Gå till innehåll

Byta från Vodka till VÄS?


magnus.hallback

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har lite höga nitratvärden, 25-50 med Salifert, i mitt 500 liters kar.

Anledningen till det kanske kan vara att jag ändrade om i scapen, samt introducerade en sandvändande goby som rörde till det rejält i sanden.

Fick lite Cyano, vilket jag nu fått bort med CyanoClean, CoralSnow och Zeobak, samt utsugning.

Jag började med Vodkametoden den 4/8.

Är uppe i 8ml/dag, och så här har jag ökat sen 4/8:

4/8 1ml

7/8 2ml

9/8 4ml

14/8 6ml

18/8 8ml

Nu till min fråga.

Kan jag gå över till VÄS nu på något sätt?

Om ja, bör jag isf minska dosen(8ml) lite, och "börja om", eller hur ska jag göra?

Tänkte köra VÄS efter Wikings recept:

- 1/2 liters petflask

- 4 dl vodka

- 1 dl 12% ättika

- 5 kaffeskedar strösocker

Har en fråga till som jag är lite osäker på, som jag läst lite om på andra forum.

Och det är att jag kör Biopellets samtidigt, i en reaktor där jag kan styra flödet ut.

Har som sagt läst att det ska vara ok, men känner mig ändå lite osäker på det.

Vad säger ni, är det ok att köra biopellets samtidigt som Vodkametoden, alt. VÄS?

Kanske ska nämna att jag även kör Balling Light, Aktivt kol/fosfatremover och UV dygnet runt.

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som att du ökar lite väl snabbt.

Enligt Wiking så bör man ta det lite lugnt typ:

öka 0.5ml var 4-5dag/100L

Själv ökar jag med 0.5ml/100L och kör minst 1 vecka innan jag ökar.

Kör 3ml (precis ökat från 2ml) just nu i mitt 340L kar.

/Zoltan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som att du ökar lite väl snabbt.

Enligt Wiking så bör man ta det lite lugnt typ:

öka 0.5ml var 4-5dag/100L

Själv ökar jag med 0.5ml/100L och kör minst 1 vecka innan jag ökar.

Kör 3ml (precis ökat från 2ml) just nu i mitt 340L kar.

/Zoltan

2 till 4 ml va kanske lite snabbt.

Men annars har jag följt ökningarna med 2ml (2,5 ml för mitt 500 liters) med 4-5 dagar mellan tycker jag.

Ska jag minska dosen kanske?

Den viktigaste frågan här va ifs ang. att gå över till VÄS:

Kan jag gå över till VÄS nu på något sätt?

Om ja, bör jag isf minska dosen(8ml) lite, och "börja om", eller hur ska jag göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte Vodka eller VÄS spelar någon roll det är ju nästan samma sak.

Frågan är om VÄS kanske är effektivare och än bara vodka och nollar dina nitrat och PO4 värden vilket inte är bra.

Jag skulle kanske gå tillbaka till 6ml och mäta värdena efter någon vecka.

Om du mäter innan du gör bytet så ser du ju direkt skillnaden och kan korrigera dosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för värde på PO4 ?

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Kan det vara så att PO4 verkligen är 0, och det är där mitt problem med högt nitrat ligger, eftersom mina Biopellets inte fungerar som de ska utan fosfat (phosphate limited)?

Bör jag isf dosera fosfat? Hur?

Eller ska jag köra på med Vodka, alt. VÄS, för att få ner nitratvärdet?

Tror inte Vodka eller VÄS spelar någon roll det är ju nästan samma sak.

Frågan är om VÄS kanske är effektivare och än bara vodka och nollar dina nitrat och PO4 värden vilket inte är bra.

Jag skulle kanske gå tillbaka till 6ml och mäta värdena efter någon vecka.

Om du mäter innan du gör bytet så ser du ju direkt skillnaden och kan korrigera dosen.

Jag mäter varje dag, för att jag ska se när det väl börjar minska. Men än så länge ligger nitraten på ungefär samma(25-50 salifert) som innan jag började med Vodka.

Menar du att jag kan byta till VÄS, men minska till 6ml/dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att PO4 verkligen är 0, och det är där mitt problem med högt nitrat ligger, eftersom mina Biopellets inte fungerar som de ska utan fosfat (phosphate limited)?

Bör jag isf dosera fosfat? Hur?

Eller ska jag köra på med Vodka, alt. VÄS, för att få ner nitratvärdet?

Där har du problemet. Det måste finnas tillgängligt fosfat för att bakterierna ska kunna bryta ner nitrat.

Jag hade exakt samma problem med mitt förra kar, spelade ingen som helst roll hur mycket brännvin jag hällde i, skyhög nitrat ändå.

Jag började bara mata mer med frysfoder som INTE sköljdes innan matning och slutade med vodkan helt.

Det tog två veckor så var värdena perfekt.

Det finns någon riktigt bra tråd i ämnet som jag inte hittar just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där har du problemet. Det måste finnas tillgängligt fosfat för att bakterierna ska kunna bryta ner nitrat.

Jag hade exakt samma problem med mitt förra kar, spelade ingen som helst roll hur mycket brännvin jag hällde i, skyhög nitrat ändå.

Jag började bara mata mer med frysfoder som INTE sköljdes innan matning och slutade med vodkan helt.

Det tog två veckor så var värdena perfekt.

Det finns någon riktigt bra tråd i ämnet som jag inte hittar just nu.

