Gå till innehåll

mOjjen uppgraderar till 340 liter


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Startar en ny tråd för mitt kommande akvarium. Tjejen får välja tapeter, Fredrik får välja kar! ;)

Flytten äger rum i december och då ska karet vara färdigbyggt, en hel del planering är klar men lite återstår, om allt går som tänkt borde nog karet så färdigt i Oktober ungefär. Tråden kommer till en början inte vara speciellt aktiv utan drar igång under bygget / när flytten är gjord :)

Funderingarna och tankarna är otroligt många då jag nu varit saltvattensakvarist i dryga året och har haft en mängd bekymmer under den perioden, samtidigt så har jag lärt mig enormt mycket.

Karet som ska byggas är inget fancy optiwhite utan medel budget med utgångpunk på den teknik jag idag har.

Display: 343L 125x50x55 (LxBxH) 10 mm glas rumt om hela.

Sump: 112L hemmaklåpat, design på detta kommer då jag har en hel del visioner för hur denna kan se ut!

Belysning: Zetlight zt6600, funderar på att lägga till 2-4 st 54w rör med, inte bestämt mig ännu hur många jag ska göra, blir 4 rör á 54w förmycket med denna led? Lysrören som kommer användas vid 2 rör är ATI Blue+, går jag upp till 4 rör kommer jag nog köra 3 ATI Blue+ och 1 ATI Coral+. I nuläget ser det dock ut att bli 2 rör som kompliment till LED rampen.

Skummare: Bubble Magus Curve 5, kommer uppgraderas när det finns ekonomisk möjlighet

Doserpump: ATI DP-6, hört mycket illa om den. Dock inte haft några problem alls, kanske har haft tur! J

Retur: Jecod DCT4000

Bänk: Egen konstruerad trästomme som kläs med ikea bänk / dörrar.

Primära inriktningen kommer vara SPS, Lite LPS i form av Euphyllia, Acans etc kommer

Karet kommer borras för 2x32 ner samt 1x25 upp, 1 emergency en siphon med kran och sedan 25 retur. Är 25 i retur nödvändigt? Min nuvarande returpump passar 20 mm och kommande 16, är det någon poäng att köra överdimensionerad retur pvc och sedan koppla på pump med förminskningar?

Beställt borrar och kommer provborra en gammal sump för att få inte lite känsla på hur man gör innan jag ger mig på displayen.

Idag har jag ca 30 kilo sten och kommer fylla på med lite död LS, köpt ett par kilo redan som jag håller på laka ur.

Kommer några tillsatser beroende på resultat. Saltet som är tilltänk är aquaforest reef salt som nyligen kommit ut på marknaden.

Tillsatser:

Red Sea reef energy A & B

Bailing Light (så fort mina red sea a/b/c är förbrukade kommer jag att gå över)

Red Sea NoPox efter behov

Tilltänkt fisk:

Min nuvarande fiskar kommer få följa med:

Gul Kirurg

Palett Kirurg

3 Anthias

2 Clowner

Sedan kommer jag kompletera med 2-3 Anthias yttligare.

Länge varit sugen på div dvärgkejsare men det är lite lotteri om man få behålla sina LPS då som jag förstått, återstår att se J

Problem som jag ska lösa från min nuvarande tank:

  • Det ska göras en ordentlig robust scape, jag har köpt 5 mm akryl stavar och kommer borra / limma scapen
  • Sumpen jag har idag är inte mycket mer än funktionell. 3 fack med bubbelfälla. Plats för filtersockor finns inte idag och sådant ska in. Ritning på detta kommer senare.
  • Få en balans i värden, haft nån släng av cyano och andra mindre roligheter.
  • Byta sand! Min finkorniga sand funkar inget vidare med flödet jag eftersträvar. Sedan gillar verken acans eller lobophyllias.

