Gå till innehåll

Framtiden för guiden?!


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har ett tag tänkt på att aktiviteten har gått ner under våren, kanske det senaste året! Min uppskattning är att inläggen har gått ner med kanske 30% per dag! Tidigare när jag kom hem från jobbet så hade jag nästan alltid över en sida att "skumma igenom", medan nu upplever jag det som ovanligt att det finns mer än 75% av en sida med olästa trådar.

Min observation är så klart vad jag upplever, men det kanske går att få fram statistik på aktiviteten och nyregistreringen?

Ser samtidigt att aktiviteten ökar på Facebook-grupperna och många (som jag) annonserar både på FB och här. Det jag upplever är att jag kan sälja saker snabbare och i mycket större utsträckning på FB i jämförelser med guiden.

En annan observation är också att många nybörjare hänger på FB istället för här.

Då jag har talat med andra medlemmar som "sitter här på guiden" om detta, så upplever de samma sak.

Jag är lite oroad att om nybörjare väljer Facebook, så kommer inte Saltvattensguiden få den förnyelse av medlemar som jag tror måste till. Kanske guiden dör ut på lång sikt?!

Enligt min uppfattning så finns det en mycket stor och bred kunskap här på guiden, som inte nybörjare på FB får tillgång till och denna utveckling är så klart inte att föredra, varken för nybörjare och för guiden!

Min avsikt med denna tråd är att kanske se vad ni tror, och kanske komma med kreativa idéer om hur vi kan förbättra Saltvattensguiden.

Det första jag tänker på (som har varit uppe på tapeten många gånger) är annons-modellen för medlemmar. Kanske det vore något att börja med att göra det "lättare" eller gratis att annonsera som det var tidigare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framtiden för Saltvattensguiden är att komma med nya saker och uppdateringar med sidan. TYcker detta är en viktig sak som uteblivit de senaste åren. Bara att de ska lansera SG 2.0 NÄR då? (Saltvattensguiden 2.0 Startad av Yodelking, 2014-02-01)

FB grupper är så tråkigt massa skitsnack å ordbajseri som sagt även här sandlåda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer i princip allt Fredrik.

Tror till stor del att gratis annonsering är till FB fördel. Det är nog inte hela sanningen, men en del av den som sagt.

Väldigt synd att det inte skrivs på forumet då det är lätt att hitta information här, den sparas på ett överskådligt sätt osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framtiden för Saltvattensguiden är att komma med nya saker och uppdateringar med sidan. TYcker detta är en viktig sak som uteblivit de senaste åren. Bara att de ska lansera SG 2.0 NÄR då? (Saltvattensguiden 2.0 Startad av Yodelking, 2014-02-01)

FB grupper är så tråkigt massa skitsnack å ordbajseri som sagt även här sandlåda.

möjligt att det är sandlåda, men jag känner att vi måste aggera så vårt forum inte dör ut!

Instämmer i princip allt Fredrik.

Tror till stor del att gratis annonsering är till FB fördel. Det är nog inte hela sanningen, men en del av den som sagt.

Väldigt synd att det inte skrivs på forumet då det är lätt att hitta information här, den sparas på ett överskådligt sätt osv.

håller med! tror också att kvaliten och kunnskapen är betydligt större här än på FB, vilket borde bidra till att fler lyckas med sina kar!

Facebook tar död på alla riktiga forum och föreningar!

hoppas det inte stämmer, men jag tror något måste göras!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter hällre på ett bra forum än på FB sida, det är ju medlemmarna som gör sidan. Håller med att nått radikalt måste göras så den blir som den var innan.

Nått måste ju vara fel eftersom folk hänger mer på FB sidor.

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guiden måste bara finnas kvar som den ledande inspirationskällan/infosidan vi har.

FB är ju ingen sida där där vi kan lagra vår egen historik samt söka upp den info vi snabbt vill ha.

Den info FB ger är ju väldigt ofta blandad med div icke relaterat snack som bara är "intressant".

Dock kanske jag kan hålla med om att försäljning/köp går fortare på fb.

Men i mitt fall finns det inget annat än Guiden som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är lite olika som påverkar vart man väljer att gå. Min känsla är att det blir fler svar på frågor som ställs på facebook än det blir när liknande frågor ställs här. Tror också att många migrerar över till amerikanska forum där det finns en större benägenhet att diskutera olika metoder och teorier. Där verkar också finnas ett större intresse för alternativa sätt att driva ett saltvattensakvarium.