Ok, men det konstiga är att jag har matat på ganska bra, 2-3 gånger om dagen innan, både med fryst(dock inte varje dag, och som inte har sköljts), pellets. flingfoder mm. Men har ändå 0 fosfat.

Men om jag nu börjar mata mer fryst, kommer inte nitraten att höjas ännu mer då?

Eller det rättar till sig sen när fosfaten stiger?

Jag bör även sluta helt med vodkan eller?

Kan jag sluta helt och hållet direkt, eller trappar jag ner några ml med några dagars mellanrum?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte vara så att fosfaten är bunden i stenen eller något annat?

Hur kan man ta reda på det?

Jag hade ju lite Cyano, vilket jag fick bort med CyanoClean, CoralSnow och Zeobak, samt utsugning. Har dock inga andra alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatremover, Biopellets och vodka. Känns som minst en grej för mycket.

Sluta med fosfatremovern först iallafall, känns ju helt tokigt om du ska dosera fosfat och sedan ta bort det igen.

Att ta bort fosfatremovern har jag också funderat på.

Jag använder Seachem SeaGel, som är en kombination av aktivt kol/fosfatremover:

http://www.drakfisken.se/filtermaterial/1466-seachem-seagel.html

Hur mycket fosfat den tar bort vet jag inte.

Men som du säger är det väl dumt att köra den om jag har noll fosfat.

Ska byta till Seachem Matrix Carbon istället.

Har börjat dra ner på vodkametoden nu, ska ta det långsamt.

Sen har jag beställt Kaliumdivätefosfat, och ska börja dosera lite, så får jag se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått resultatet från Tritonlabs.tritonlabs.pdf

Och jag är inte riktigt med på allt som står där..:)

Jag har iaf noll i fosfat.

Så jag ska börja dosera fosfat nu tänkte jag.

Sen har jag för mycket Aluminium, var kan det komma ifrån?

Och hur får jag ner/bort det?

Är NA mitt nitratvärde?:

[TABLE=class: contenttable]

[TR]

[TD]Na[/TD]

[TD=class: hightlight]8542.00 mg/l[/TD]

[TD=class: hightlight]10700.00 mg/l[/TD]

[TD]-2158.00

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Vad är det isf på skalan för Salifert testet?

Eller vilket är Nitratet? Hittar inte NO3.

Kom gärna med andra synpunkter på resultaten..:)

Bör jag göra något åt de som är gulmarkerade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fortsätter skriva i denna tråden då all information om mitt problem finns här.

Nu har jag tagit bort fosfatremovern och börjat dosera fosfat enligt Wikings recept:

"Om du löser 4,3 g kaliumdivätefosfat i 1 liter osmosvatten så har du en lösning som ökar din fosfathalt med 0,03 mg/L om du doserar 1 ml av lösningen till 100 liter akvarievatten.

Ovanstående är en försiktig dosering så kan du inte mäta någon fosfat i vattnet efter detta så har fosfatet omedelbart tagits upp av akvariets organismer. Då kan prova med att öka dosen."

Har tillsatt enligt detta de senaste fyra dagarna:

Torsdag 5ml - Tillsatte på morgonen innan ljuset tändes, mätte två timmar senare

Fredag 5ml - Tillsatte på morgonen innan ljuset tändes, mätte en timme senare

Lördag 8ml - Tillsatte på morgonen innan ljuset tändes, mätte en halvtimme senare

Söndag 10ml - Tillsatte på morgonen innan ljuset tändes, mätte en halvtimme senare

Alla mätningar har visat 0 i fosfat.

Testade lösningen, och den ger 0,14.

Så nu undrar jag om jag ska öka doseringen tills jag kan mäta någon fosfat?

Kan jag öka doseringen hur mycket som helst?

Ska jag testa vid någon annan tidpunkt på dagen?

Jag matar med fryst foder, en kub två gånger om dagen, och häller i vätskan efteråt också.

Har inga alger, mer än väldigt lite Chaeto i sumpen, typ som en tennisboll, som jag belyser på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus!

Jag tycker du kan ta det lite lugnt, dom flesta djur ogillar när vattenvärden ändras snabbt. Tillsätter du fosfat och sen inte får utslag i akvariet så betyder det förmodligen att det förbrukas, vilket är toppen! Då kanske du sakta men säkert får ned nitraten eftersom den också förbrukas.

Håller man på att ändrar dos eller medel ofta vet man till slut inte heller vad det var som gjorde skillnad. Så jag röstar för att hålla sig till samma dos över en tid, kanske två veckor eller längre och mäta under tiden och se vad som händer.

Si(kisel) tror jag inte du behöver oroa dig för. Vi har haft betydligt högre än så i väl fungerande korallakvarium.

Lasse har kört en del fosfat-tester vid olika tider, har inte i huvudet när det borde vara högst under dygnet men Lasse själv kanske kan hoppa in här och reda ut det.

/ David

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
Kom på en grej..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behåll den senaste doseringen i någon vecka åtminstone och se vad som händer med nitraten, mät även fosfaten.

Om inte nitraten börjar gå ner inom en vecka så kan du öka dosen lite.

När nitraten börjar gå ner så tror jag du kan minska dosen lite och se vad som händer.

All fosfat du tillsätter nu går åt i kvävecykeln.

Långsamma förändringar är nyckel till framgång.

Fosfaten ska helst hållas på 0.01-0.05.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...