Gå till innehåll

Cissi's infinity 126


Larsson

Rekommenderade inlägg

Åhh äntligen är det på G!

Det hela började för ca. 2 år sedan.

Jag hade läst mkt om saltvattensakvarium och var riktigt sugen på att försöka mig på denna hobby.

Jag och sambon begav oss iväg till Bromma zoo för att se lite vad det fanns för kar, det slutade iallafall med ett infinity 126.

Strax efter att jag fått karet så började vi prata om att skaffa barn så "projekt saltvattenskar" blev då pausat.

Men nu har dottern hunnit bli ett 1/2 år och jag börjat jobba igen :)

post-7375-14468936631256_thumb.jpg

Har köpt ett par begagnade streamers och en returpump av Simon här på SG

post-7375-14468936632253_thumb.jpg

Ska bara försöka att få rent detta, fick även med lite "bra att ha saker" riktigt schysst :)

På tisdag ska jag köpa en beggad ATI led-powermodule, sen är det väl i princip bara en skummare och en osmosanläggnimg som måste införskaffas i teknikväg tror jag...

post-7375-14468936631504_thumb.jpg

post-7375-14468936631738_thumb.jpg

post-7375-14468936631991_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, han väntar nog bara på ett riktigt bra tillfälle att starta upp igen;)

håller på att montera ytavrinningen nu men fnular på om man kan göra nå skoj med röret typ klä in den i sten eller liknande,

har för mig att maglofster hade nån idé på d där... Någon som har nå tips ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är karet fyllt med osmos vatten, så idag blir det en tur till Triton i Täby

Det som står på inköpslistan idag är salt, lite tester samt fosfatremover och någon typ av bakteriekultur eftersom jag enbart

Kör med död sten.

Vilket fabrikat på testerna bör man ha? Om jag förstått det rätt så är salifert det bästa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad roligt det närmar sig.

Jag rekommenderar Saliferts tester för Ca Mg KH och NO3. För PO4 gillar jag Hanna och för K RedSea. Vid uppstart kan det också vara bra att mäta nitrit och ammonium och då har Saliferts tester funkat bra.

Som startbakterier funkar Microbe Lifts special blend eller FM Bacto blend bra.

Lycka till :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fyllt på med salt

Mätte upp salthalten till 1.027 så det blev lite för mkt salt, men det gör ju inget med tanke på att karet är helt tomt.

Mätte även fosfaten som visade 0

Hällde i lite startbakterier också

Nu är det bara att vänta å mäta,vänta å mäta osv... Ska bli grymt kul när karet blivit "moget" så man kan stoppa ner lite levande!

Mkt nöjd med besöket på Triton idag! Trevlig och kunnig personal med mkt bra service

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite uppdatering...

Inte helt nöjd med scapen men det ska i mer levande sten, det är ca 45 kg död sten (Marco rocks) + gammal död sten och 2.5 kg levande sten

Bifogar också bild på mina mätvärden, känns som att det typ står helt still

post-3765-0-68337300-1449501731_thumb.jp

post-3765-0-96173300-1449501870_thumb.jp

post-3765-0-22790800-1449501919_thumb.jp

Ändrat av Larsson
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hur går det med era värden? Har du haft mycket belysning på under uppstarten? Om karet i övrigt är tomt på djur så behövs ju inte det alls, i princip.....däremot kan det gynna alger etc.

 

Jag tycker det går bra än så länge.. Det enda som jag är lite orolig för är ammoniumet, jag har hela tiden haft 0.25.

I början hade jag helt släckt dom första 3 veckorna sen ökade jag på belysningstiden långsamt, men trots allt så kommer man ju inte undan algerna :P

Idag när jag mätte såg det ut såhär:

Sg 1.026

Nitrat 0

Ammonium 0.25

KH/alk 9.3

Blir också ett stort vattenbyte idag.

 

Snygg akvariedagbok, du verkar ha stenkoll . Hur utvecklas det , bilder?

Tack :)

Det går långsamt framåt. I karet just nu finns 10 turbosar, 5 eremiter och 1 krabba, men ska snart införskaffa lite fisk och någon enklare korall.

Ska försöka ta lite bilder ikväll ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...