Gå till innehåll

Från diskus till salt


Janviii

Rekommenderade inlägg

Hej allesammans!

Tänkte äntligen presentera mig efter ha följt forumet i flera veckor.

Jag skall avveckla mitt Discuskar (se bild) och gå över till salt istället. Jag har under många år velat gå över till salt och nu äntligen är det ett bra läge.

Har ett 400 liters kar som kommer att användas och håller nu på att köpa teknik ( mest här via forumet).

Kommer att ta det lugnt o försiktigt då jag vill göra rätt o få det bra från början.

Kommer att ha massa frågor o funderingar så lär synas lite här.

Ha det.

Janne

post-8933-14468936187327_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack.

Såg bra ut med overflow boxes men problemt är dock att jag inte får plats med en sump i möbeln (står i vardagsrummet).

Har dock en 'mini' sump i form av en stor ytter Eheim filter på 16 liter som är igång. Börjar med det här karet o sen ev nånting annat senare.

Övrig utrustning just nu är en Deltec APF 600 skummare, Giesemann infinity 2 x 150 mh + 4 x 54 w och givetvis några streamers.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars kan du ju ha sumpen vid sidan om ifall du känner för att köra ett refugium eller liknande. Eller varför inte två ytterfilter. EVentuell filtrering och aktivt kol mm i det ena, och lite levande sten eller eggcrate i det andra som mörkt eller "crypthic" refugium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej.

Har nu haft karet igång i 2 veckor och gjorde lite tester enligt nedan:

Salinitet 1,25

PO4 mellan 0,25-0,50

KH 8

Mg 1110

Ca 290

NO2 0,05

PH 8

Temp 27

sedan 1 vecka tillbaka 2 clownfiskar, lite sniglar, nårgra ormstjärner 4-5 bubbeltipp anemoner ( jag vet lite tidigt men fick med dem i köpet av LS.

som jag förstår av ovan så är PO4 lite högt och Ca Mg för lågt.

Jag har tänkt komma igång med balling om nån vecka eller två.

Jag har kalkwasser och Tropic Marine Bio-magnesium hemma. Tycker ni att jag skall tillsätta bägge för att höja Ca och Mg eller har ni andra råd?

tack för hjälpen.

janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har några korallrr som förbrukar ca och kh (sps främst) behöver du inte kladda med balling ännu. Nått säger mig att ditt salt håller låga värden på ca/mg.

Vad mäter du salthalt med? Kan ev vara låg salthalt som ligger bakom de övriga låga värdena.

Om salthalt stämmer:

Jag hade börjat med att bara göra VB med ett salt som ger rätt mängd ca/mg... gör ett par större VB så är du snart uppe i rätt nivåer.

Om salthalt inte stämmer

Blanda salt med rätt salthalt och gör större VB så löser det sig med automatik ändå ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik.

Tack för snabbt svar o bra råd.

använder en refractometer för salthalten så det borde vara korrekt. Använder Tropical Marine Pro Reef så det borde vara ok.

jag följer dina råd.

vad är större VB? Ca 20-30% eller? Med hur många dagars mellanrum i så fall?

tack Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...