Gå till innehåll

Zeomatic


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Hur bra är denna stora apparat? Jag kanske kan skohorna in den mindre modellen i min lilla sump. Finns det nåt som brukar krångla? Ljudnivå? Driftsäkerhet? Rengöring, hur ofta?

 

Jag har just läst en äldre tråd om zeomatic.

 

Nu har lite mer tid gått och det finns kanske nya erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den är välbyggd och använder sig av 2st Siccepumpar som är välbeprövade. Den tumlar runt stenarna ordentligt som ju är ett måste.

Ljudnivån kan jag inte säga så mycket om då det är så mycket annat som låter i mitt sumprum. Rengöring... har inte rengjort min alls på 11månader :) men det kanske är dags ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sägs ju att zeoliten absorberar kalium. Mäter du regelbundet? Har du märkt nåt av detta.

 

Förresten såg du nån förändring efter att du började med zeolitstenar? Ljusare koraller?

 

Jag kör nu zeolightkonceptet utom just stenarna. Jag ser på algerna att jag inte har särskilt höga näringsvärden. Men en monti är brun som var blå. Jag har fyra acro. Två acro växer nästan inget utan "encrustar" bara ganska rejält ut över stenen men är dock inte bruna. Två av mina acro växer riktigt bra. Den ena är knallblå. Den andra är ljust röd/rosa. 

 

Funderar på att först testa i filterpåse och skaka för hand varje dag. Jag tänker också om man placerar en pump på bottnen av sumpen och riktar den uppåt mot en hängande filterpåse med zeolitsten så kanske den skakar tillräcklig om man kör några minuter per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag mäter K regelbundet och märkte framförallt i början att K droppade rejält (från 400 till 340ppm)

Av någon anledning så droppar inte K nämnvärt nu efter att ha kört zeolight ett tag. 

 

Jag kan inte säga att jag fick ljusare koraller när jag började med zeolight - när jag började så hade jag iofs väldigt låga näringsvärden.

 

Ja det lär fungera att ha stenen i en filterpåse eller dylikt. "Effekten" av stenen lär dock inte bli lika bra som i en riktig reaktor med flöde och som skakas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...