Gå till innehåll

Daniels planeringstråd 1050L


ormet

Rekommenderade inlägg

Jag planerar för ett inbyggt kar i ett rum i källaren på 170x120x65cm.

Det är mycket större än något jag tidigare haft och det är så enormt många frågor och funderingar jag har :)

1) Fukt, hur hanterar jag det?

2) El, funkar det att bara använda vanliga urtag och grendosor?

3) Jag behöver inte bry mig om ljud så värst, vilka eleganta avrinningar finns det som tar minimalt utrymme och syns lite?

4) Vattenbyte, hur sköter man sånt när det inte längre räcker med en spann? Jag kommer ha tvättstuga nära där osmosen ska stå.

5) Belysning. 10x80w ATI T5 eller 6st Radion? Annat?

6) bänk/ställning. Svetsad, trä, alu?

7) Vad är viktigt at tänka på gällande inbyggda kar?

Ja där har jag något att bita i.

Jag har lång tid på mig att planera. Inflytt 1:a december, sen en resa mellan 14jan till 10feb. Efter det blir det full fokus på bygget.

Ett par enkla bilder från sketchup som visar storlek på rummet och karet lite:

akva_170x120x65.jpg

akva_170x120x65_2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med det djupet behöver du komma åt karet både framifrån och bakifrån. Alltså luckor i väggen.

Jag skulle sätta sumpen i hörnet bakom akvariet på bekväm höjd. = 10 cm lägre vattenyta än i karet.

Och en vask bredvid så att det går att tömma skummare och fixa med filter precis bredvid sumpen. Extra vattenbytesfack i sumpen. Borrat i botten för avtappning efter vattenbyte. Ett golvavlopp behövs då.

Hos mig har jag tilläggsisolerat med portät frigolit och kanalfläktar ut i akvarierummen. Fogmassa som tätning mellan plattorna och fogskum vid golv och tak.

Jag skulle ha en svetsad ställning i minst 50 mm höga profiler. Och pulverlack + ställbara maskinfötter. 20 mm formplyfa + frigolit på ramen.

Jag har nästan alla uttag i taket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen dum ide att installera en utsugsfläkt eftersom du ska ha akvariet i källaren och med tanke på över 1300 liter vatten. Själv har jag mitt akvarium i källaren runt 300 liter med sump, där har jag installerat spirorör och en väggmonterad fläkt som blåser ut fuktig luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer bli grymt Daniel!!!

En tanke kring avrinning:

Du kanske kan göra bakkanten ett par cm lägre och ha en snygg lång cost-to-costavrinning utan kam längs hela bakkanten? Sen en grund överrinningsbox på baksidan upptill och dölja det hela med svart silikon och svart bakgrund. Då borde det bli helt osynligt från framsidan.

Fattar du vad jag menar??? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typ så här menar Björn tror jag.. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2125947&highlight=samoa+pink&page=3

där kan du få lite inspiration iallafall.

Fint också men jag tänkte mer som denna lånade bild:

post-7703-14468936479713_thumb.jpg

Fördelen med denna är att det är enkelt att underhålla boxen samt att fånga fiskar som tar sig över. Och snäckorna kan komma och gå som de vill ;)

Kanske blir svårare att hålla bort slurp-ljud dock?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med det djupet behöver du komma åt karet både framifrån och bakifrån. Alltså luckor i väggen.

Jag skulle sätta sumpen i hörnet bakom akvariet på bekväm höjd. = 10 cm lägre vattenyta än i karet.

Och en vask bredvid så att det går att tömma skummare och fixa med filter precis bredvid sumpen. Extra vattenbytesfack i sumpen. Borrat i botten för avtappning efter vattenbyte. Ett golvavlopp behövs då.

Hos mig har jag tilläggsisolerat med portät frigolit och kanalfläktar ut i akvarierummen. Fogmassa som tätning mellan plattorna och fogskum vid golv och tak.

Jag skulle ha en svetsad ställning i minst 50 mm höga profiler. Och pulverlack + ställbara maskinfötter. 20 mm formplyfa + frigolit på ramen.

Jag har nästan alla uttag i taket.

Urk, luckor framtill ... det hade jag inte riktigt räknat med men du har ju helt rätt. Undrar hur jag får till det snyggt.

Annars bekräftar du det jag funderat. Svetsad ställning, plyfa, frigolot.

Vad är en kanalfläkt och hur skiljer den sig mot vanliga badrumsfläktar?

Härligt det ska bli att följa den här tråden och tråden som kommer startas i feb-16 :)

Jag har ju sump mm i garaget och har avfuktare och badrumsfläkt 24/7

Avfuktare.... du har väll inte mer än 800L i hela garaget ... ökar inte det avdunstningen väldigt mycket? Tömmer du den då och då? Hur mycket vatten samlas i den? Kanske något att fundera över. Men min källare är å andra sidan bara betong & gips vilket inte är så känsligt för fukt kanske. Kåken fungerar på självdrag med. Inte helt säker på hur det där hanteras bäst.

Kommer bli grymt Daniel!!!

En tanke kring avrinning:

Du kanske kan göra bakkanten ett par cm lägre och ha en snygg lång cost-to-costavrinning utan kam längs hela bakkanten? Sen en grund överrinningsbox på baksidan upptill och dölja det hela med svart silikon och svart bakgrund. Då borde det bli helt osynligt från framsidan.

Fattar du vad jag menar??? :)

Tack. Jag har funderat på CTC men är inte helt säker på att måla med svart silikon ger samma svärta som svart väggfärg/latexfärg. Om det går, så att baksidan verkligen ser helt svart ut så tror jag att jag kommer göra så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här har jag. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Ventilationsflakt-2000028257/

Säkert 10 gånger mindre buller än Clas Ohlsons. Jag har kanalen genom väggen och avslutad med ett 5 cm rör för att blåsa ut fukten längre från väggen. Tidigare hade jag en badrumsfläkt men då blev utsidan av huset blött.

Har man en mjuk slang ut kan man sätta upp fläkten i en mjuk upphängning för att få bort stomljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Jag har funderat på CTC men är inte helt säker på att måla med svart silikon ger samma svärta som svart väggfärg/latexfärg. Om det går, så att baksidan verkligen ser helt svart ut så tror jag att jag kommer göra så.

Jag har svart silikon på min överrinningsbox och det blir jämnt och svart. Nackdelen är att "det bakre" av baksidan, som i ditt fall kommer synas från sumprummet, lätt blir kladdig och ful.

Det kan nog vara en bra idé att ha samma silikon på hela bakgrunden för att få ett jämnt och enhetligt utseende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Jag har funderat på CTC men är inte helt säker på att måla med svart silikon ger samma svärta som svart väggfärg/latexfärg. Om det går, så att baksidan verkligen ser helt svart ut så tror jag att jag kommer göra så.

En tunn svart-etsad glasskiva som täcker hela baksidan hade löst det, jag har så på min avrinningsbalkong som sitter inuti karet. Du kan kolla på lördag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ju kanon, ja har en bra gripklo hemma den funkar rätt bra eller gjorde tills det var förmycke koraller i vägen. Det är ju bara i det högra främre hörnet du får det lite struligt.

tänk på hur fräckt de sista 10cm gör på djupet.

Gör akvariet med måtten som du känner vore bäst i kartong. upp med det på köksbordet och testa dig fram.

Ja menar bara att om du ångrar de 10 centimetrarna hit eller dit så är det väldigt dyrt och mega krångligt att byta ut karet. Men himla lätt att klippa eller lägga till kartongen:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...