Gå till innehåll

Theiling rollermat, erfarenheter?


Perk

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på att skaffa en Theiling rollermat och undrar om nån som har en sån och kan dela med sig av erfarenheter?

Jag har en herbie overflow nu, kommer det att fungera bra tillsammans med filtret? Nu går ju röret rakt ned men rollermat så kommer det krävas minst en 90-gradersböj och kanske nån mer för att kunna koppla in den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, det var det som fick igång köpsuget ;-). Verkade mycket smidigt.

Det jag funderar på mest är hur det kommer fungera med rörböjar och herbie overflow. För att få plats med den så kommer det bli en del böjar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall nog funka att köra direkt från överrinningen... Välkommen i "barfota-klubben"... rent utan sockor i sumpen!

Är bara "hangaround" än så länge ;-). Kör i och för sig barfota men det blir ju en del skit mellan tårna då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 1 år senare...

Hur starkt flöde har ni genom era rollermats?

Jag har en skummare i sumpen som önskar ett starkt genomflöde så min retur är på 15000 liter/timme. Räknar med att mycket försvinner i tryckhöjden men likväl mer än 2700 som är den rekommenderade maxflödet.

 

Vilka flöden har ni? 

Skulle helst vilja ha den på nedfallsrören från akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska men tolka er som har denna att den har fördelar mot sockar?  Fick med en i akvariepaketet jag köpte men har inte bestämt mig om den skall användas eller ej.  Volym på 1900 liter kanske behöver mer flöde då jag ska ha coast-to-coast avrinning.  Med sockar blir jag mindre begränsad i flödet tänkte jag.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, pepo sa:

Ska men tolka er som har denna att den har fördelar mot sockar?  Fick med en i akvariepaketet jag köpte men har inte bestämt mig om den skall användas eller ej.  Volym på 1900 liter kanske behöver mer flöde då jag ska ha coast-to-coast avrinning.  Med sockar blir jag mindre begränsad i flödet tänkte jag.....

 

Klart  du ska använda den! Fördelen mot sockar är att dessa kräver betydligt mindre underhåll... Du måste heller inte köra allt flöde genom filtret. (Själv kör jag ca hälften till filtret och andra hälften in i skummaren).

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Edlund sa:

Har legat mellan 3300-4400 liter i timman. När jag hade 4400 så fick jag byta rullen mycket snabbare än innan.

 

Ok så du tror inte det är någon fara att pröva med lite starkare tryck? Pratade med Manfred på TR och han rekommenderade det inte. De kommer med en Version som klarar 10000 liter/timme men den är ju gigantisk. :(

Hur testade du ut flödet genom rollermat'en? Skruvade du bara upp flödet tills du fick översvämning? Har du den i sumpen eller utanför?

Som jag har förstått så kan man inte ha den i en sump om man har en vattennivå över 13 cm. Stämmer det?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var det jag tänkte.

Men det är stort och jag vet inte om det får plats.

Bara det att jag har så mycket bättre pris på rollermat än på clarisea. :D

Och rollermat sägs även ta parasiter. Något du har märkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎09‎.‎05‎.‎2017 at 13:03, petnym sa:

Aquariatech har ensamrätt på att sälja Clarisea inom Skandinavien...

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

 

Har försökt få tag i dem men inget svar. :(

 

Svaret från clarisea själva var att de inte hade någon distributör före allt var avklarat med produktionen och det skulle inte bli klart före 3-5 månader.

Har du en rollermat? Hur knepigt är det att koppla på pvc rören? Har noll erfarenhet av att koppla och skall man göra det för att kunna ha den ståendes utanför/ovanför akvariet så måste man ju göra rätt.

Väger den mycket när den är full med vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Har försökt få tag i dem men inget svar.
 
Svaret från clarisea själva var att de inte hade någon distributör före allt var avklarat med produktionen och det skulle inte bli klart före 3-5 månader.

Har du en rollermat? Hur knepigt är det att koppla på pvc rören? Har noll erfarenhet av att koppla och skall man göra det för att kunna ha den ståendes utanför/ovanför akvariet så måste man ju göra rätt.

Väger den mycket när den är full med vatten?

Det är tre rör som behöver anslutas på framsidan. Det borde inte vara några svårigheter. Den rymmer rätt mycket vatten så det blir ganska tung. Man flyttar den inte med vattnet i...

Vilken Clarisea-modell har du frågat om? De mindre modellerna har ju funnits ute i månader nu...

Jag har en Rollermat i drift sedan den kom ut och en Clarisea SK10 (också sen den kom ut) som jag ska koppla till ett annat akvarium...

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har kommit ut men de är inte i fullproduktion, som jag förstod det.

 

Jag fick svar att de letade efter en produktion/distributör men jag vet att filtren finns att köpa.

 

Det är SK15. Vet bara om de 2 modellerna. Ser att de finns inne på aquaritech. Har sänt mail till dem men inget svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...