till innehåll

Förberedelse för Mandarinfisk


quaddan

Rekommenderade inlägg

Hej,

Mandarinfisk är en av de fiskar som jag strävar efter att kunna hålla i mitt akvarium.

Jag har läst att de är besvärliga med maten, men i övrigt en relativt tacksam fisk..

Finns det något sätt att förbereda karet med mat?

Finns det något som kan fungera som både nyttodjur i karet, men även föda till mandarinfisken?

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Bifogar en länk som jag haft nytta av. Berätta mer om ditt akvarium. Min mandarin lever mest på smådjuren som finns bland levande sten. Matar med loobster eggs vilken den accepterar. Jag odlar också artemia men det är tveksamt om mandarinen tar fodret. Den var lite avvaktande i början gällande loobster eggs, men fick tips om att stänga av pumpar vid matning. Jag spred också ut maten där mandarinen befann sig under acklimatiserings perioden. Nu är den välmående och simmar ostört i alla akvariets regioner. Favoritplatsen är ett kolfilter där småkrypen samlas och verkar föröka sig.

http://m.petco.com/assets/caresheets/fish/mandarin-goby.pdf

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha tålamod och köp så mycket LS som du kan.

Visa säjer att man ska vänta ett år till det bildas så mycket små kryp som möjligt bland stenen.

Kanske lite överdrivet men låt akvariet gå i ett halvår.

Jag stödmatar inte minna två mandariner men har ca 70 kg sten i mitt 500 L burk.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag planerar att ha mandariner så småningom. Jag har planerat att ha copepod odling i refugiumet och så ska jag försöka odla andra plankton grupper i glasbehållare utanför akvariet. Inte bara för att få en varierad diet utan också för att jag är förtjust i sponges rörmaskar och sjöhästar. Jag vill även föröka synchiropus och då gäller det att det inte är ont om mat för att undvika rivalitet. Det ska tydligen inte vara svårt att få dem att föröka sig om de har fulla magar.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...