Gå till innehåll

Peters platta kub


peterj66

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
Fyndade 5 liter siporax idag som åkte ner i sumpen. Nu ska jag bara få tag i ett lagom stort kar så jag kan byta plastbacken jag har som tillfällig sump

Bygg själv en sump. min kostade bara 500:- hos glasmästaren

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Shoppade lite igår av en kille som skulle lägga ner. Nu står en dunkan och fyra acanstrea och acklimatiserar sig. Alltid kul med nya koraller.

Dessutom börjar min hemmabyggda LED belysning äntligen närma sig färdig :). Då blir det förhoppningsvis lite trevligare färger i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

image.jpegNy sump på plats. Blev ett standardkar med ett fack för returpumpen. Resten avskärmas med galler vid behov. Måste bara säga att Akvarietjänst i Malmö har superbra priser. 550 för ett 120 liters 75x40x40. Långt billigare än andra jag googlat på.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserpumpen är på gång. Alla delar har kommit. Arbetet med sumpen hade högre prio så därför har det dröjt med att komma igång. Borrade lådan idag och har börjat koda websidan. Hamnade lite i beslutsångest när det gällde ultraljudssensorer för nivåmätning i behållarna. Förmodligen skippar jag dem för att hålla den så enkel=problemfri som möjligt. Kanske gör en byggtråd när jag är klar. 

När det gäller reläerna så kommer jag inte ihåg motivationen, men jag körde MOSFET till fläkstyrningen på min ramp så det blir en liknande till doserpumpen. Tror att reläer har kortare livstid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Ett  tag sedan jag uppdaterade denna tråden. Allt rullar på. Testkör just nu doser pumpen jag bygger så förhoppningsvis slipper jag snart dosera manuellt. Gjorde precis min första Triton test och den var bra förutom koppar som låg lite högt. Får väl spola lite längre i kranen i fortsättningen ;)

Refugiet växer nåt kopiöst just nu och jag får dosera både järn och nitrat för att inte helt utarma akvariet.

Minns att det fanns en tänkbar förklaring att så många får högt på just koppar, men minns inte var jag såg det.

triton1.pngtriton2.pngtriton3.pngtriton4.png

 

triton.pdf

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 5 veckor senare...

Detta upptäckte jag för några veckor sedan

(ledtråd silikonet ska vara svart och glaset är rent på utsidan)

IMG_0105.JPG

 

Då fick det bli reparation

IMG_0107.JPG

Sen fylla igen efter att karet kom tillbaka

IMG_0115.JPG

Micke på Håkanstorp var en lifesaver och fixade snabbt att limma om karet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har faktiskt petat i en RW-8 nu när jag startade upp karet efter reparationen.

Jag upplever cirkulationen som mycket bättre med två. Korallerna verkar gilla det bättre också. Kan tillägga att jag kör min RW-15 på 12V istf 24V. Anledningen är att den är mycket tystare på 12V än vid 24V även vid samma flöde. RW-8 går på sin original spänningsadapter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...