Gå till innehåll

Montipora Confusa dör?!


Rameau

Rekommenderade inlägg

Har en Montipora Confusa, grön med bruna polyper som mystiskt börja dö, på tre olika platser dessutom,

Tittar man noga så ser man några små vita högar av något som nästan ser ut luddiga kvalster, när man petar på dom löses de upp :S

Finns det någon här som har någon aning om vad det kan vara?!

Bör jag ta bort korallen i sin helhet från akvariet för att undvika att det fortsätter till någon annan?

Svårt att ta en vettig bild då jag bara har en mobil att tillgå :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Admiral skrev, Montipora eating nudibranch!!

Precis så här ser det ut, problemet är bara att ena confusan har växt sig ganska stor och fast på en av det större stenarna som är placerad längst ner under alla andra.. suck... Hade lätt offrat korallerna för att det inte ska sprida sig men synd att offra hela stenen, hmm...va trist

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du andra montipora?

det kommer sprida sig till alla dom andra montipororna,

två sätt att bli av med dom enligt min erfarenhet.

1. fisk som äter dom, typ sixline wrasse,

men inte alltid säkert att det funkar. fiskar är individer och kanske inte äter just dom nidibranch som du har.

plus att M.E.N är natt aktiva så under dagen sitter dom under fraggpluggen eller kanten mellan montipora och sten, att hitta en fisk som är natt aktiv och gillar nudibrach... ja lite svårt.

2. doppa i coral rx. och sedan skrubba där död kött möter nytt.

dettta kommer ta tid.

coral rx och andra pest medel tar oftast bara dom vuxna, altså inte äggen, och har du en nudibranch kvar så blir det fler.

du måste doppa typ var 4-10dagar. ungefär så långt det tar för äggen att kläckas... av min erfarenhet, andra kanske har bättre koll.

som sagt finns det kvar en nudibrach kvar i systemet så återkommer problemet.

Jag kämpade med detta i ett år.

till slut så satte jag upp karantän kar och fick bukt med dom med hemma gjord "coral rx"

mitt tips.

har du en montipora. som är svår att ta upp som du skriver. så F**K it låt den gå

stoppa inte in fler montipora och svält ut dom. tar nån månad säkert... kanske andra har bättre koll på tids ram.

har du flera exotiska/dyra/favo/har fått av super korall guru. då får du doppa och doppa och doppa igen.

Sorry att säga

men dom suger...

lika hårt som AEFW kanske ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft samma elände som admiral beskriver.....slutade med total utrensning av alla montisar , blev en kostsam historia :/ . Ett tips iaf är ...pröva få tag i denna Macropharyngodon bipartitus den kan funka riktigt bra mot nudisarna . Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sicket elände, ska helt klart kolla upp wrassen, gick upp tidigt imorse och sög ur dom jag såg med pippet, sen kastade jag dom bitar som satt löst. Tar ur stenen med sista biten senare idag och hoppas att dom inte flyttat till andra typerna av montipora än. Tog bild på jävlarna...

af38319113dfa6dd59c2435a2e95f07f.jpg

cd7dd287989f9deadd9721574485c65a.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, mja ska nog prova med en liten wrasse, är just bara den leopard wrasse som är lämplig?

Eller skulle någon av följande kunna funka lika bra?

PSEUDOCHEILINUS HEXATAENIA

HALICHOERES HORTULANUS

Anampses meleagrides

Anampses caeruleopunctatus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilden visar garanterat nudibranch, ta ut korallerna som är angripna och doppa med ex rx tills du inte ser något mer (karantän, stoppa ej tillbaka i systemet). De lägger gärna ägg under flakväxande montipora och tar flera dopp innan man blir av med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...