Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Rameau

151-720 liter
Axels 200

210 inlägg i detta ämne

Tänkte jag kunde starta en tråd om mitt pågående projekt.

Akvarium, 80x50x50

Bänk, egensnickrad med täckskivor från Ikea

Returpump, Tunze Recirculation Pump Silence Electronic 1073.050

Tänkt teknik att införskaffa:

Sump, skummare (Coralbox D300), belysning (AI Prime) , Samt en Maxspect gyre XF130, ev kompletera med ett par RW-4.

Eftersom jag tänker köra Herbie overflow och akvariumet bara är borrat för ett 25 och ett 32 rör, så kommer returen bli på utsidan genom ett 20 mm rör som jag ska försöka smyga över kanten på nå snyggt sätt.

Avrinningsboxen "spacklades" idag med svart silikon, så klistrade jag även på svart vinylplast på hela baksidan.

I nästa vecka hade jag tänkt att vattenfylla det för att göra rent det ordentligt samt titta så att det håller tätt.

Samt för att kontrollera att avrinning och returen fungerar somt tänkt.

Projektet kommer gå ganska sakta, tänkt att samla på mig allt så att det är klart att starta direkt vid en ev. flytt under vintern.

Men ös på men funderingar och tips nu så jag inte gör något jag sen ångrar.

Over and out

//Axel

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fint ut Axel! Med tanke på hur fint ditt andra är ska detta följas med spänning!

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

En lite update, karet har varit vattenfyllt med levande sten och levande sand i 3 veckor.

Belysning beställd, och då jag läst mycket negativt om fästena som finns att köpa till, så gjorde jag egna :ler:

Nu väntar jag bara ut de höga doserna av ammonium håller i sig.. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljuset på plats och aquascape påbörjad

c1267c812f76bf6a284f3051a9e9cabd.jpg2324677cd1ec3521c57f79fb30efad61.jpg3d0ce7358bde0e0f839c455d68a30830.jpgf92b8b76f9c7679c42c609811f8f5c72.jpg

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Snygg aquascape!

Tack, mera sten ska det bli, ska försöka bygga lite mer på höjden :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tack, mera sten ska det bli, ska försöka bygga lite mer på höjden :)

NEJ!!! Jag som visade frun bilden på ditt kar och sa att det såg perfekt ut där inredningen ger volym i karet. Tänk på att korallerna kommer ta plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NEJ!!! Jag som visade frun bilden på ditt kar och sa att det såg perfekt ut där inredningen ger volym i karet. Tänk på att korallerna kommer ta plats.

Kul att du gillar det, har väl egentligen bara tre medelstora stenar kvar i det andra akvariet som jag tänkte få ner, ska göra mitt bästa för att behålla luftigheten :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt koraller fylla ut istället. Jag skulle inte lagt i mer sten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag flyttat över lite euphyllior en BTA å lite annat, även en clown. Kiselalgerna har pikat, bara att vänta ut...

När jag köpte mitt första akvarium följde diverse teknik med, bl.a. denna pryl som jag inte förens nu undersökt närmre. Funkar bra och är väl särskilt bra vid uppstart. Så länge jag lämnar datorn på kan jag via appen läsa av värdena. De ska även skicka sms om något värde ändras dramatiskt. Dock ska jag väl flytta den till sumpen sen är det tänk och ev kommer jag bara ha på den om jag planerar att vara borta mer än en dag :)

f4a3acded43918c5e2f4a49d8c752f59.jpg45a32c5003daf6784bd1b274a1722957.jpg

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En snabb DIY för att kunna ha automaten utan att allt åker ner i sumpen :)

post-8712-14468936654957_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Installerat en reaktor med kol och fosfat remover idag, hade ju strumpa i mitt tidigare RSM pga platsbrist.

Sen har jag problem med att min coralbox D500 producerar massa microbubblor, kan jag ha monterat fel eller vad tror ni, har inte hört nå om att andra skulle ha problem med  det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sakta men säkert återhämtar sig mina acroporor efter en flytt och AEFW.post-4830-1448703477,5442_thumb.jpg

Sen märkte jag gällande skummaren, så låter den mindre och mindre microbubblor slipper ur om man kör den på full hastighet :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skönt de återhämtar sig. Inget infekterat som kommit med till nya systemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst är det skönt, jo tyvärr står ju alla på fragghylla i nya systemet, tänkte fortsätta doppa minst en-två veckor till trots att inga maskar kom loss  vid senaste doppningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt snyggt aqua scape! Är du klar med resten av stenarna? isåfall får du gärna lägga upp en helbild på den helt klara inredning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt snyggt aqua scape! Är du klar med resten av stenarna? isåfall får du gärna lägga upp en helbild på den helt klara inredning.

All sten är i men känner mig inte riktigt nöjd...men det är ju sällan man vill erkänna att man är nöjd

Ska försöka få till en helbild under helgen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vilket fint kar. Ser välmående ut.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ser jättefint ut! :)

behöver du fler koraller, så vet du vart det finns! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ser jättefint ut! :smile:

behöver du fler koraller, så vet du vart det finns! :wink:

Tackar! Färgerna på acro är inte riktigt där ännu men får ge karet lite tid att mogna och stabilisera sig.

Behöver och behöver, koraller är beroendeframkallande  :chuncky: Men hojta gärna till om du får lite ofrivilliga acrofraggar vid flytt till ditt nya :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser finfint ut det där :)

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

post-4830-1450300407,5175_thumb.jpg

Ibland när jag matar så blir det som vitt klegg på denna Acan vad är det för nå? Svårt att få till en bra bild men det kommer fram bredvid tentaklerna som vanligtvis visar sig vid matning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nehe, inget svar... Antar att det är nå positivt eftersom det bara kommer när jag matar...

Tänkte bjuda på en bild när man ser hela karet med möbel inkl. stolen jag spenderat många timmar i totalt :)

post-4830-1450430877,6718_thumb.jpg

6 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu