Gå till innehåll

Peters platta kub


peterj66

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Efter mer än ett halvår av planerande och fixande när tid funnits så har jag äntligen startat min platta kub.

Jag får erkänna att jag grovt underskattade hur lång tid det skulle ta att komma igång.:)

Akvariet är en platt kub (80x80x60) med svetsad bänk och är beställt från Håkanstorps zoo i Malmö.

post-8776-14468935977787_thumb.jpg

Som synes behövdes lite arbete för att komma igång. Micke på Håkanstorp kan ju klä bänken också, men jag kände för att fixa själv.

Nu så här en dryg månad senare så är jag (nästan) klar.

post-8776-14468935978012_thumb.jpg

Skåpet har limmade sidor in mot väggen och två löstagbar luckor utåt så jag kommer åt sumpen och elskåpet.

post-8776-14468935978742_thumb.jpg

Info

Akvarie 380 liter (80x80x60). Jag kör på kranvatten.

Sump: 70 liter plastback inrett med duplex refugium (belyst och mörk zon). På bilden saknas stenarna som ska skydda den mörka zonen från ljus. Fick tag på två små bitar av makroalger (Cheatomorpha och en röd variant) till den belysta delen och några stenar med sjöpungar (tror jag) till den mörklagda.

Skummare: Bubble Magus Curve 5 (sådär tyst, därför kör jag den på timer så länge)

Retur pump: Jebao DCT4000 (väldigt tyst)

Streamer: Jebao RW 15 som körs på 12V via DC omvandlare. (Ganska tyst så länge jag inte kör på Else mode)

Belysning: Maxspect G1 160W (Köpt begagnad och renoverad. Styrenheten har en riktigt störande fläkt som jag ska försöka byta)

I övrigt så kör jag med ett Bean animal overflow vilket är väldigt tyst.

Det ligger även en ATO som ska packas upp där hemma, men eftersom jag kör med täckglas på både akvarie och större delen av sumpen så dunstar inte så mycket vatten.

Inredningen är mest död sten , med några småbitar levande sten för att komma igång.

Tanken är att ha lite fisk och mycket koraller (mjuka och LPS).

Efter en vecka med vatten + matning morgon och kväll + blandade bakteriekulturer så mäter jag nitrit = 0 , och fosfat lite drygt 0,1.

Är det för tidigt att smyga i ett par eremiter och kanske någon snigel om värdena ser likadana ut om en vecka?

post-8776-14468935978224_thumb.jpg

post-8776-14468935978519_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra start på ett snyggt akvarium. Gillar måtten och övrig planering. Jag kommer inte ihåg när min städpatrull sattes i mitt akvarium. Jag hade en "lång" uppstartsfas med belysningen släckt. Ökade blysningstiden succesivt och tillsatte eremiter och "turbosniglar" när första algerna var synliga. Dessa betades snabbt av och så har det fortsatt.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför kör man egentligen med belysningen släckt?

Jag köpte min ramp begagnad så jag har bara kört med de befintliga inställningarna, blått på 6:00 till 23:00 och vitt på 8:00 till 20:00. Det börjar komma en antydan till bruna alger på stenen men det är inte mycket.

På de små stenar som köpts levande så börjar det komma lite gröna alger tillsammans med lite små filtrerare. Dagens fynd var en pytteliten rörmask som tittar fram och filterar med jämna mellanrum. Har inte riktigt koll på hur det går för mina sjöpungar eftersom de ligger i den mörka delen av refugiet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att inte gynna algtillväxt, dino, cyano m.m. Man kan ha höga näringsvärden i början. Jag körde dock med ljus från start och det gick bra. Skulle slänga in några sniglar för algerna du börjar få.

Snyggt bygge förresten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kanske är lika bra att köpa en första renhållningspatrull. Jag vill ju helst att refugiet ska komma igång ordentligt så det är ju en fördel om makroalgerna slipper konkurrera med de oönskade algerna i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips till alla saltisar i Malmö. Tittade in på akvarietjänst idag och såg att de hade både EasyLife och Saliferts saltvattens produkter. Dock ingen fisk eller LS. Akvarietjänst var min favoritbutik när jag hade sötvatten så det känns kul att kunna fortsätta handla där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt :smiley20: Micke brukar göra fina kar ;) algen är denna http://se.reeflex.net/tiere/3541_Halymenia_sp02.htm mvh Ola. .

Tack Ola. Ja Micke är duktig, och trevlig att ha att göra med. Ser alltid fräsht ut i hans kar också, så jag ser fram mot att fortsätta handla där.

Fint! men vad menas med platt kub?Är det att det inte är 80 högt?

Nej det är 60 högt, så egentligen blir det väl ett rätblock om man ska vara petig:). Märker att jag precis når ner i bakre delen om jag står på en pall, så det är tur att det inte är högre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Småjobben tar aldrig slut :). Höjt vattenytan, fyllt på lite sand, satt på mörkläggningsfilm på sidan av sumpen så den kryptiska delen blir riktigt mörk och pillat lite med luckorna.

Någon som vet hur länge silikon måste torka innan den kan täckas av vatten? Jag har bara använt det för att täta mellan kambitarna i överrinningsboxen så det ska inte direkt tåla något tryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade förbi anfebotero igår för att shoppa stjärnpolyper, och kom hem med två olika sorters stjärnpolyper, blå svampkorall, grön och röd grenväxande montipora, samt en ytterligare ljusblå grenväxande hård korall. Bilder och exakt identifiering kommer när jag reeflexat fram namnen. Kanske lite tidigt, men vattenvärdena är bra och jag har inte direkt något som belastar karet så det går nog bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite osäker på hur jag ska ställa ljuset för mina nya koraller. De har stått i måttligt ljus innan och jag fick tipset att börja försiktigt.

Nu kör jag blått 10.00-22.00 och vitt 12.00-18-00. Jag har en MaxSpect G1 160W så det är av/på som gäller för styrningen.

Låter det som en lagom mjukstart eller bör jag ha mer eller mindre av någon färg. Korallerna står på botten (60 cm djup), och Rampen sitter bara 7 cm ovanför karet.

Någon som kan hjälpa mig med hur man ser om en korall får lagom med ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser korallerna ut i eftermiddagssolen. Någon som kan hjälpa mig med Id på den första?

[ATTACH=CONFIG]127472[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]127473[/ATTACH]

Jag ser att jag är inte den enda personen som låter sina koraller få lite direkt soljus under sommarmånaderna. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu har kiselalgerna slagit till på allvar. Det visar sig att de gillar solljus ;)

Tyvärr så fanns det ingen butik i Malmö som hade sniglar och eremiter hemma. Det var bara två turbos kvar i lokala butiken.

Fick dock tag på tio små eremiter idag, och de kämpar febrilt med algerna. Det blir till att täcka den solbelysta sidan med en filt tills algerna förlorat kampen. Refugiet verkar ha kommit igång, så snart ska nog det också hjälpa till med algbekämpningen. Positivt är att jag har massor med små räkor(mysider tror jag) så när fiskarna väl kommer i blir det fest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var en stor dag. De första fiskarna kom i karet, och det blev två clownfiskar..

post-8776-14468936031129_thumb.jpg

Känns extra bra eftersom det var min äldsta dotters längtan efter clownfiskar som fick mig att börja fundera på saltvatten i oktober förra året. Åtta månaders pluggande senare så blev det verklighet. Annars ser allt fortsatt bra ut. Vattenvårdens är bra, och Kiselalgerna har definitivt kastat in handduken. På stenarna börjar fläckar av korallalger växa så smått. Skönt när allt bara funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...