Gå till innehåll

"Nollat" Nitrat, bra eller dåligt?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Har legat väldigt högt på nitrat i nästan ett år, över mätvärdet vilket betyder 50+ i nitrat. Började "jobba" ner det för 3 månader sedan genom att köra macroalger i refugium och väldigt små mängder Nopox (Red sea). Tog ca 1 månad innan jag kom på mätvärdet 50 och sedan fortsatte jag sakta men säkert neråt. Jag tänkte att jag skulle lägga mig mellan 2-5 nitrat, men när jag kollade för 2 veckor sedan hamnade jag på 0. Jag köpt mig ett test till och har nu två olika tester (Red sea och Salifert) och jag ligger på ca 0,25 i nitrat.

Min fråga är, ska jag försöka få upp nitraten till 2-5 eller ska jag sträva efter att ligga så lågt som det bara går?

Något jag märkt är att jag fått lite kiselalger vilket var flera år sedan jag hade. Hur kan jag få kiselalger när jag ligger så pass lågt i nitraten och jag hade nästan inget när jag låg på 50+. Ska jag fortsätta med kolkälla?

Nu har jag bar legat så här lågt på nitraten i någon vecka och jag har inte märkt att korallerna skulle må dåligt av det. Bara att kiselalgerna började visa sig när jag inte tillsatte nopox på någon dag.

Lite fakta om karet.Red sea 250C, Maxspect razor 160w 16000k, original skummare, original cirkulation. Karet innehåller 2 kirurger, 3 clowner, 2 Wrasse, 2 Chromis. Koraller är Montipora, Devilshand, Ricordea, Discosoma, Rhodactis, Fungia, Sacropython. Min städpatrull är ca 15 turbo, ca 15 eremiter, 1 sandvändande sjöstjärna, 1 sjöborre, ca 5 nassarius. Jag använder red sea salt coral pro. Tillsatser är Coral snow från KZ. Matar 1 gång om dagen med torrfoder.

Jag använder osmos och min TDC-mätare visar 0.

Mina vattenvärden:

Salt: 1,025

Temp: 27

PH: 8,0

KH: 7

CA: 420

MG: 1300

Nitrat: 0,25

Nitrit: 0

Fosfat: 0,04

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För tillväxt och utfärgning på koraller så brukar jag vilja ha en 2-5ppm nitrat, fosfaten verkar inte vara på samma vis hämmande i förhållandet.

En till negativ effekt jag får då nitraten dalar är cyano, den verkar trivas när det hela går lite ur balans(p/n).

Funkar det för dig så ligg kvar på låg nivå men jag skulle nog föreslå att du lättar på nopox dosen, det är ju inte så att det är en absolut mängd du behöver dosera eller inte dosera.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget bra går fort i ett saltvattens kar. Går det fort så är risken överhängande att det blir bakslag. Noll i näringsämne löst i vattnet betyder svält om inte korallerna får mat genom munnen i sina polyper.

Många driver framgångsrikt sina kar på noll men det betyder att man behöver utarbeta ett sätt att motverka svält.

Därför är det varken bra eller anus, bara två olika sätt att se det:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...