Gå till innehåll

Var hittar man jod?


aerie

Rekommenderade inlägg

Jag antar att de färdiga blandningar som finns i köpa i akvarieaffärer inte är aktuella, utan du tänker blanda en egen "sats", isåfall finns det att köpa på apoteket.

Möjligen även färgaffärer men det vet jag inte säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på apoteket idag, hon hittade inte det i registret längre. Och jag är inte så där jätteförtjust i "färdiga blandningar med allt som behövs med spårämnen" som säljs, jag vill veta hur mkt av vad jag tillsätter.

Färgbutiken? Hum, tja, kan ju kolla iaf =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat med färgaffären men de har inte jod, sen kom jag på att vi har jod för att göra rent sår på hästarna. Jag ringde till lantmännen och de har jodopax (stavning??) och enligt dem skall det vara rent jod utan tillsatser.

Fanns i 1 liters eller 5 liters dunkar.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför behövs jodtabletter?

Vid en olycka kan stora mängder radioaktiv jod 131 komma ut i atmosfären. Vid inandning förs joden till lungorna och via blodet sedan till sköldkörteln, där joden samlas. Sköldkörteln kan få en ganska stor stråldos av detta. Strålningen från radioaktiv jod kan leda till tumörer eller svikt i sköldkörtelns funktion.

Anhopningen av radioaktiv jod i sköldkörteln kan hindras om man sväljer en jodtablett i rätt ögonblick. Det finns nämligen icke-radioaktiv kaliumjodid i tabletten, och sköldkörteln blir därmed mättad med jod och kan inte längre ta emot den radioaktiva joden, som istället försvinner ur kroppen med urinen.

Man får det bästa skyddet mot radioaktiv jod om man sväljer en tablett innan ett moln med radioaktivt utsläpp nått fram till platsen där man är. När molnet väl anlänt tar det bara någon timme innan man andats in den radioaktiva joden och då hjälper inte jodtabletten längre. Tabletten skyddar nästan fullständigt i ca ett dygn efter det man svalt den.

Så här använder du jodtabletten

Ät en jodtablett endast om myndigheterna uppmanar dig till det. Myndigheternas anvisningar ges via rundradion.

Kom ihåg att dosera tabletten rätt:

1 tablett för en fullvuxen eller en person över 12 år

1/2 tablett för barn som är 1 - 12 år gamla

1/4 tablettia för barn som är 1 vecka - 1 år gamla

1/8 tablett för barn som inte ens är 1 vecka gamla.

Ta bara en dos. Om utsläppet sker på nytt eller pågår en längre tid, kommer en uppmaning att ta en dos till via radion.

Du skall inte ta en jodtablett om du är överkänslig för jod eller om det har konstaterats att din sköldkörtel inte fungerar som den skall.

Vart kan man få jodtabletter

Jodtabletter kan köpas på apoteket.

Företag och institutioner samt bostadshus uppmanas att skaffa jodtabletter för arbetstagare, invånare och dem som finns på institutionen.

Hälsocentralerna har uppmanats att hålla jodtabletter på lager.

Befolkningen har även uppmanats att ha jodtabletter hemma och fritidsbostaden.

Kärnkraftverken tar hand om att skaffa och fördela jodtabletter inom en fem kilometer radie omkring kärnkraftverket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...