Gå till innehåll

Är det lämpligt att dra till med ett 650 direkt?


jocke_ahl

Rekommenderade inlägg

Hej allt kunnigt folk! :)

Jag la ner mitt förra kar (och ända) 2011 och har tänkt att nu när ekonomin är mer stabil och ungarna större så kan de va läge att dra igång ett nytt kar till hösten/vintern. jag har någonstans på vägen bestämt mig för ett RSM men vet inte vilken storlek jag ska välja? Har fått för mig att ju större vattenvolym desto "större" marginaler? Men jag kanske är helt ute och cyklar? Jag har försökt rådfråga med min bättre hälft men hon tycker att kanske 30l kan vara lagom så nu har jag slutat fråga henne! ;) Så vad säger ni? Bomba mig gärna med för/nackdelar. Do and dont's. Ja allt man ska tänka på helt enkelt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker mitt 500l är mycket enklare att jobba med än mitt 130l. Så jag skulle säga att så är fallet. samt att man slipper mycket av platsproblemen man annars får dras med både när det gäller fisk och koraller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker mitt 500l är mycket enklare att jobba med än mitt 130l. Så jag skulle säga att så är fallet. samt att man slipper mycket av platsproblemen man annars får dras med både när det gäller fisk och koraller

Det är lite så jag tänker också.. mycke plats och större vattenvolym. Jag hade ett 250l förut (150×50×50) och jag tyckte kanske att de va lite i det minsta laget.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tekniken som var med mitt RSM 650s fungerar ju för att det ska fungera bra, dock så bör man vara medveten om att med överdelen behövs kylare eller kylning av något slag, annars blir det för varmt!! Resten av tekniken är väll en fråga om hur tyst man vill ha det, hur effektiv skummare man vill ha och ljudet på returpumpen..osv. Jag ar bytt skummare, returpump samt har jag 4st tunze pumpar, men inget måste. Mycket beror ju på hur din scape med sten ser ut, vilken typ av koraller du vill ha samt fiskar. Men jag är helnöjd med mitt kar bland dom snyggaste karen med möbel jag sett.

mvh Boman och lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tekniken som var med mitt RSM 650s fungerar ju för att det ska fungera bra, dock så bör man vara medveten om att med överdelen behövs kylare eller kylning av något slag, annars blir det för varmt!! Resten av tekniken är väll en fråga om hur tyst man vill ha det, hur effektiv skummare man vill ha och ljudet på returpumpen..osv. Jag ar bytt skummare, returpump samt har jag 4st tunze pumpar, men inget måste. Mycket beror ju på hur din scape med sten ser ut, vilken typ av koraller du vill ha samt fiskar. Men jag är helnöjd med mitt kar bland dom snyggaste karen med möbel jag sett.

mvh Boman och lycka till

Så man kan dra igång med grejerna som medföljer och uppgradera eftersom? Prislappen för ett 650 är ju rätt hög som det är och då kanske man får nöja sig med det sålänge? Men om jag kännrr mig själv rätt så kommer det nog bytas en hel den!

Kommer nog att ställa en hel del dumma frågor under resans gång och jag hoppas du har överseende med de? 😉

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red Seas nya Reefer-serie är väl utan den gamla belysningen som var ett riktigt värmeelement? De går dessutom bara upp till dimension 450, men det största där är i mina ögon "stort nog" om man vill börja med ett stort kar, det krävs ju ändå en del saker som ska till förutom själva karet. En belysning, salt, sten, sand osv.

http://www.redseafish.com/aquarium-systems/reefer/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Jag köpte ett RSM 650 utan orginalbelysningen. Köpte en Pacific Sun ramp till. Resterande utrustning har jag kvar och de fungerar fint! Vet inte om man kan köpa RSM nu med LED belysning, om inte så rekommenderar jag dig att tänka över alternativet att köpa utan belysning. Mvh //Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...