Gå till innehåll

Dardanus megistos 50l tank


Split Genetics

Rekommenderade inlägg

Hej.

Då min Dardanus megistos har blivit för aggressiv mot mina fiskar och är allmänt som en stor bulldozer,har han nu fått ett eget akvarium smiley16.gif

Köpte en 50l kub, jag är väl införstådd att han kommer behöva en mycket större inom kort men tills dess så vill jag göra det så bra som möjlig för han.

Jag har lagt ner en del ls så han kan klättra runt lite, men skulle behöva lite råd till uthärdliga koraller icon10.png

Kommer lägga upp lite bilder inom kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev en uppgradering av snäckskal för Lucifer idag och jag har lagt in en liten fragg ricordea som verkar trivas :)

I akvariumet så behöll jag den akvarium grus som följde med (vanlig grus), men tog bort detta nu och funderar mellan ganska grov levande sand eller en ganska fin sand.

Vilken sand skulle passa bäst enligt er ? :-)

post-8939-14468936567371_thumb.jpg

Ändrat av Split Genetics
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lever på rev i naturen och lär väl aldrig se sand i hela sitt liv. Jag skulle ta riktig grov sand blandat med stenar. Det är mycket möjligt att den inte kan vända rätt på sig över finkornig sand.

Det låter rimligt, men vad jag har förstått och spekulerar på är att denna är uppväxt i ett eller flera akvarium med sand, den tiden han var i mitt display akvarium så gick han igenom hela sanden på natten och letade efter mat.

Men spekulerar just nu över 0.5-1.5mm eller 3-5mm sand, vad jag har fått uppfattning av är att grövre än typ 5 mm så kommer det vara svårt att bygga upp en hälsosam levande sandbotten eller är jag helt ute och cyklar ? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
För eremitens skull är det nog bättre att skippa sanden. Du har gott om sten och det blir mycket lättare att hålla ren botten. Den blir överväxt av kalkalger så att man inte ser glaset.

Jag uppskattar din åsikt, men kommer troligen att köpa grov sand ändå.

Funderar på 3-5 mm i storlek, i mitt större akvarium så har jag 0.25-1mm och det klarade han av utmärkt så jag ser inte att det skulle vara ett aktuellt problem i detta fallet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...