Gå till innehåll

Dinos el. cyano


Purre

Rekommenderade inlägg

Hej

Har fått en rödbrun slemmig matta på sandbotten på ett par ställen i mitt kar. Det finns även längre upp i karet på vissa stenar. Det är bubblor i mattan. Jag brukar försöka störa den genom att dra med en griptång genom sanden. Men följande dag ser det likadant ut. Har även försökt suga ur den, men den såg likadan ut följande dag ändå. Innan den slemmiga mattan kom hade jag inga problem alls med något sådant. Ändringen jag gjort är att jag börjat köra med kalkvatten i osmospåfyllingsvattnet, detta för att försöka höja upp pH:t eftersom det varit en aning lågt. Så det kanske kan vara en orsak till slemmattan. Det kanske också kunna vara att mediat i silikatfiltret efter osmosfiltret varit uttjänt. Jag har nu bytt media i silikatfiltret.

Jag tror att slemmattan är Dinoflagellater. Bifogar ett par bilder. Någon som har en annan uppfattning?

Någon som har tips på hur jag blir av med denna slemmatta?

Jag funderar på om jag ska prova med Microbe-Lift Gravel & Substrate Cleaner för att få bort slemmattan. Skulle det kunna funka tror ni?

post-6612-14468935964708_thumb.jpg

Tacksam för förslag till åtgärd.

Mvh

Per

post-6612-14468935964495_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror på cyano.

Har sett samma sak his Triton och dom sade att det var cyano.

Tyckte dom sade att det berodde på för dålig cirkulation i just deras kar, kanske så i ditt fall?

Hade samma sak för ca 1-2 veckor sedan och försökte rensa med griptång.

Tyckte mig inte se någon skillnad men nu en vecka senare är dom borta i sanden dock har jag kvar på min revpelare.

Funderar på om det kan vara mitt silikat filter men är osäker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut cyanobakteria, går inte att missta den där otäcka röda färgen.

Själv fuskade jag mig själv till en lösning genom att starta upp ett refugium, sedan dess har hela karet varit helt cyanofritt sedan 2011.

Problemet är att det finns ett överskott av näring i akvariet, antigen i vattnet eller rent av i sand och sten, då fosfat gärna binder sig till kalcium karbonat. Samt frigörs ochså det från avföring, matrester och detritus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror på cyano.

Har sett samma sak his Triton och dom sade att det var cyano.

Tyckte dom sade att det berodde på för dålig cirkulation i just deras kar, kanske så i ditt fall?

Hade samma sak för ca 1-2 veckor sedan och försökte rensa med griptång.

Tyckte mig inte se någon skillnad men nu en vecka senare är dom borta i sanden dock har jag kvar på min revpelare.

Funderar på om det kan vara mitt silikat filter men är osäker.

Okej Flash, tack för ditt inlägg. Jag har väldigt bra cirkulation i karet. Men på ett av de ställena jag har slemmattan är det lite lugnare, så det kanske är därför mattan trivs där. Jag bytte ju mitt media i silikatfiltret nyligen så får hoppas det blir bättre snart.

Mvh

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut cyanobakteria, går inte att missta den där otäcka röda färgen.

Själv fuskade jag mig själv till en lösning genom att starta upp ett refugium, sedan dess har hela karet varit helt cyanofritt sedan 2011.

Problemet är att det finns ett överskott av näring i akvariet, antigen i vattnet eller rent av i sand och sten, då fosfat gärna binder sig till kalcium karbonat. Samt frigörs ochså det från avföring, matrester och detritus.

Okej Alexraptor, tack för ditt inlägg. Jag har ett refugium med Chatoa och Caulerpa alger, men jag tycker inte det kommit igång riktigt. Hade lite lågt pH tidigare, körde därför igång med kalkvatten för att höja pH. (Kör med kalkreaktor). Innan hade jag inga problem sådana här alger el. liknande. Men det kanske är lite mycket näring i karet. Hade NO3 på mellan 5-10 ppm och PO4 på 0,11 ppm, så de är ju lite högt båda två. Hoppas på att refugiet kommer igång för fullt, vet inte varför det inte riktigt vill.

Funderar på att prova Microbe-Lift Gravel & Substrate Cleaner, vad tror ni om det? Det är väl egentligen en tillfällig lösning, men det kan ju vara en början.

Mvh

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för belysning på ditt refugium?

Nu har jag två vanliga lysrör, varmvita 13W, T5. Jag hade tidigare en kina refugiumlampa, men det blev lite dålig spridning på ljuset. Lampan hängde så nära refugiuet. Har sumpen under karet, så det är lite tajt om plats. Tyckte därför lysrören blev bättre på så sätt. Men de kanske inte ger rätt ljus?

Mvh

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligen inte, då varmvita lysrör brukar bara ligga på en färgtemperatur runt 2700-3000K.

För växter och alger bör man helst ha lampor som ligger runt 6500K, vilket dom får störst nytta av.

Kanske är läge att inhandla ett par nya växtrör. Ska göra det, så får jag hoppas att det blir lite mer fart på refugiet.

Mvh

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...