Gå till innehåll

Experiment med fastsittande djur


Rekommenderade inlägg

Var ute och drog kräftburarna och fick faktiskt EN stackars kräfta som ska avnjutas...

Passade även på att lägga i ett resultat av en ny idé som min bror kom upp med:

 

WP_20160912_16_30_04_Pro.jpg

 

En uppsättning med olika kärl som kanske kan locka till sig bläckfisk. De ligger i alla fall på 50 meters djup för tillfället och lockar med rymligt boende för hugade spekulanter. Spännande är ordet, sa Bull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den var stor och smakade riktigt gott!

 

De gräver mycket... Jag fick en för ett par veckor sedan i lagom storlek som jag la ner i stora akvariet, men den hann inte komma till botten innan en stensnultra högg efter kräftans öga. Så jag fick snabbt rädda den och lägga den i 25-liters karet. Men det var nog för varmt, 15 grader, för den dog efter ett par dagar. Så kräftor får vänta tills mitt nya akvarium är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inga bläckfiskar vid första dragningen.

Vågar inte ha kvar dem ute till havs nu när hummerpremiären närmar sig. (Får inte ligga fiskeredskap i havet från 15 september) Risken är att Kustbevakningen drar upp det hela och kliar sig i huvudet för att sedan bötfälla mig för sjöfylleri, miljöbrott eller liknande.

Ska lägga dem vid bryggan tills efter hummerpremiären.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag var ute vid norra backen i eftermiddags för att lägga i flaskorna och kolla läget fick jag se följande:

 

WP_20160915_16_07_33_Pro.jpg

 

Det var väl egentligen väntat att nått sånt här skulle hända förr eller senare, men det är inte kul när det händer. Undrar hur personerna som gjort detta tänkte?

Antagligen ligger backen kvar på botten och väntar på att bli upplockad. Ska bara få ordning på ROV:en, så ska vi nog kunna bärga den.

 

Nåväl, min nya korg var i alla fall kvar och där fanns en jättelik krabbtaska och två tejstefiskar. Den ena fisken fick följa med hem och den andra, som hade ett stort sår på stjärtspolen fick åka tillbaka i havet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var väl tyvärr inte oväntat att nåt klåfinger förr eller senare skulle vara framme. Jag har ju varit glad var gång mjärdarna varit kvar.

 

 Med lite flödande kreativitet och nya fällor så blir nog västerhavet dammsuget på intressanta djur. Frågan är ju bara, hur förklarar man att det är en bläckfisk och inte nåt mindre intressant som ska bosätta sig i de där rörkrökarna?
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas!

 

Har följt din tråd med stort intresse, och imponeras av dina uppfinningar och intresse för kallvattenskar. Jätteroligt!

Tror absolut det är möjligt att en bläckfisk tycker att dina rör skulle passa ypperligt som ett gömställe. Det är väl lite osäkert om hur många arter av bläckfisk som finns i svenska vatten, men man brukar prata om ett 10-15 tal olika arter. Den kanske mest "klassiska" bläckfisken, dvs en 8-armad som kryper omkring på botten, har vi en art av på västkusten, nämligen virvelkraken, Eledone cirrhosa. Den finns bla att beskåda på Havets Hus. Den är dock rödlistad av Artdatabanken och anses vara starkt hotad. Så om du får en sådan skulle jag starkt rekommendera att släppa tillbaka den. Men som sagt, det finns andra arter. Du har säkert boken "Djurliv i havet", där står några fler arter beskrivna.

 

Mvh,

Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jens!

Tack för de fina orden. Roligt att mitt alldeles för stora intresse lyser igenom... Men det är så kul att se vad man kan få upp ur havsdjupen.

 

Jag måste dock erkänna att det var just en åttaramad jag var ute efter, så det var tur att du nämnde rödlistningen. Får jag en sån blir det fotografering och nedsläpp igen som gäller.

Ska kolla "Djurliv i havet" igen. Vill minnas att det finns nån 10-armad som är bottenlevande?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas,

 

Alldeles riktigt, det finns ett antal 10-armade som är bottenlevande. Dessa blir inte heller så stora som virvelkraken. Sepietta oweniana, Sepiola atlantica samt Rossia sp är alla 10-armade, blir max 10 cm långa och verkar föredra mjukbottnar där de kan gräva ner sig. Dessa fångas ofta som bifångst i räktrålar. Har själv aldrig sett dem i akvarium, men det hade ju varit häftigt att lyckas med det, samt att få dom att föröka sig. Det skulle ju också kunna vara en möjlighet med dina rör, att någon bläckfisk väljer att sätta fast sina ägg inuti. Det vore ju riktigt coolt.

 

/Jens.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2016‎-‎09‎-‎19 at 14:46, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Hej Jonas,

 

Alldeles riktigt, det finns ett antal 10-armade som är bottenlevande. Dessa blir inte heller så stora som virvelkraken. Sepietta oweniana, Sepiola atlantica samt Rossia sp är alla 10-armade, blir max 10 cm långa och verkar föredra mjukbottnar där de kan gräva ner sig. Dessa fångas ofta som bifångst i räktrålar. Har själv aldrig sett dem i akvarium, men det hade ju varit häftigt att lyckas med det, samt att få dom att föröka sig. Det skulle ju också kunna vara en möjlighet med dina rör, att någon bläckfisk väljer att sätta fast sina ägg inuti. Det vore ju riktigt coolt.

 

/Jens.

Får hålla ögonen öppna efter äggsamlingar. Vet du vilken årstid de leker på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas,

 

Mycket bra fråga!

Jag kan inte hitta någon info om detta för svenska västkusten. Men jag googlade lite snabbt ovan nämnda arter, och hittade några artiklar där man samlar upp ägg/honor lite mer söderut i Europa. I en artikel så trålade dom upp ägg från Sepietta oweniana i västra Medelhavet under Mars-Juli, med största äggsamlingarna i maj månad. I artikeln står det även att i oktober sker det också en peak i äggläggning, hänvisat till en annan undersökning. Kanske är samma här? 

Testa att googla  "egg masses of sepietta oweniana" så hittar du nog den artikeln.

 

/Jens.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Igår tog jag upp båten, men passade på att lägga ut en lövkorg full med kullersten på ett ställe med dödmanshand. Den ska ligga över vintern och kulan är över en halvmeter i diameter. Viktigt att märka med F... Undrar vad kustbevakningen tänker om de drar upp för kontroll?!

 

WP_20161103_15_20_58_Pro.jpgWP_20161103_15_35_35_Pro.jpg

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...