Gå till innehåll

Skummare


Iceaxeon

Rekommenderade inlägg

Ja jag har en sån 9002 men funderar på någon ny. Nu har de ju 9001 undra om den är bättre.

Olle har du startat upp igen? Du sålde väl perculan?

Stämmer bra det. Så nu ska jag snart starta ett nytt igen när jag flyttat klart. Man får vissa abstinensbesvär av att vara utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 9002 nu men pumpen stannar stup i kvarten.. så har köpt en 9001 begagnad som jag ska testa. Den verkar myckte mindre så man kanske får plats med något mer i sumpen, nån sorts reaktor?

Du får gärna uppdatera hur den funkar.

Vad har du på gång Olle?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu fick jag min 9001:a. Var tvungen googla manual för hur jag skulle sätta ihop den men det var rätt enkelt. Djäkla tyst är den, men det blev sjukt mycket mikrobubblor när jag testade den framme i akvariet först. Sådant ska gå över enligt google.

Den här var lite moddad med magneten på långsidan, vilket kanske blir ett problem eller inte; det märker jag när jag försöker stoppa den i sumpen i eftermiddag.

post-9095-14468936341367_thumb.jpg

Bubblor bubblor överallt.. och sen blev visst bilden upp-o-ner.

Får återkomma om hur den funkar efter att den kört in sig, men jag är hoppfull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu sitter den där bak och den tar inte upp mycket plats.. vad ska man med resten av sumpen till nu då månne. Den är typ hälften så djup som sumpen, så det finns gått om plats under för t.ex. en pump till en kylare.

post-9095-14468936342113_thumb.jpg

PET-flaskan brevid är en temporärlösning i media basket till jag hittat det jag behöver. Magneten moddad till sidan är inga problem storlekmässigt, men det betyder magneten antingen blir inuti visningstanken eller bakom tanken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta bort T-röret, (som du monterat upp och ner :S det är till för att få till ytavrinning, vilket är meningslöst i ett RSM 130 då du redan har det) sen vänder du på pumpen 180 grader, så ska du se att det blir mindre bubblor :)

Jag har ett RSM130 och en 9001, tycker den fungerar mkt bra, tömmer koppen en gång i veckan ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta låter ju bra. Verkar trevligare med magneten på sidan då det gör det enklare att ta upp mediabasketen när man behöver något där och slipper dra upp o ner med skummaren ju. Då är den alltid på samma ställe. Hmm min 9002 börjar sacka efter så den hamnar nog på tippen. Vilket håll sitter magneten på då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har vridit insuget så att den drar vatten från plastbitens håll så får vi se. Ja den där konstiga kopplingen hade jag bara när den var ute i tanken, nu i sumpen är det bara en kort plastbit istället.

Nu när jag håller på testa så har jag magneten inuti display tanken vilket inte är så snyggt, men som du säger att det en fördel kunna dra upp media basketen och rengöra utan att påverka skimmern. I vanliga fall är magneten på kortsidan precis som 9002an.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara mindre mikrobubblor nu, men en sak jag märkt är att när jag gör vattenbyten (och således stänger av pumparna) så höjs vattennivån i sumpen så att skumkoppen flyter iväg.. sen när jag sätter igång allt igen blir det miljarder med mikrobubblor, men det går över.

Jag har bytt ut de två originalpumparna (en gick sönder) mot en Sicce Silent 1.5. Den är inte direkt tyst, men inte så högljudd heller. Fortfarande är det fläktarna till ljuset som låter mest men det ska bytas till LED nån gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...