Gå till innehåll

Sumpbygge


uffeboman

Rekommenderade inlägg

Hej håller på att bygga en sump/refugium och vill ha så hög nivå som möjligt i refugium

hur gör man mellanväggarna på bästa sätt?

Sumpen kommer att stå brevid akvariumet så det måste se snyggt ut.

Akvariumet är på 540 l och sumpen på 220 l.

Tilloppstrumpa och skummare på vänster sida sedan bubbelfälla-refugium-fälla-returpump.

/Ulf

post-9066-14468936520382_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glasskivor limmade med silikon? Tänk på att sumpen ska kunna svälja allt vatten som rinner ner när du stänger av returpumpen och vise versa att akvariet klarar av att ta emot allt som pumpen levererar om avrinningen till sumpen sätter igen.

Ex: Jag funderar på att bygga en sump som är 40 cm hög och 60x70 bredxlängd. Skummaren kommer att stå i ett fack som har djupet 32 cm, och resten av sumpen har djupet 30cm. Returpumpen kommer att stå i ett fack som rymmer 12 liter så att om rören från akvarie till sump sätter igen så kan max 12 liter extra hamna i akvariet. I mitt fall ger det en höjning av vattenytean på ca 2 cm. Om returpumpen stannar så kan sumpen svälja 42 liter vilket är mer än som kan rinna ner från min avrinning. Om du limmar de avskiljande glasväggarna med lite lutning så slipper du onödigt porlande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det som rinner ner i sumpen är det som finns i avrinningsboxen+ den del av vattnet som är över kanten på boxen.

Ex från mitt kar: Boxen innehåller 3x30x10 cm3 = 0,9 liter

vattenytan i akvariet är ca 0,5 över kanten på boxen vilket ger 80x80x0,5= ca 3 liter

Totalt ca 4 liter. Detta förutsätter att du borrat ett hål i returröret från sumpen strax under vattenytan så du inte får en hävert när pumpen stannar.

Returpumpen kan bara tömma det fack den ligger i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack för hjälpen har gjort samma beräkningar och det kommer att fungera.

Kan ha hög nivå i refugium, returpumpen kommer bara att tömma halva pumpfacket och stannar

pumpen finns det ändå plats för vattnet. Blir det stopp i boxen så finns det plats i akvariet.

Har inte hunnit prova ännu precis limmat sumpen.

Så här blev resultatet.

post-9066-1446893653139_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...