Gå till innehåll

Mitt ANDRA akvarium, på en månad...


quaddan

Rekommenderade inlägg

Hej,

Som ni kan se lite längre ner i detta forum så startade jag mitt första saltkar för ett par veckor sedan, hittills har allt gått bra och allt levande verkar trivas bra!

Nu till det tråkiga, varför valde jag ett så litet akvarium?! Efter några veckor så planerar jag redan nästa akvarium som blir betydligt större :)

Tanken är att få lite mer plats till både fiskar, LPS och SPS så småningom.

Planen så långt är ett akvarium från http://www.diamantaquarien.de/.

Måtten blir 120*60*70, och det är tänkt att bänken ska baseras på ikea köksstommar som förstärks med stål eller träreglar.

I ett av skåpen ska jag ha en sump med måtten 50*50*50, i de andra skåpet kommer det att finnas Balling, osmolator och någon form av El-station.

Akvariet som jag beställer ska ha en ytavrinningsbox, men jag funderade lite på var man ska sätta borrhålen?

Jag vill ha akvariet så nära väggen som möjligt, så jag antar att man får borra i bottnen?

Hur många och hur stora hål ska jag beställa?

Sumpen kommer i stort sätt endast innehålla skummare, bubbelfälla och returpump.

Tacksam för hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 100x70x70 från Diamantaquarien.de, toppenfina kar!

Kan även rekommendera deras bänkar om du har pengarna, bra kvalité och finish.

Var du sätter boxen är väl en smaksak, men jag valde själv ena bakre hörnet. Jag kör med dubbla 40mm hål för primär och backuprör samt ett 25mm för retur.

Sväljer mycket flöden och risken att en snigel eller något ska fastna i röret/rören är i princip obefintlig.

Beställ tre hål oavsett vilken dimension du väljer att gå på så att du får ett backuprör! Då får du en tyst lösning.

Helst bör du även köpa en membranventil och inte kulventil till ditt primärrör för att ställa in flödet perfekt. 100x bättre än kulventilerna på detta. Dyr, men väl värd investering i karet.

Tänk på att du kan beställa kammaren i svart glas! Väldigt snyggt då man slipper se rören eller täcka över kammaren med något.

Din lösning låter överlag som min gällande sumpstorlek, Balling, osmolator osv så du kan ju alltid kika in i tråden min och se om du får någon idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis läst igenom din tråd, kanon fint ! Förstår att du är nöjd med ditt akvarium :)

Såg att du använder dig av en hel del utrustning från fishstreet?

Något du kan rekommendera? Priserna är ju oslagbara!

Tack på förhand!

Jag har ett 100x70x70 från Diamantaquarien.de, toppenfina kar!

Kan även rekommendera deras bänkar om du har pengarna, bra kvalité och finish.

Var du sätter boxen är väl en smaksak, men jag valde själv ena bakre hörnet. Jag kör med dubbla 40mm hål för primär och backuprör samt ett 25mm för retur.

Sväljer mycket flöden och risken att en snigel eller något ska fastna i röret/rören är i princip obefintlig.

Beställ tre hål oavsett vilken dimension du väljer att gå på så att du får ett backuprör! Då får du en tyst lösning.

Helst bör du även köpa en membranventil och inte kulventil till ditt primärrör för att ställa in flödet perfekt. 100x bättre än kulventilerna på detta. Dyr, men väl värd investering i karet.

Tänk på att du kan beställa kammaren i svart glas! Väldigt snyggt då man slipper se rören eller täcka över kammaren med något.

Din lösning låter överlag som min gällande sumpstorlek, Balling, osmolator osv så du kan ju alltid kika in i tråden min och se om du får någon idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! :)

Fish-street har en hel del bra saker, framför allt deras streamers (RW-8 x2 skulle passa ditt kar fint!), returpumpar (DC-6000 eller dylik), batteribackupen, Ballingbehållarna på 5 liter och en del annat.

(Har rensat inboxen nu, hoppas det går att skicka framöver)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Eftersom att min budget är något begränsad efter förra uppstarten så hade jag planer på att köpa så mycket som möjligt begagnat.

Efter att ha surfat runt på fishstreet så har jag nu beslutat mig för att köra nästan uteslutande kina-teknik!

Jag är övertygad om att detta kommer fungera till en början, eventuellt att mitt akvarium kommer låta som ett Jetplan..

Det som inte håller måttet kommer bli utbytt så småningom.

Setupen som jag har tänkt mig blir följande:

Akvarium från diamantaquarians 120*60*70.

Skummare: Grotech HEA 150 S (inköpt begagnad)

Returpump: DC-6000

Streamers: http://www.fish-street.com/24000l_wavemaker_and_time_controller_pakcage

UVC: JEBO 36W

Doseringspump: Jebao DP4 + behållare i akryl, lite slangar osv.

