Gå till innehåll

Grön alg?


Emelie

Rekommenderade inlägg

Hejsan, hejsan var länge sedan man skrev här sist och har en fråga angående en alg. Vad kan detta vara för någon alg? Växer som ogräs men bara på en av mina stenar och sprider sig inte över till andra stenar.

Förlåt för dålig bild och tyvärr så sprider den sig över mina knappar, har försökt att dra väck det men vill inte reta knapparna förmycket för har hört att dem är giftiga. ( nybörjare här.. )

Tack på förhand // Emeliepost-9048-14468936624126_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan, hejsan var länge sedan man skrev här sist och har en fråga angående en alg. Vad kan detta vara för någon alg? Växer som ogräs men bara på en av mina stenar och sprider sig inte över till andra stenar.

Förlåt för dålig bild och tyvärr så sprider den sig över mina knappar, har försökt att dra väck det men vill inte reta knapparna förmycket för har hört att dem är giftiga. ( nybörjare här.. )

Tack på förhand // Emelie[ATTACH=CONFIG]130285[/ATTACH]

det är en alg som man många gånger vill ha ett ett separat kar kopplat till sitt visningskar.. Principen är att din gröna alg växer på av att plocka näringsämnen ur vattnet som gör att vattnet blir fattigare för andra alger/koraller o man slipper undan ev tråkigare alger i sitt visningskar.. Dvs din alg håller koll på "övergödningen" kan man säga.. Ser du att den tappar färgen så bara riv ut den då den håller på att kollapsa helt.. Annars bara klipp ner den efterhand som den växer o frodas så näringsexporterar du på det sättet..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jätte mycket för svaret Malle och Alex. Har försökt att hitta något på nätet så uppskattade svaret välldigt mycket. Men är det fel att behålla den eller kommer den att döda knapparna som växer "under" algen?

Trivs du med den så behåll den.. Bara trimma ner den efterhand,. Knapparna är svårdödade så bara se till så dom inte kommer i totalt mörker pga algen så lär dom också växa på..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...