Gå till innehåll

Returpump, slang eller pvc?


a.nils

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Är i sumpbyggartagen. Har köpt en eheim compact 2000 som returpump. Kan jag bara köra en 19/27mm slang (som passar den) upp till akvariet? Eller måste man ha pvc?

Vad behöver jag i så fall för delar mer än rör och böjar? :)

MvH Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är ju PVC slang som finns på tex Bioted Marin. Den kan limmas precis som PVC rör.

Vill du ha slippa att vibrationer fortplantar sig från pumpen så finns det silikonslang som du kan montera mellan pumpen och rörsystemet.

Om du ska ha et tyst system så vill du ha minst två rör ner (Herbie) eller alternativt tre (Bean Animal) och då behöver du en kran också.

Om du kör Herbie så vill du säkert ha någon form av gallerskydd på rören som gör att sniglar och liknande inte sugs in och fastnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Är i sumpbyggartagen. Har köpt en eheim compact 2000 som returpump. Kan jag bara köra en 19/27mm slang (som passar den) upp till akvariet? Eller måste man ha pvc?

Vad behöver jag i så fall för delar mer än rör och böjar? :)

MvH Anders

En slangadapter kan vara bra att ha då den är lättare att få en slangbit att klämma om utan att den glider, om den eventuellt skulle göra det. Sen en slangklämma i nylon för att slippa rostande delar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PVC-slangen som finns bl.a. på Bioted Marin är riktigt bra, dock är den rätt så styv så räkna med detta. Tänk också på att vanlig grön akvarieslang blir hård med tiden då mjukgöraren släpper. Den smiter då inte åt lika bra om pump/pvc-rör så en ordentlig klämma är nödvändigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är ju PVC slang som finns på tex Bioted Marin. Den kan limmas precis som PVC rör.

Vill du ha slippa att vibrationer fortplantar sig från pumpen så finns det silikonslang som du kan montera mellan pumpen och rörsystemet.

Om du ska ha et tyst system så vill du ha minst två rör ner (Herbie) eller alternativt tre (Bean Animal) och då behöver du en kran också.

Om du kör Herbie så vill du säkert ha någon form av gallerskydd på rören som gör att sniglar och liknande inte sugs in och fastnar.

PVC-Slang får det bli då. Vilken tjocklek på slangen?

Har inte borrat utan köpt en tunze overflowbox. Kommer det låta mycket med bara ett rör ner menar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du bara köra med ett rör ner så hade jag valt så grovt rör som möjligt. Ljudet kommer av att luft sugs med vattnet. Det finns sätt att minska ljudet även med ett rör ner med hjälp av en såkallad durso. Den bygger du enkelt av rördelar och en luftslang. Finns massor av beskrivningar på nätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja slå ett slag för att ändå köra rör men ansluta med en halvmeter siliconslang i en vid 90-graders böj. Inga vibrationer och man slipper oroa sig för stt mjukmedel hamnar i vattnet.

Den hårda typenav pvc-slang ska vara ok, men jag litar inte på nåt annat än siliconslang längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...