Gå till innehåll

Kranvatten


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag undrar hur många vi är som fortfarande blandar salt med kranvatten? Ersätter avdunstat vatten med kranvatten?

Upplevda negativa effekter?

Berätta om era erfarenheter så här långt. Delge gärna teknik och skötsel samt inriktning. Akvariets ålder.

Jag börjar: Mitt akvarium är ca 3 år och startade med kranvatten från dag 1. Volym ca 110 liter. Cirkulation 2800 liter/h. Belysning maxspect razor 60 w 16000 k. Skummare Tunze 9002 (12h drifttid/24h). Salt red sea coral pro. Använder aktivt kol. Ersätter avdunstat vatten med kranvatten+kalciumhydroxid+bikarbonat. Tillsätter spårelement och phytoplankton (halv dos). Antal kg ls tot ca 8 kg (vid start 4-5 kg). Byter 20 liter vatten/vecka a 2 tillfällen.

Akvariet är ett blandrev men är mer sps-inriktat idag. Innehåller en "mångfald" av organismer. Antal fiskar 6st, räkor 2 st, 1 eremit, 3 mexikanska snäckor. Förlust av räkor (0-de är inne på tredje året). Förlust av fiskar 2 år sedan. Förlust av eremit (utesluter ej sjukdom) 1 pga plattmask. Kalkalger och någon enstaka kulalg.

Negativa aspekter gällande kranvatten. Funderingar gällande bioackumulering av tungmetaller sett över tid?

Har haft 2 st cyanobakterierutbrott. Tillfälle 1 efter start. Tillfälle 2 ca 1-2 månader efter tillfälle 1 (snart 3 år sedan).

Vattenkemin är inte min starka sida och mäter högre än rek calcium halt. Kopplar det till saltet och kranvattnet samt top off vattnet. Mäter annars lågt gällande fosfat och nitrat. Upplever akvariet som stabilt, välmående och det är min godtyckliga observation utifrån färger på stenkoraller och övriga akvarieinnevånare.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Startade för ett och ett halvt år seda med denna burk.

post-7231-14468936050444_thumb.jpg

Har bytt ut all så kallande levande sten till död korallrevssten.

Till satte Aquarium System Bio Degradeur bakterier har nu funkat i ca 6 månader

ingen cyano eller maskar vad jag ser

Utrustning i Akvariet:

Akvarie: 112 Liter MP Eheim

Belysning: Maxspect Glaive led 55 w

UV : Aquael Led

Salt: Aqua medic

Skummare: Tunze 9001

Pumpar: Aqua Medic EcoDrift 4.0 2000-4000 liter

JUWEL Bioflow Super

I JUWEL Bioflow Super = aktivtkol samt fos och sil remover

I denna 25 liters hink kranvatten med dopvärmare UV ljus Aquael Led och Ehime filter.

fyller på akvariet manuellt här ifrån och ersätter taget vatten med kranvatten.

Häller i Easy-Life Filter Mediumen en gång i månaden.

post-7231-14468936050213_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Conjor. Tack för delad erfarenhet. Din lösning med nyblandat vatten är intressant. Jag ska fundera vidare på hur jag går tillväga gällande nyblandat vatten. Skulle vara skönt att ha en större volym vatten redo för top off eller rena vattenbyten. Jag kör 10 l hinkar och det fungerar. Men en något större volym vore önskvärt.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nybörjare med bara 5 veckors drift, kort kiselalgsutbrott på ett par dagar annars är det bra. De få koraller och fiskar jag har trivs.

Akvarium: 380 liter, maxspect g1 160w, bm curve 5 (körs 15/24h)och en duplexsump med kryptisk och belyst zon. Död sten (25 kg kanske) och några små bitar levande. Körde med diverse bakteriekulturer.

Salt: Red Sea Salt

Fyller på med kranvatten behandlat med Easy Life.

Vattenbyten 30 liter i veckan med kranvatten + Easy Life+ salt.