Frågeställningar:

  • Vilken kornstorlek på sanden? Idag kör jag 0.5 - 1 mm, tänkte köra 2-3 mm, kommer den snällt ligga kvar eller behövs grövre?
  • Vad behöver jag tänka på när jag borrar?
  • Är 42 mm samt 34 mm i hålstorlek rätt för 32/24 mm pvc genomföringar?

Alla åsikter, tips och frågor välkomnas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det börjat hända lite, fått hem lite prylar som varit nödvändiga inför start!

Det viktigaste är hålsågarna, då jag aldrig borrat glas innan så var det viktigt för mig att få testa borra innan jag köper ett akvarium som jag själv ska borra, inte speciellt roligt om första hållet man gör i karet är en katastrof! Lite annat som kommit är 2 grymt fina bitar död sten som ska lakas ur, ena har legat på lakning i dryga månaden redan och mäter nu 0.1 i fosfat. Även nya returen är hemma och det blev en jebao dc6000 som jag är grymt imponerad över. Tyst och riktigt bra flås!

Igår kväll så testade jag göra 2 hål och måste säga att jag är förvånad över hur "lätt" det va. Efter att ha läst och kikat på dvs klipp så har man ett bra hum om vad som behövs, fullt godkända hål i min mening blev det.

Kommer idag lägga beställning på kar, t5 ballast och lite annat gottis som pvc med mera.

Nedan är en grym paintritning på hur jag vill att systemet ska se ut, det kommer bli två sumpar på 40x32x36 (35L vatten kommer rymmas enligt planering) och en på 60x30x30 (även här drygt 35L enligt planering). I sumpen till vänster kommer jag köra DSB och macroalger medans all teknik hamnar i den högra.

post-8299-14468936217316_thumb.jpg

Viss skillnad är det på min gamla aquabee up 2000/1 och jebao dc6000

post-8299-14468936217852_thumb.jpg

Hålet ser rätt så illa ut, det är dock bara repor från starten, när jag borrar karet kommer såklart en mall finnas på plats som inte tillåter borren att glida iväg, så gott som ingen chippning alls i kanterna på undersidan, de små som är är max 0.5-1 mm och borde täckas av genomföringen som jag förstått det?

post-8299-14468936218031_thumb.jpg

Gällande PVC så har jag bestämt mig för 25 mm rakt igenom, 2 ned 1 upp, cirkulationen i sumpen bör vara tillräcklig med de dimensionerna. Belysningsmässigt så kommer jag komplettera min zetlight med 2x54w ati blue+.

Förhoppningsvis drar tråden igång på allvar i slutet av september då jag ska utomlands och känner att det inte är så stor idé att gå in allt för hårt i projektet fören efter resan!

Över and out!

post-8299-14468936217487_thumb.jpg

post-8299-1446893621767_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att minimera chips och sprickor vid borrningen kan du först borra 0.5-1 mm (bara ritsa) baksidan, för att sedan borra från det håll du föredrar.

Då har du tagit bort spänningen som blir på baksidan.

Funderar på att göra något sådant så, kommer göra en mall för alla 3 hålen så det är relativt lätt att få dom på exakt samma plats! :) Om jag inte förstått det fel så tätar ju genomföringarna en bit runt om hålet oavsett och dessa små chip ska inte spela någon roll?

Ser fram emot att följa :) vad hade du tänkt dig ha i mitten av "tekniksumpen" ser ut som du har skummaren till höger?

Jag vet inte riktigt, idag ligger det levande sten där då jag inte får plats med 35-40kg i mitt 180L haha, den stenen kommer gå upp i displayen sen, alternativt ner i dsb delen av sumpen. Jag funderar på att ha en "balkong" med 2 filtersockor där vattnet rinner över från skummarfacket till balkongen och ned i sockan, blir sockorna igensatta så rinner det ju bara över och ned i facket! En mediareaktor lär jag slänga dit med någon gång, och om det inte blir en reaktor kanske det blir en fraggdel :) Har ett par månader på mig att planera och slipa på resultatet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Nu när semestrar och andra ting är förbrukade och vi går emot "akvariesäsongen" så börjar jag ta tag i mitt projekt. Har fått hem så gott som allt jag behöver.

