Gå till innehåll

Kranvatten


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej! Akvarium i från början var inriktad för fisk inte så mycket för koraller. Så jag kör vodka metoden sen jag startade eftersom fick alger problem. Vodka gjorde sitt jobb å gör en idag matar fiskar ganska bra blir aldrig nån problem med no3 eller annat. Allt tester ligger bra till va till triton å kollade för säkerhets skull. Sen köpte jag en doris som hade vita prickar så nästan alla dog. Så hade inte rört karet på ett tag. Å nu vill jag satsa igen å prova köra mer koraller, allt går rätt bra nu. Ska lägga vad jag har för utrustning senare:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

För den intresserade i Malmö trakten så finns en detaljerad mätning av kranvattnet här : http://www.vasyd.se/Artiklar/Dricksvatten/Malmos-dricksvatten

Nedan är en sammanfattning:

Temperatur vid provtagning °C 13 13

pH 8,3

Konduktivitet mS/m 36

Alkalinitet, HCO3 mg/l 136

Klor total mg/l 0,04

Ammonium, NH4 mg/l <0,01

Nitrit, NO2 mg/l <0,004

Nitrat, NO3 mg/l 6,8

Fluorid, F mg/l 0,23

Klorid, Cl mg/l 24

Sulfat, SO4 mg/l 34

Fosfatfosfor, PO4-P mg/l <0,005

Totalt organiskt kol, TOC mg/l 3,0

Järn, Fe mg/l 0,01

Mangan, Mn mg/l <0,01

Kalcium, Ca mg/l 32

Magnesium, Mg mg/l 6,9

Totalhårdhet, Ca+Mg mg/l 43

Totalhårdhet, Ca+Mg °dH 6,0

Koppar, Cu mg/l 0,03

Natrium, Na mg/l 35

Kalium, K mg/l 3,0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Kör med Bio Degrader, tappar upp vatten till vattenbytet dagen innan och kör med pump igenom, tillsätter saltet och låter det pumpa runt under flera timmar.

Hej!

En liten fundering över Bio Degrader, säkert en jättebra produkt men efter vad jag förstår är det bakterier men inte som typ Aqua Safe som binder klor tex...eller har jag fel. Jag har en gammal osmos som jag inte tror gör någon nytta och tänker försöka köra med kranvatten men vill gärna använda någon form av beredningsmedel för vattnet innan jag blandar salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Pernilla! Tänker som du att det är skillnad mellan preparaten. Upplever du att R/O -enheten inte fungerar korrekt kan du prova kranvatten. Jag har ingen koll på ditt akvarium, teknik eller djur. Ett tips är att ta reda på utgångsvärden från vattenverket, då har du en utgångspunkt. Sedan kan det inträffa oönskade saker från vattenverk till din vattenkran. Observationer och mätningar är viktiga :) Men det vet du ju redan :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag kör också med kranvatten. Men akvariet har bara varit igång i ca. 2 månader, så jag vet inte vilka problem det kommer medföra. Dock har jag beställt senaste års vattenanalys från mitt vattenverk och inga av värdena var ens i närheten av att vara skadligt för till och med det mest känsligaste av koraller och fiskar. Men jag har inte riktigt bestämt ännu om jag ska fortsätta med kranvatten eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan vända på diskussionen lite.. Jag har säkert lagt xx antal tusen på koraller/djur i karet.. Risken finns alltid att man får något olämpligt via kranvattent av en oturlig tillfällighet.. Något som hänt i "deras" system som inte jag kan påverka.. Då kan osmosen vara en billig försäkring, bara ur den tanken skulle jag inte avstå osmosen någon dag i veckan..

Detta är helt min personliga åsikt.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...