Jag har några mjuka och några stenkoraller, eremitkräftor, sniglar och ett par clownfiskar.

Räknar med att eventuella oönskade tungmetaller tas upp av makroalger och exporteras den vägen.

Funderar på att komplettera med en ATS om jag märker att jag får algproblem eller höga näringsvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet i kranen är extremt olika i vårt avlånga stora land. En del kommuner hämtar sitt vatten i ett hål i marken, en del hämtar vattnet i sjöar. En del kommuner använder rullstens åsar att sila vatten likt en gigantisk osmos (Växjö gör så), andra använder kem. att fälla böset. Men det viktigaste är hur stadens vattennät ser ut.

Vi har ett fantastiskt vatten in i staden men skulle under inga omständigheter köra utan osmos. Vattennätet är på tok för dåligt.

Jag tycker att det är tufft av Er att köra så, det kräver ju en helt annan koll.

Hur kollar Ni ert vatten?

Har Er kommun en bra hemsida där man redovisar sina vattenvärde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag håller inte med om att det är särskilt tufft att använda kranvatten. Jag valde att fråga om erfarenheten från akvarister vilka använder kranvatten. Diskussionen om kranvatten kontra andra alternativ har varit uppe förr och det är inte önskvärt i den här tråden. Angående mätningar av vattnet och dess innehåll är triton metoden ett alternativ. Resten mäter jag godtyckligt med Salifert, mest för att se en tendens. Norrköpings kommun presenterar värden i pdf-format. Den visar i alla fall utgångsvärden, sen händer det troligtvis saker med vattnet påväg till min kran, hink+salt och akvarium.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Gammal skåpmat för några, ny kunskap för mig. Läsning för den som är intresserad av bland annat import och export av tungmetaller i akvarier. Har funderat på just tillförsel av vissa ämnen via kranvatten och vad som kan inträffa med tiden.

http://reefkeeping.com/issues/2003-04/rhf/feature/

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde byter sällan vatten varanan månad ungefär mäter i princip aldrig om jag mäter är det bara Ph och fosfat tycker att det krångligt lathet kanske.Tillsätter alla Salifirt s spårämnen som dom har flytande på flaska regelbundet.Har en stenkorall som kom med vid ett köp såg död ut men blev jätte pigg och har växt resten är mjukisar. Ren tur antar jag nöjd med detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Gammal skåpmat för några, ny kunskap för mig. Läsning för den som är intresserad av bland annat import och export av tungmetaller i akvarier. Har funderat på just tillförsel av vissa ämnen via kranvatten och vad som kan inträffa med tiden.

http://reefkeeping.com/issues/2003-04/rhf/feature/

mvh ante

Onekligen intressant läsning. Att växter, i det här fallet makroalger, kan ta upp mycket skräp ur vattnet gör dem guld värda.

Det verkar också som om många haft problem med koppar trots osmos, så jag tror att antingen är det via fiskmaten man får in metallen eller så filtrerar inte osmosen tillräckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja foder verkar vara en källa till tungmetaller. Jag räknade kalkvatten som en källa men det verkar avfärdas enligt artikelförfattaren. Andra tillsatser kanske också bidrar, saltet m.m. Nu kanske mitt akvarium är en tickande bomb men känsligare arter som räkor, stjöstjärnor verkar för ögat må ok. Högt pH verkar vara en faktor vilken påverkar vilken form cu får i akvariet. Fälls cu ut kanske det hamnar i sanden och där blir det ett potentiellt problem gällande pH. Har inte sugit botten vid vattenbyten men ska börja med det, hur som lyfts säkerligen lite annat ut som inte ska vara där. Aktivt kol och macroalger verkar också vara tillgodo för oss som kör kranvatten. Likaså vattenberedningsmedel och askorbinsyra.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde byter sällan vatten varanan månad ungefär mäter i princip aldrig om jag mäter är det bara Ph och fosfat tycker att det krångligt lathet kanske.Tillsätter alla Salifirt s spårämnen som dom har flytande på flaska regelbundet.Har en stenkorall som kom med vid ett köp såg död ut men blev jätte pigg och har växt resten är mjukisar. Ren tur antar jag nöjd med detta