Orkade inte gräva fram allt som jag fått hem men detta är lite, all pvc utöver ett par unionskopplingar är hemma. Sanden som jag ska använda blev 2-3 mm i kornstorlek då jag kommer hålla primärt SPS, dden sand jag har odag 0.5-1 mm far runt som bara den, får hoppas 2-3mm ligger kvar :)

Ska testa triton ballingen, kör idag red sea's reef foundation och går miste om massa spårämnen som troligtvis inte ligger så bra i mitt nuvarande kar.

Utökar min belysning (zetlight zt6600 LED) med 2 st ATI blue+, är ett fan av det blåare ljuset och går i tankarna att man förmodligen inte behöver köra den blå kanalen på ledarmaturen lika hårt när man kör blå rör som komplement.

post-8299-14468936472835_thumb.jpg

Började lite blygt med bänken idag, känns stabil och vart bättre än väntat med tanke på att jag är född med 14 tummar mitt i vardera hand :smiley24:

post-8299-1446893647373_thumb.jpg

Någon kommer säkert påpeka att jag inte har de vertikala benen ända ut i den tilltänkta fronten, detta är för att jag ska fästa gångjärn i mdf:en senare och vill kunna reglera dessa ordentligt. Hållbarheten bör inte påverkas nämnvärt då jag har ett ben i mitten av långsidan :)

post-8299-14468936473025_thumb.jpg

post-8299-14468936473196_thumb.jpg

post-8299-1446893647338_thumb.jpg

post-8299-14468936473554_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bänken börjar ta form! Slipning och så kvar innan grundning och spacklingen påbörjas! :) Förstärkte stommen med lite 45x70 reglar, och slängde på 16 mm MDF skivor. Grymt nöjd med resultatet än så länge då jag kan vara en av Sveriges sämsta snickare ;)

post-8299-14468936496372_thumb.jpg

post-8299-14468936495844_thumb.jpg

post-8299-14468936496115_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En liten uppdatering, Kan ju börja med att säga att det är första o sista gången jag bygger och målar en bänk själv. All denna torktid på spackel o färg o ja!!

post-8299-14468936631063_thumb.jpg

Upptäckte lite sent att mina tvingar inte va hemma, så tjejens dvd / bok samling fick rycka in o styra upp. Nöjd med resultatet ändå! Haha :)

Bänken blir förhoppningsvis klar under helgen (ska målas en gång till). Så under kommande veckan / nästa helg är det dags att börja dra PVC!

post-8299-14468936630454_thumb.jpg

post-8299-14468936630687_thumb.jpg

post-8299-14468936630875_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nästa vecka sker flytten och uppstarten av karet börjar bli ett faktum! :chuncky: Funderar på att beställa skummare under veckan, har idag en Bubble Magus Curve 5, den skulle säkert fungera tillsvidare, Har kikat på Deltec sc1455 alternativ efterträdare, har folk några erfarenheter av denna? Är det överdimensionerat till 400~L total?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är äntligen karet på plats. Dryga halvåret efter planeringsstadiet påbörjade. Det blev en deltec sc1456 som jag är väldigt glad att jag valde i efterhand p.g.a den ställbara pumpen!

Bjuder på lite bilder. Korallerna är riktigt sura o scapen är en första utgåva. Jag är i nuläget riktigt nöjd efter allt arbete som gått in i att bygga bänk o borra kar.

post-4458-0-96422800-1450604971_thumb.jp

post-4458-0-01287900-1450604993_thumb.jp

post-4458-0-25646600-1450605007_thumb.jp

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ett par veckor har gått och allt rullar på kalas! Mätte lite värden idag och inget direkt avvikande. Tillväxt på allt just nu, inget märkvärdigt men det är på g! Kiselalgerna börjar ge med dig, va riktigt mycket ett tag då silikatmedian va slut i osmosen när jag fyllde systemet! För första gången i min saltvattenskarriär så har jag nästan problem att hålla fosfaten uppe!

