Gå till innehåll

Discosoma?


Christer T

Rekommenderade inlägg

Har tittat i de korallböcker jag har hemma, och hittar ingen Discosoma som ens liknar din. Men jag har naturligtvis inte bilder på alla existerande Discosoma arter/varianter.

Det är inte helt lätt att artbestäma en korall på en bild. Jag har jobbat med att inventera både växter och fåglar och vet att man inte skall vara allt för självsäker och har fått lära mig att man skall vara väldigt avvaktande mot personer som med en blick från håll artbestämmer utan att närmare undersöka objektet.

Däremot finns det säkert kunniga akvarister på forumet som kan föreslå vilket släkte som kan komma ifråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Discosoma är skivanemoner utan skelett men med fot som fäster på underlaget.

Galaxean är en stenkorall med stenhårt skelett.

Det finns andra släkten av skivanemoner den liknar mer t.ex Rhodactis tycker jag.

Ja det har du rätt i, med skelettet menar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla förslag och engagemang!

Det är absolut ingen Glaxea. Jag har en likadan Discozoma spec som jag köpt i Tyskland. Försäkerhets skull. Har den skelett? Skickar den ut långa sveptentakler?

Som nybörjare är jag nog inte riktigt kapabel att avgöra om den har skelett. :smiley9: Jag är dock tveksam till det. Om den skickar ut sveptentakler vet jag inte heller. Skulle den göra det på natten? Tycker mest den verkar dra ihop sig då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Sedan jag skrev frågan har jag köpt en utmärkt bok om koraller. Jag kan nu med ganska stor säkerhet säga att det är en Rhodactis indosinensis. Ingvar hade alltså rätt.

Den är ganska trevlig tycker jag. Sedan bilden togs har den delat sig och är nu i fyra delar. När det hamnar mat i den så drar den ihop sig så den ser ut som en liten beige boll. Här är en nyare bild:

discosoma-051227.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...