Hej! Jag mäter inte heller ofta, inte nu iallafall då akvariet är välmående. Ändrar jag ingenting gällande doseringar och övrig skötsel så följer jag samma princip. Men...jag lägger ner mycket tid på att observera akvariet, det är trots allt mitt stora intresse. Ser jag något avvikande då kör jag en check såklart. Sen är mitt akvarium enkelt uppbyggt och ett läroakvarium. Har full förståelse för dem så satsar på fiskar och sps:er m.m. att man då vill ha en annan överblick.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peterj66. Var det du och jag som pratade skummare, drifttid? Hur ser du på det efter att ha läst artikeln?

Ja det var det. Det känns som artikeln inte ger något definitivt svar. För att exportera tex koppar så måste ju kopparn vara bundet till något som skummaren kan hantera. Det verkar variera mellan olika skummar studier också. Jag tror som det står i artikeln att skummaren kan exportera tungmetaller om de är bundna i något som gillar luftbubblor. Kan man hitta något som är ofarligt att tilsätta akvariet, binder tungmetaller och kan exporteras av skummaren så blir ju skummaren mer effektiv. Efter att ha läst lite olika artiklar så tror jag dock fortfarande att skummare är väldigt överskattat som reningsmetod. Inte så att den inte fyller en viktig funktion, men den är otillräcklig för att helt rena vattnet. När jag körde sötvatten så läste jag en hel del om biologisk rening, och växterna band väldigt mycket av oönskade metaller. Därför tror jag också att någon form av makroalgexport eller algskrubbare är ett viktigt komplement till kemiska och mekaniska reningsmetoder. Jag kör tex mitt refugium med belysning 16h/dygn och har en hembyggd lampa med 18W 660nm röda lysdioder. Makroalgerna växer väldigt snabbt, och jag plockade ut 58 gram idag vid vattenbytet. Då hade jag bara en liten tuss för ett par veckor sedan. Jag har även börjat köra med aktivt kol för att ytterligare minska mängden skadliga ämnen.

Slutsatsen är att jag kommer fortsätta köra skummaren 15h per dygn. Kanske sänker jag till 12h om jag tycker det funkar, många som slutar köra skummaren 24/7 rapporterar ju bättre koralltillväxt.

EDIT: Tror att mycket finns att vinna på att hitta fiskmat och tillsatser utan mycket tungmetaller. Enligt tabellerna i artikeln skiljer det ju sig en hel del mellan märken.

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har kört skummaren 12h/dygn sedan dag 1. Började så utan tanke eller reflektion mer än att grabben störde sig på ljudet. Efter moddning blev skummaren tystare, men fortsatte då akvariet gick bra. Skummaren har sina fördelar och är en del i maskineriet. Jag funderar som du på att skörda macroalger, ats eller liknande för export.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad vill du veta Ante, jag drog igång ett nytt RSM250 i julas efter ha vart utan saltkar i 4år. Det nya karet fylldes med vanligt kranvatten samt påfyllning av dunstat vatten.

Jag har inte haft några problem med värden, alg mm undertiden detta har varit igång. Jag har för två veckor sedan flyttat över allt till ett 600 liters system då jag ångrade mej angående storleken, och i detta nya kar är det också endast kranvatten som gäller. bilden är på RSM som då varit igång ca 4 mån, ber om ursäkt för den dåliga bilden, får återkomma angående det nya karet som just nu varit igång i 2v, där allt ser bra ut. Det har kommit lite kiselalger just nu men det är ju bara normalt. Skulle va kul att komma upp i samma nivå som min kar för ett par år sedan se länk https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?27525-2009-03&p=283354#post283354

post-8813-14468936054366_thumb.jpg

Ändrat av MBorg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...