Gå till innehåll

Avrinning.. Durso standpipe eller herbie overflow?


bliper

Rekommenderade inlägg

Halloj!

Funderar lite på hur jag ska borra mitt nya kar.. jag kommer att bottenborra det, men vet inte riktigt vad jag ska välja för avrinningsmetod ännu.

Min tanke är att jag ska ha två boxar. En i varje bakre hörn. Varför frågar ni er nog då? Jo för att jag gillar att ha det symmetriskt.. :-)

Har även en tanke om att täcka dom två boxarna med en egengjort bakgrund utav LS lite snyggt..

Såhär är då tanken med boxarna..

post-8172-14468936652331_thumb.png

Tanken var först att köra två durso standpipes, en i var box, men efter mycket letande har jag mer gått över till att köra på herbie overflow.

Det verkar tystare, men verkar dock knepigare att ställa in optimalt? Har ingen lust att behöva gå och justera kulventilen i tid och otid..

Förstår att man ställer in det ungefär med ventilen, och låter emergencyröret ta hand om resten så att säga, men funkar det så bra som det låter?

Hur hade då folk lagt upp det med boxarna egentligen? Ett herbie overflow med emergency rör i ena boxen, samt ett returrör och ytterligare ett emergency rör i andra boxen?

Tacksam för alla erfarenheter, tips och idéer!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herbie var väldigt lätt att ställa in typ två justeringar av kulventilen sen var det klart. Har varit igång nu i ett halvår utan ytterligare justeringar.

Jag hade kört med ett justerbart rör. Ser inte meningen att ha dubbla herbie. Extra nödrör kan ju aldrig vara fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iom med att nödröret är lägre än kammen så får du ju avrinning på båda om du har dem någotsånär på samma höjd (inom ett par tre mm iaf). Visst kommer den ena att ta något mer för kammarna lär ju inte hamna på exakt samma nivå och det är ju garanterat den där du inte har herbie då. :)

Går ju att justera höjden på kammen visserligen så det kanske går att lösa så

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt en membranventil istället för en kulventil så kan du justera in dem så du får dem båda perfekta.

+1 från mig med. Jag kör på kulventil, och har egentligen bara ställt in den och låtit den vara, men en membranventil står högt på min önskelista eftersom kulventilen var pillig att ställa in. Just nu behövs det inte men om man byter pump eller om pumpen tappar kapacitet pga en eller annan anledning så måste jag justera om den. Kör med ställbar DC pump också så går det att kompensera för eventuella variationer i flöde. Kör dessutom med så grovt nödrör som du kan för att minska ljudet från det.

EDIT: Mitt kar har körts i 6 månader utan behov av justering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

+1 från mig med. Jag kör på kulventil, och har egentligen bara ställt in den och låtit den vara, men en membranventil står högt på min önskelista eftersom kulventilen var pillig att ställa in. Just nu behövs det inte men om man byter pump eller om pumpen tappar kapacitet pga en eller annan anledning så måste jag justera om den. Kör med ställbar DC pump också så går det att kompensera för eventuella variationer i flöde. Kör dessutom med så grovt nödrör som du kan för att minska ljudet från det.

EDIT: Mitt kar har körts i 6 månader utan behov av justering.

Ja absolut, verkar vara en mycket bra idé. Har själv en kulventil idag och den e inte den enklaste att ställa in..!

Men vad säger folket då?

En eller två avrinningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För enkelhetens skull räcker det med en hörna, men vill du köra med extra säkerhet kan du borra i andra hörnan med och köra evakuering där också, 3 nivåer av säkerhet. :) Räcker med en hörna där du tar ner vattnet. Sätter du returen i andra hörnet så får du ett naturligt flöde från ena sidan till den andra ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herbie utan tvekan!!!

Köpte mitt nya kar begagnat och det hade en durso. Meckade med den i drygt en vecka men kunde inte få den att fungera på ett bra och tyst sätt. Tröttnade och byggde om PVCn till en Herbie istället och det blev otroligt mycket bättre direkt. Mycket lättare att ställa in, högre kapacitet och den är nästan helt ljudlöst också. Hör lite ljud från nödröret ibland men det tror jag att jag kan ljustera bort. Inte orkat ta tag i det dock eftersom jag har en kulventil så det är ju lite meckigt med finliret och ljudet stör mig inte. Blir ju som sagt lättare om man kör en membranventil men det går att få till det bra med kulventil också. Jag resonerade att det är roligare att lägga pengarna på en fin korall istället för en fin ventil så jag kan stå ut med lite extra meck ibland. :)

Passar på att fråga också. Kör ni något skydd över nödröret och isåfall vad har ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog att det blir ett herbie i ena hörnan med membranventil, och sen ytterligare ett nödrör precis ovanför ytan i den andra hörnan, tillsammans med returen.

Karet kommer vara på 720 liter. Tänker 32mm rör på både herbie- och overflowrören, samt 25 upp.

Vad tror ni om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker 32mm rör på både herbie- och overflowrören, samt 25 upp.

Vad tror ni om det?

Låter bra, kör själv 25 rakt av nu på mitt kar och med en 4000l/h-pump på returen måste jag strypa flödet ner en del, kör du med 6000l/h-pump som returpump med ca 1,5m upp så kommer det nog att bli precis lagom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle jag göra om mitt kar så skulle jag köra herbie. Jag tycker dock durso får obefogat mycket kritik. Min durso är knäpptyst och jag behöver aldrig justera den. Det gäller ju att ha ett litet luftflöde som man kan justera för att få det så. Annars får man ju ett sörplande

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...