Gå till innehåll

Behandling med Cupramine


Rekommenderade inlägg

Planerar att inleda en behandling med Cupramine snart. 
Tänker mig ett 100-150 liters kar, och där behandla 1 vitbröstad kirurg, en gul kirurg, en gul koffert, en dvärgdrakfisk samt en scooter blenny. Alla är ungdjur och små. ( Kommer ev passa på att göra 1 el 2 fiskköp och behandla i samband med detta. Tänkte använda lavasten och skiffer jag har i förrådet från ett tidigare sötkar. Funkar ?
 

Min plan ( och här kommer er kunskap/kritik/hurrarop in förhoppningsvis ) :

Fyller karantänkaret i god tid innan behandling, och kollar så ammoniak och nitrit inte finns efter ett tag.
Flyttar fisken och inleder behandling utan skummare men med streamer och syresten + cupramine + Salifert koppar test.
Efter behandling ( ca 14 dagar vad jag kunde se ) tar jag bort kopparn med aktivt kol, och startar skummaren. Här stannar fiskarna tills visningskaret har fått sina 72 dagar utan värdfiskar. Under behandling samt vänteperiod mäter jag ammoniak och nitrit dagligen/ofta. Under vänteperiod så använder jag även seachem prime. Tillbaka med fisken.

 

Nya framtida inköp behandlas med tank transfer innan ikoppning.

 

Utrustning för behandlingen ( Kan man använda dessa saker i andra kar sen eller sitter kopparrester kvar ? ) :
Akvarium
Streamer
Luftpump+syresten
Skummare ( Efter kopparn är borttagen )
Doppvärmare
Lavasten + skiffer

Kemi:
Cupramine
Salifert Koppartest
Prime

Tack för feedback o svar !
@ormet mfl
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller inredning kan jag inte se att det är något fel med de stenarna. Men inget slår PVC-rör som inredning i karantänskar. Rör i olika längder och storlekar.

 

quarantine-tank-myths_featured.jpg

 

Jag har aldrig behandlat med cupramine så jag har inga råd att ge dig mer än att följa anvisningarna på förpackningen och se till att du har ett mycket mycket effektivt filter på akvariet då det är ganska rejäla fiskar som skall samsas i 150L.

 

Jag önskar lycka till och håller tummarna! Vart fick du tag på Cupramine?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...