Här på SG så finns otroligt mycket bra information, men också många trådar som bara innehåller ett par inlägg trots att en liknande tråd på ett amerikanskt forum hade kickat igång långa diskussioner. Jag tycker personligen att tex Jonas Roman som skriver mycket intressant på FB saknas här. Finns säkert fler exempel. Som nybörjarforum tycker jag dock SG funkar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tråd Nike83!

Jag har också noterat att guiden verkar bortprioriterad senaste månaderna. Jag föredrar guiden men tittar även på fb dagligen då aktiviteten är större där. Fördelarna med svg gentemot fb är att det finns sökbarhet, utbredd kompetens (som dessutom något yvigt kan verifieras genom användarnas antal år som medlem) samt att det finns lite gränser för hur man får bete sig. Men många verkar uppenbarligen inte tycka som mig och därför vore det intressant att veta vad de som gått över till fb saknar här. Om jag spekulerar fritt tror jag att somliga vill kunna uttrycka sig friare utan "poliser" samt ha ett mer chat-likt flöde.

Vidare kanske nybörjare kan känna sig lite rädda för det mer formella upplägget här, kanske känns det som att man sticker ut hakan mer om man öppnar en tråd om sitt 30liters mjukkorallakvarie här gentemot ett informellare inlägg på FB. Jag tvekade länge innan jag gjorde mitt första inlägg här men nyttan av att starta en tråd övervägde risken för att visa sig okunnig och ev bli satt på plats.

Hemsidan är ju också ganska ålderdomligt upplagd och inte helt lättnavigerad, själv använder jag nästan bara tapatalk pga detta.

Det var mina tankar kring detta, vore dock mer intressant om någon som föredrar fb uttalar sig hur svg kan bli attraktivare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har ju gott upp och ner genom åren.... Aktiviteten brukar också minska under sommaren, kanske inte så mycket som just i år dock... Personligen tror jag att senaste månadernas minskade aktivitet beror på att ett flertal erfarna, väldigt duktiga och kunniga akvarister dragit ner på både svar i andras trådar och snart av nya trådar eller så har de helt försvunnit från guiden.... Om det är en tillfällighet eller beror på något annat har jag dock inte en aning om.

För övrigt håller jag helt med om att forum är överlägset fb för att föra diskussioner och söka information, men jag är å andra sidan inte särskilt aktiv på fb...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var hittar man saltvattensinfo på Facebook? Finns det några bra grupper?

Jag gillar själv forumet men tillslut finns det ju så mycket information att det räcker med att söka så får man svar. Dvs det behöver inte startas en ny tråd eftersom informationen redan finns där. Då blir det ju per automatik färre inlägg.

Finns det någon statistik på hur många sökningar som görs på forumet och hur det varierat genom åren?

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nämt detta för vissa mederatorer för mer än sex månader sedan. Men intresset där verkar också svagt. Alla gammla rävar la ner sg för flera år sedan och det som finns kvar är till största del nybörjare. Jag va inne fler gånger per dag tidigare men nu räcker det med en gång i veckan. Väldigt synd men sg går nog mot sin död tyvärr. Att ta betalt för annonserna var nog en bra början till slutet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tycker att det varken är bra eller dåligt att FB tar över, det är liksom bara upp till oss användare att välja.

Skriver ja mindre så skrivs det mindre. En enkel ekvation som gäller alla besökare på SG.

Sen tror ja även att just nu finns det mindre att träta om. Det är debatterna som är bränslet. Och minskar bränslet så minskar intresset.

Vi får se till att bli oense lite oftare :):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas du har fel och diskussionen kommer igång här igen under hösten. Facebook har väl egentligen också sin plats men vi får verkligen hoppas att det inte tar död på detta forum, då detta forum också behöver den typen av aktivitet för att kännas aktivt. Facebook är ju så flyktigt att det mest lämpar sig för inspirationsbilder och allmänt ryggdunkande, medans mer djuplodande diskussioner lyser med sin frånvaro, (de djuplodande diskussioner som ev förekommit på facebook kan man ju heller inte hitta tillbaka till).

Även jag delar uppfattningen att man får snabbare respons på facebook, men som ofta går ju snabbhet och kvalité inte alltid hand i hand...