Belysning : LED 324W http://www.aliexpress.com/store/product/2015-best-programmable-led-aquarium-lighting-for-marine-use/709204_32322767734.html

Sumpen kommer antagligen byggas av lokal glasmästare om jag inte hittar ett passande akvarium som kan användas.

PVC kommer att ordnas med en bekant som är rörläggare :)

Ska bli spännande att se hur mycket hela kalaset går på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående fishstreet grejer så har jag hittills bara bra erfarenheter. Jag använder märket jebao därifrån och har blivit bra imponerad med tanke på priset.

Jag skulle rekommendera dessa

http://www.fish-street.com/jebao_twins_linkage_controller (paket med jebao fs14000 eller fs8000) och jebaos returpump.

Deras uvc har jag dock läst ska vara benäget till att läcka så jag var försiktig där, jag gick och köpte ett i butik här istället när jag behövde mitt.

Även jag har akvarium från diamant och dom håller helt klart bra kvalite!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon! :)

Vet du vad det är för skillnad på deras FS serie och WP serien?

När det gäller UVC, så för 30USD så tror jag faktiskt att jag chansar, men det kan ju vara bra att hänga det ovanför sumpen ifall det skulle börja läcka :)

Kommer inte att använda mig av UVC mer än vid behov och då kan man ha lite koll :)

Hur länge fick du vänta på ditt diamant kar? Hur var det emballerat vid leverans?

Jag kommer att ordna frakten via jobb, så får jag betala 200kr istället för 200EURO, men är lite orolig för hur det kommer att vara emballerat.

Angående fishstreet grejer så har jag hittills bara bra erfarenheter. Jag använder märket jebao därifrån och har blivit bra imponerad med tanke på priset.

Jag skulle rekommendera dessa

http://www.fish-street.com/jebao_twins_linkage_controller (paket med jebao fs14000 eller fs8000) och jebaos returpump.

Deras uvc har jag dock läst ska vara benäget till att läcka så jag var försiktig där, jag gick och köpte ett i butik här istället när jag behövde mitt.

Även jag har akvarium från diamant och dom håller helt klart bra kvalite!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kom i dubbel förpackning av tjock wellpapp stående på en pall. Jag beställde mitt vid jul/nyår så jag fick vänta rätt länge på mitt men jag har hört att dom ska va rätt snabba med leveranser. Kan kommenteras att dom gjorde fel på min order och jag fick en ruta mindre optiwhite än vad jag beställde (jag fick dock tillbaka mellanskillnaden bara genom att nämna det).

Vad det gäller UV lampan så ville jag bara påpeka att jag läst att dom kan läcka så du bär vara lite försiktig :) .

Jebao FS kan du läsa om skillnaderna här: http://www.fish-street.com/jebao_fs14000_wave_maker

Men det verkar som enligt peter att RW serien är nyare och ska enligt pruduktsidan på fish-street ha med de sakerna som dom ändrade i FS versionen. Dock så är paketdealen på fs pumparna billigare 140 dollar motsvarande 170 så det beror vad du är ute efter bara att läsa på.

Här finns en av modellerna på RW pumparna :http://www.fish-street.com/jebao_wireless_rw-15_wave_maker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var följande beställt :)

Jebao DC Water Return Pump_UK_Delivery

Select Flow: DCT6000 (+ $95.00)

Jebao Wireless RW-15 Wave Maker UK Delivery

Select Controller: RW-15 Package(2 Pump) (+ $165.00)

2x

12V to 24V Power Supply for Jebao RW / FS / WP-60 /WP-40 /WP-25 /wp10 /Replacement Pump

Selection Power: 12 24V Power Supply(Single Controller)

Även akvariet är beställt! :)

Nu vet jag hur semestern kommer att se ut ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, ser fram emot när jag har kommit så långt... Hoppas de är snabba med att bygga mitt kar :)

Jo, jag har hittat den funktionen... Men jag har fått för mig att det alltid är dålig kurs på liknande ställen, så därför föredrar jag $$$ och räknar om själv sen :)

Jag hade från början tänkt beställa ett akvarium i vanligt float, men i sista sekund la jag till OW... Känns som att det blir fler och fler upgrades hela tiden..

Kul med bygge, var precis ute och limmade PVC:rör i trädgården :) Jag vill bara ytterligare tipsa om att du kan se priset i svenska kronor på fishstreet genom en meny i högerkanten om du inte redan hittad den funktionen :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde mitt i Malmö av Micke på Håkanstorp zoo och det blev optiwhite fast jag hade så klart glömt bort vad jag beställde så det blev en glad överaskning när jag fick det.

Men nu så är jag glad att det blev OW, hade ursprungligen tänkt välja float jag med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hämtat ut ett trevligt paket idag, lite som ett barn på julafton ;)

Har även inhandlat lite PVC.

På måndag kommer LED-rampen, sen är det inte mycket kvar. Får nog vänta någon vecka till innan akvariet dyker upp...

Letar fortfarande efter ett lämpligt UV-C till 500 liter, doseringspump ska även inhandlas.

post-8957-1446893597496_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...