Gå till innehåll

Axels 200


Rameau

Rekommenderade inlägg

Märkte imorse att ena musslan inte vill öppna sig fullt, skyndade vidare till jobbet, nu när jag kom hem tittade jag närmre för att se att den var täckt med ca 10 st PYRAMIDSNÄCKOR!
Suck.. va trött man blir :(

 

 

Ändrat av Rameau
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkte imorse att ena musslan inte vill öppna sig fullt, skyndade vidare till jobbet, nu när jag kom hem tittade jag närmre för att se att den var täckt med ca 10 st PYRAMIDSNÄCKOR!

Suck.. va trött man blir

 

 

Tråkigt! Jag blev själv nyligen av med min t. crocea som mått kanon så länge jag haft den. Misstänker att min fågelwrasse blev lite för glupsk, hon åt i alla fall på den då den släppt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 6 augusti 2016 at 09:56, Strikt sa:

Tråkigt! Jag blev själv nyligen av med min t. crocea som mått kanon så länge jag haft den. Misstänker att min fågelwrasse blev lite för glupsk, hon åt i alla fall på den då den släppt.

Trist att höra, min är i återhämtningsfasen så antar att det kan gå lite hur som. Vart jag än ställde den hoppa den bara ner på sandbädden å la sig på sidan. så nu gjorde jag en liten "säng" av epoxy åt den och har den på sanden verkar fungera bra :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, runstenen sa:

Snygga. Arter ?

En Alveopora ser jag också :) Från lokala handlarn eller ?

 

Tack, har inte arterna stod som bara handelsnamnen.

Första bilden tror jag är en Gemmifera
Andra bilden tror jag är en Microclados
Den på tredje bilden skulle kunna vara en Orchid
Den fjärde vet jag inte riktigt. Detta är bara gissningar, om någon vet bättre får ni gärna hojta till :)

20 timmar sedan, izfisk sa:

Ser fina ut! :kaffekopp:

 

16 timmar sedan, nike83 sa:

härligt! :) 

 

16 timmar sedan, Pontus Enbom sa:

Looking good! emoji1.png

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Tack! Hoppas det går bra nu bara:) 

Föll av två plattmaskar så lär fortsätta doppa några veckor.
Man ska inte ropa hej innan man är över ån eller vad brukar man säga??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Rameau sa:

Tack, har inte arterna stod som bara handelsnamnen.

Första bilden tror jag är en Gemmifera
Andra bilden tror jag är en Microclados
Den på tredje bilden skulle kunna vara en Orchid
Den fjärde vet jag inte riktigt. Detta är bara gissningar, om någon vet bättre får ni gärna hojta till :)

 

 

Tack! Hoppas det går bra nu bara:) 

Föll av två plattmaskar så lär fortsätta doppa några veckor.
Man ska inte ropa hej innan man är över ån eller vad brukar man säga??

 

 

se till att inga andra sps:er kommer i närheten av de nya korallerna. du vill inte få några andra smittade! har du möjlighet, så flytta på dem till ett annat kar.

du måste doppa i 8 veckor för att vara helt säker (om jag inte minns fel). håll koll på dem efter ägg. @Vidofner har en massa tips, då han har kört den där svängen en eller två gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, nike83 sa:

 

 

se till att inga andra sps:er kommer i närheten av de nya korallerna. du vill inte få några andra smittade! har du möjlighet, så flytta på dem till ett annat kar.

du måste doppa i 8 veckor för att vara helt säker (om jag inte minns fel). håll koll på dem efter ägg. @Vidofner har en massa tips, då han har kört den där svängen en eller två gånger.

Ja tyvärr har jag inte möjlighet att ha två kar men har dom på en hylla för sig och kommer doppa i 7 veckor (vad jag läst) för att vara på säkra sidan.
Har ju åkt på det tidigare och det är minsann inget man önskar sig igen!

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har härlett att en av anledningar till mitt höga fosfat till min sandbädd, där det samlats enorma mängder detritus, 

Köpte nyligen en Hanna checker ULR phosphorus och mätte ut ett snitt på 122 vilket konverterat skulle bli 0,374!

Valde att prova microbe-lift's flytande fosfat remover, då jag läst mycket varningstexter så dosera jag endast 2/3 av min-rekommendationen.

Dagen efter så gjorde jag ett 20% vattenbyte samtidigt som jag passade på att suga ut en del sand och gjorde rent skummaren.

Efter detta mätte jag igen och fick värdet 57 vilket konverterat skulle bli 0,174, alltså en sänkning med 0,2... är orolig för att det var en lite för snabb sänkning.. 

finns det någon rekommendation för hur snabbt man bör sänka.

Har beställt ny sand men får se om den åker i eller om det blir bare bottom.

Hur hanterar ni detrius i sandbädden? 

 

afe498c5aad53ef86805f5e5f06b1fc2.jpg

Skummaren efter flytande fosfatremover

Ändrat av Rameau
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lanthanklorid är lite lömskt i sig. Det bildas kristaller som innehåller F. Dessa kristaller gäller det att få ur karet för att få bort F.

Alltså kan din mätare visa att det drastiskt minskar F i vattnet men i skälva verket har F inte lämnat karet.

 

Ja hade skippat dosera klorid en dag eller två för att studera hur dina koraller tar det nya vattenvärdet.

Sen hade jag försökt fånga så mycket som möjligt av kristallerna vid nästa dosering med filtersockor och maxad blöt blöt skumning (lika med full kopp på en halv dag).

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även ja har krabbat med just Lanthanklorid.

Ja gjorde så att ja knöfyllde sumpen med akvarievatten stängde av returpumpen och doserade kloriden i sumpen.

Körde lite småpumpar med filtersockor och skummaren på max. Det funkade helt ok, men var himla pilligt.

 

Ett alternativ är att droppa kloriden i insuget till skummaren och inte dosera mycke alls.

En lite lättare metod, men det gäller ju att vara mera tålmodig med den metoden.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag doserade direkt i skummaren och skummade blött, tänkte att jag även skulle få bort en del av kristallerna genom vattenbyte.

Ska avvakta med removern ett tag och suga rent sanden å se hur stor skillnad det gör :)

Men om jag kör igen hur pass stor sänkning kan jag satsa på nu har jag ju en referens att 10ml medel tog bort ca 0.2 från mina ca 200 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 26 augusti 2016 at 16:58, runstenen sa:

Den där removern kan vara skadlig för kirurger, men det kanske du redan visste. Jag har kört lite försiktigt ändå, men sett att några andats häftigt/hyperventilerat.

Ja visst läst det också, 

On 26 augusti 2016 at 17:00, runstenen sa:

En fråga till dig ang ATI Easy Frag: Har du provat att limma under vattnet, och isf resultat ?
 

Ja det funkar bra men stelnar väldigt fort, värm vattnet ordentligt så är det inga problem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Då jag har problem med fosfaten så mätte jag idag på RO-vatten, samt nyblandat vatten, jag använder salt från Fauna marin och mätte med hanna checker. Nu ska ju ULR varianten ha en felmarginal om 0,015 ppm så mitt resultat är inte oroande men undrar om inte saltet SKA vara fosfatfritt?

RO-Vatten: 0

Nyblandat: 0,018

Karet: 0,107

Ändrat av Rameau
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontrollerad koas :) Köpte till slut en blau nano led freshwater som refugium lampa, den har vita leds på 6500k sen två röda ospecade :s

men den borde fungera bra. Fick tag på lite alger också. 

Nu till frågan, läst om folk som låter den lysa på natten för att pH inte ska svänga så mycket, vad har ni för tider på era??

 

image.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...