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att vi behöver lyfta fram Saltvattnesguidens styrkor istället.

Detta är en plats som lärt mig en massa saker om saltvatten som jag inte kunnat hitta någon annanstans. Ta tex debatterna om belysning och aktiva våglänger för korallernas trivsel. Eller vikten av att hålla balans mellan olika salter och metaller i vattnet.

jag tror att vi oftare behöver framföra i andra forum vikten av att upprätthålla och därigenom behålla SVG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att vi behöver lyfta fram Saltvattnesguidens styrkor istället.

Detta är en plats som lärt mig en massa saker om saltvatten som jag inte kunnat hitta någon annanstans. Ta tex debatterna om belysning och aktiva våglänger för korallernas trivsel. Eller vikten av att hålla balans mellan olika salter och metaller i vattnet.

jag tror att vi oftare behöver framföra i andra forum vikten av att upprätthålla och därigenom behålla SVG.

håller helt och hållet med!

frågan är bara vad som behövs för att vända denna (som vi upplever) nedåtgående sprial?

Annonsering,

uppdatering av forumet (Wrang skrev om 2.0, men länken funkade inte för mig)

lättare access med bilder (kanske kan fixa app för snabbare och smidare uppladdning av bilder från mobilkamera)

kanske en liten manual med lite grunder för saltvatten kunde upprättas, och inkludera en ordlista?

fortfarande intresserad vad Förenningens åsikt är i denna fråga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Först vill jag bara säga att det är roligt för oss i föreningen att läsa om användare som bryr sig om SG's framtid. Det är användare som er som gör vårt arbete värt att fortsätta med.

För att beröra kärnfrågan så stämmer er känsla. Aktiviteten på SG är helt klart i en nedåtgående trend. Det har vi statistik på, tyvärr.

Det finns mycket att fundera på angående detta, om vad som orsakar det, vad som kan göras åt det, med mer.

Det är ett arbete som föreningen och styrelsen arbetar fokuserat med och lägger stor vikt vid. Anledningen till att någon upplever en sval attityd från moderatorer angående detta kan kanske enklast förklaras med att det är andra medlemmar i föreningen än just moderatorerna som har detta som sin huvuduppgift.

Allt arbete med SG från föreningens sida sker ideellt. Det är alltså inget som någon på något sätt kompenseras ekonomiskt för utan all tid som läggs på detta är tid som tas från fritid, familj & annat. Detta gör att ingen kan arbeta med detta på heltid och tidsplanen med det mytomspunna SG2.0 drar ut på tiden.

Vi kan dock försäkra er om att arbetet med att förnya, förändra & förbättra Saltvattensguiden.se pågår löpande och vi hoppas och tror det kan förändra läget i framtiden. Gissningsvis inte över en natt men med lite tur & mer arbete hoppas vi snart vända den nedåtgående trenden.

Slutligen vill jag uppmuntra & tacka för de förslag på förbättringar som framkommit i tråden. Det är viktigt för oss att höra användarnas åsikter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det pågår ett uppgraderingsarbete av guiden men det går tyvärr rätt sakta.

Det kommer ett nytt artikelsystem efter att uppdateringen är klar.

Är det IPS? logo@2x.png

så finns ju alltid deras

Migration Service from $650

Prefer to leave it to the experts? We've successfully migrated hundreds of communities to the IPS Community Suite with minimum fuss and maximum efficiency. Whether you'd like us to migrate you from an established platform in the attached list, or something entirely custom, contact us to discuss your needs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det IPS?

Ja det är IPS vi jobbar med. Migreringen i sig är inte något problem fastän att det finns över 577000 inlägg här på SG. Det är en enorm kunskapsbank som vi alla har varit med om att skapa.

Det är mycket annat som ska komma på plats. Alla vill ju att forumet ska flyta på så smidigt som möjligt och helst med förenklade funktioner.

Som ormet skrev så jobbar vi på det men det är svårt att sätta ett exakt datum när allt är klart. IPS jobbar dessutom hårt med sin senaste version av forumprogramvaran och den är inte riktigt i mål ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak ni ska ha med er är att ha ett "skin" som är bra för mobil telefoner och Surfplattor så man slipper att använda Tapatalk.

Det är tanken ja.

IPS är dessutom redan från början mer mobil- och surfplattsvänlig.

Ändrat av Tribiani
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...