Gå till innehåll

Bygga bänk till 200x60x60


bliper

Rekommenderade inlägg

Halloj!

Nu har det äntligen blivit dags för att dra igång mitt nya projekt!

Bänken kommer bli en egenbyggd historia enligt nedanstående princip:

Kommer bygga utav 45x95 reglar.

Ovanpå kommer det ligga en 26mm bänkskiva i ek.

Då till min fråga.

I den mån det går hade jag velat slippa sätta ett mittstag.

Dvs 6 ben.

Kommer det att hålla utan det?

Jag kan tänka mig att sätta ett stag i bakkant, dvs 5 ben. Men vill helst slippa ha ett ben på framsidan pga sump och enkelt handhavande.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar och länken!

mycket matnyttigt där.

vid närmare eftertanke och virket som behöva för att göra det möjligt känns det inte riktigt värt det.

kommer både bli dyrt och knöligt.

får bli mittstag! Ska nog gå att få in en sump iaf.. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har en ställning till två 720 liters akvarium i vår förening som vi byggt och då det inte ens gick att ha ett mittenstag varken i bak eller fram då karen står på varandra så byggde vi den utan de. Vi körde antingen 140 eller 220 reglar till detta, kommer inte ihåg på rak arm. Om du skruvar fast en 22 mm skiva ovanpå hårt med skruvar lär de inte svikta något alls. Vår ställning sviktar dock lite i mitten, iaf för det övre karet. Men det är nog mest för att mina lata byggkamrater envisades med att det dög med fogsvans för att kapa reglarna :-) Ska man vara teoretiker så behöver nog akvariet väldigt lite stöd egentligen, troligtvis bara lite i var ände. Men jag är inte tillräckligt duktig på glasteori för att kunna säga det med någon egentlig säkerhet så ta det bara som spånande.

Det största problemet med så pass långa virkesbitar är nog inte så mycket att de kan svikta utan med att de hemskt gärna vill vrida sig, trä är ett levande material på gott och ont...

Men jag hade inte varit rädd för att bygga en ställning med bara fyra ben för ett 720 kar. Bygg den i något stöddigare, du kan ju köpa 95x95 balkar istället. Sätter du ihop den rätt kommer den inte rasa ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att "jacka ur" reglarna till benen. så att det inte är skruven som bär vikten utan träet.

Då minskar du risken markant. Om det tex, mot förmodan skulle vara så att skruven rostar sönder så rasar hela överdelen. Plus att trä i fiberriktningen är mycket starkare än skruv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ju lite det där med ram eller inte, glastjocklek, om det är proffs som byggt osv. Alltså lite lurigt generellt att säga för mycket. Dock ändå, jag har haft flera akvarier stående bara på ändarna och står det stadigt och rakt där så ska det hålla. Akvariet alltså. Vad sen golvet tycker om det får tyngden av halva akvariet på ett ställe, det är liksom en annan sak. Det handlar väl så mycket om det när man sätter många ben på ett akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En grundregel jag har när jag bygger konstruktioner av trä är att konstruktionen ska kunna stå upp utan några skruvar alls. Så att alla laster bärs av virket. Som Joelkorn skriver. Sedan att det fallet ihop om man blåser på det... Det är det skruvar och pluggar är till för :-) Men konstruktionen ska byggas så.

Här är en bild på dubbelställningen vi byggde. Inga saltvattensfiskar tyvärr. 140 reglar var det vi använde. Fördelen med att ha bara ett kar är ju att benen kan placeras under karet direkt, istället för som vi fick göra här och sätta de på sidan av.

post-5646-14468936648876_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis.

Enligt den princip jag tänker bygga efter så kommer skruvarna bara hålla virket på plats.

Den översta vågräta regeln kommer att vila på benen så att säga, och det innebär ju att vikten förs direkt ner i golvet. Utan att "hänga" på något.

Ett alternativ är ju som Jimmie säger, att förbinda två kar med genomföringar.

Dock så är det ju skönt att ha så få delar som kan läcka som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...