 

Matar korallerna 3 gånger i veckan med Reef energy a & b samt aquaforest coral food. Utöver det matas fiskarna 2 gånger per dygn via automat med formula two pellets och Prime reef flakes samt varannan dag får de en kub fryst, alla är feta o fina :)

 

Dagens värden:

Ca: 415
Mg: 1350

Kh: 8.3

No3: 5

Po4: 0.018

 

Mobilbilder bjuder jag på, svårt att få bra! Ända som syns ordentligt är min skitiga bakruta :)

20160116_143201-01.jpeg

20160116_143141-01.jpeg

Ändrat av m0jjen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag trodde var tillväxt va tydligen acropora BBQ.

 

Har en Zetlight zt6600 + 2 ati blue+ 54w. Rampen går på väldigt lågt ljus med en peak på 50% 12k vita och 60% blå kanalen i 4 timmar "dagsljus". total belysnings tid är:

1 timma i början + slut med 15% blått
2 timmar före o efter dagsljus på 15% vitt 56% blått
4 timmar dagsljus med 50% vitt 60% blått.

 

Värden: No2 2-5 ppm Po4 0.031 (hanna) kh 8.3 Ca 415 Mg 1350

 

Dosering:

Triton base elementz
Salt Aquaforest reef salt
Bio S 4 droppar / dygn
Pro bio F 4 droppar / dygn

 

Har redan beställt tritontest, dock så är jag rätt säkert på att anledningen är mitt ljus.

 

Första och sista bilden kommer från ett kar med LED medans den mittersta kommer från ett T5 kar.

 

 

Några idéer eller åtgärder för dessa krakar? Trött på att förlora koraller nu.

 

 

12604873_10153800384956101_1511572795601750473_o.jpg

12605305_10153800385051101_994444530687239752_o.jpg

12622390_10153800385151101_6351884705280822946_o.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Triton har kommit, https://www.docdroid.net/rqlDjOS/triton.pdf.html

 

Inge bra svar där.

 

Har tenn och koppar, aluminium i stort överskott. Blir ett 20% vattenbyte om dagen nu hela veckan. Vet dock inte källan till koppar och tenn, några idéer? Rengjorde hela sumpen igår och tänkte att något kan ha rostat eller hamnat där i men inget spår av något sådant.

 

Aluminiumet kommer från min Triton AL99 så den slutade jag med vilket jag ändå tänkt göra, hanna ULR har visat 2-4 senaste veckorna vilket är väldigt låg PO4.

 

Lithium är extremt lågt, dom rekommenderar dosering, har dock ingen aning om vad lithium gör i ett akvarium och vilken inverkan de har på koraller.

Molydenum  samma som litium bara att den är hög. ingen aning där heller.

Barium högt men löser sig med vattenbyten, dock förslår dom att man ska kolla sin PO4 media, medan på aluminium punkten så säger de att jag ska ta bort min PO4 media? :)

 

Andra förslag på återgärder mottages!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, stigigemla sa:

Du kan väl skriva värdena här så blir det lättare att bedöma.

De avvikande ämnena är:

 

Aluminium 205.30 µg/l Setpoint: 2.00 µg/l - Denna vet jag kommer från min alubaserade PO4 remover, så den är avstängd

Tenn 3.91 µg/l Setpoint: 0 µg/l - Inte den blekaste aning till källan

Koppar 26.56 µg/l Setpoint: 0 µg/l - Inte den blekaste aning till källan

Litium: 9.76 µg/l Setpoint: 200.00 µg/l

Molydenum  29.59 µg/l Setpoint: 12.00 µg/l

Barium 185.90 µg/l Setpoint: 10.00 µg/l - Inte den blekaste aning till källan

 

Åtgärder för att förbättra dessa värden utöver vattenbyten, felsökning av system så ingen metall finns samt sluta med alu removern?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...