Gå till innehåll

Introdution av kirurgfisk


Purre

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag skulle vilja ha tips på hur jag kan gå till väga för att introducera en ny kirurgfisk i mitt 1400 liters kar. Jag har en Z Xanthurum som jag vill introducera i mitt 1400 liters kar. I karet har jag redan 3 kirurger, en Z Flavescens, en A Leucosternon och en Z Veliferum.

Jag hade Xanthurumen i en nätbur i karet det första dygnet för att han skulle ha samma lukt som de andra och för att de skulle kunna bekanta sig med varandra. Men de andra kirurgerna visade då inget intresse av honom (de kanske inte såg honom). Jag satte upp en spegel så att fiskarna skulle rikta uppmärksamhet där i stället för åt Xanthurumen. Men då jag släppte i Xanturumen i karet blev det ett herrans liv. Den vitbröstade blev som tokig och jagade, bet och försökte att snitta honom. Den gula kirurgen var också mycket aggressiv och försökte snitta honom. Xanthurumen fick inte en lugn stund. Jag lyckades fånga Xanhurumen, så nu är han i nätburen igen.

Jag funderar på att försöka fånga den vitbröstade och den gula kirurgen och ha dem i nätburen eller i ett annat kar ett tag. Men jag vill helst inte riva hela inredningen. Jag kanske kan låna en fiskfälla och fånga dem. Eller ska jag ha Xanhurumen i ett plastkar i karet, så de andra ser honom?

Tips på hur jag kan gå tillväga för att introducera Xanthurumen mottages tacksamt?

/Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Storleken har betydelse och kirurger är individer men så här har jag gjort med de arter du nämner

1. Som du beskriver använt en spegel men då låtit den sitta en dag innan jag släppte i nya fisken från nätkassen. Anledningen var att min vitbröstade behövde tid för att få upp intresset för spegeln. Det blev en jobbig konflikt ändå men den dog ut på en dag

2. Mörklägga ett tag alternativt fånga den elaka men det är som du säger nästan omöjligt.

3. Jag har även delat av akvariet med plexi då det varit riktigt illa och låtit den sitta ett tag

utan vetenskapligt belägg är min erfarenhet att Zebrasoma är tuffare än den vitbröstade så det kan vara läge att vänta ut ett tag

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Bengt (blob) och muha.

Jag har också uppfattningen att Zebrasoma är tuffare än den vitbröstade. De är liksom mer uthålliga, men jag upplever nog att den vitbröstade är mer intensivt aggressiv och tokig. Min Xanthurum är betydligt mindre än både Flavescensen och Leucosternonen, så det är säker lite jobbigt för den. Nu när Xanthurumen är i nätpåsen så verkar det som om den gula och den vitbröstade inte bryr sig alls, de kanske inte ser honom. Jag funderar på om jag ska fixa till ett litet plastakvarium att ha Xanthurumen i, nersänkt i det stora karet. Då borde den gula och den vitbröstade se honom. Vad tror ni om det? Jag ska även låta spegeln sitta några dagar innan jag släpper i Xanthurumen. Kanske även sätta dit någon mer spegel om jag har.

Är det någon i Linköpingstrakten som har en fiskfälla att låna ut?

/Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kört tank teansfer? Nyckeln till framgång är att se till att fiskarna inte får prick.

Hej Blåbert. Nej, jag har inte kört Tank Transfer. Tyvärr har jag prick-parasiter i karet redan, så därför ser jag inte någon vinst i att köra tank transfer metoden. Mvh Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt den gå i nätburen 1månad så kommer det nog funka. Eller ännu hellre spärra av en bit av akvariet med "eggcrate" så han går själv i den delen o kan etablera ett revir.

Hej Ted. Tack för tipset. Vet du var jag kan få tag på "eggcrate"? Jag har ett litet 15-liters plastakvarium, som jag funderar på att borra en del hål i och sedan sänka ner det i det stora karet. Skulle det funka att ha Xanthurumen där i några veckor el. en månad tro? Mvh Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt den gå i nätburen 1månad så kommer det nog funka. Eller ännu hellre spärra av en bit av akvariet med "eggcrate" så han går själv i den delen o kan etablera ett revir.

Eller är det kanske bättre att låta honom vara i nätburen än i plastakvariet? / Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller är det kanske bättre att låta honom vara i nätburen än i plastakvariet? / Per

Kom på att det är lite svårt att spärra av med eggcrate el. något annat, eftersom det sitter BTA moduler på hela karets bakruta / Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...