Gå till innehåll

Ändra informationen under "Min Profil"?


Rekommenderade inlägg

Om jag går in och raderar gamla bilder, kommer de då att raderas från forumet också? Lite jobbigt om man ska behöva radera gammalt material så att äldre trådar eller tråden om ens akvarie inte går att följa ordentligt längre pga avsaknaden av bilder man refererar till osv. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så blir det då.

 

Det är inte helt enkelt att klura ut hur vi ska hantera det här i framtiden. Standardförfarande på alla andra forum jag besöker är att man inte får ladda upp bilder alls utan bara länka in från externa källor.

 

Traditionellt har vi tillåtit att ladda upp bilder på forumet på Saltvattensguiden & vill gärna fortsätta med det.

 

Att hantera datat blir dock ganska svårt i längden. Mycket av de problemen vi haft med migreringen har handlat om de enorma mängder attachments Saltvattensguiden har samlat på sig genom åren.

 

Vi har idag 5159 registrerade användare. Nu är ju långt ifrån alla aktiva, men ponera att de alla använder sin maxgräns på 100mb. Det blir över en halv terrabyte data. Det kanske inte låter så mycket, och är väll inte det heller på en egen filserver/NAS hemma. 

 

Saltvattenguiden har ju dock ett ansvar att förvalta och säkra den här datan. Backupkostnaderna blir stora. Kostnaderna för servarna som behöver så här stora diskar blir stora. Återställning av data vid katastrof tar lång tid, Framtida migreringar och förändringar blir svåra.

 

Men detta sagt har vi ännu helt bestämt hur vi skall hantera frågan. Men just nu och innan vi hunnit ta beslut så kommer gränsen vara 100mb.

 

Det går fortfarande utmärkt att lägga bilderna på en extern tjänst för bilder och länka in bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tyvärr inga externa källor att aänvända som jag inte vill "infektera" (mitt konto på Panoramio tex), så om någon är intresserad av att se hur det ser ut under fliken "Min kontrollpanel" enligt ovan så hojta till så kan jag isf maila dem istället.

 

Jag förstår dilemmat med den ökade mängden data som hela tiden sker, men att ha en maxgräns på detta känns inte riktigt bra. Vill man öka upp användandet av forumet och inte vill att folk ska dra sig till andra ställen som tex Facebook, så ska man nog se över detta ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mail på väg.

 

Det du skriver är självklarheter och inget jag menar att ni ska ta efter, men att ha en maxgräns på bilduppladdningen är i _mina_ ögon en sak som hade gjort att jag hade valt att lägga upp bilder på annat håll (inte då för att sedan länka in dem hit), det blir svårt att visa tillväxt på koraller tex, eller en bild på den fina fisken man har köpt om man hela tiden måste gå bakåt i tiden och plocka bort bilder man lagt upp sen förut. Om man ska hålla liv i trådarna så ska man kunna göra det obehindrat också. Kanske ska börja ge betalande medlemmar lite mer valuta för pengarna, gå upp till det dubbla tex? Vad vet jag...

Ändrat av Laggeman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med lagge. En så snäv begränsning på uppladdade bilder är snålt.

Det är egentligen inte svårare än att sätta på betalfunktion i så fall. Kanske t o m ett par olika storlekar på medlemsskap. Då får dom som vill ha mycket bildutrymme betala för det helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...