Gå till innehåll

Startat tritonmetoden i ett reefer 350. Någon mer?


Zanders

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Vad menas med pure salt? Är det bara salt utan allt annat eller baras deras märke på normalt salt?

Vet ej men det är deras egna salt som man använder för att justera ev fel i dina mätvärden.

 

 

25683145-origpic-9f435a.png_0_0_100_100_

Triton PURE Reef Salt -  is a special reef salt, formulated for the correction of problematic conditions, such as the unwanted accumulation of heavy metals, trace element overdose, unwanted growth of cyanobacteria, etc. This salt is manufactured from the highest quality pharmaceutical-grade ingredients for optimum purity and assimilation by reef animals. It is not intended to be a regular-use salt mix, and the entire 2 liter bucket must be mixed with 50L of pure RO water for optimum dissolution of elements. Once mixed with water, it can be used in smaller portions as needed. 

Triton PURE Reef Salt contains the following elemental concentrations:

  • approx.19300ppm Chloride
  • approx. 9900ppm Sodium
  • 436ppm Calcium
  • 1396ppm Magnesium
  • 400ppm Potassium
  • dKH
  • 62ppm Bromide
  • 8,22ppm Strontium
  • 4,21ppm Boron 
  • approx. 950ppm Sulphur
  • 1,36ppm Fluoride
  • approx. 2-3ppb Phosphorous

För att höja salthalten så använder du vanlig salt

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang, har du koll på hur korallen-zucht elements tabletter funkar? Kan man köra dom ihop med triton också? Jag tror inte dom funkar som dom säger att den skulle släppa ut just den mängd som korallerna behöver automatiskt så jag är lite kluven :smile:

 

http://www.korallen-zucht.de/en/Salt-Water-Aquarium-Care/Elements/Automatic-Elements-Pohl-s-K-Balance-Potassium-Concentrate.html

Ändrat av Zanders
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett dom å är inne på samma spår. Kostar inget att testa :)

Men tyvärr så måste jag hitta ev fel med mitt akvarium å just nu så är jag ej nöjd alls med tritonmetoden. Alla visar upp sina fina koraller med bra tillväxt. Jag har gjort vad de rekommenderat men ändå så funkar inte akvariet.

Kanske lätt att skylla på nått.

Mvh Christian

Skickat från min iPhone 6S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde zeovit hade jag samma problem. Det första året hände ingenting utom att mina värden var lite ostabila. När jag väl fått ordning på det växte det som aldrig förr. Vad kör du för ljus?

2x75 led kluster från pacificsun och 2x24 watt. T5

Mvh Christian

Skickat från min iPhone 6S

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-1570-0-76672100-1448656133.jpg

 

typ såhär :smile:

 

Har en hel del kalkalger som växer just nu så det beror väl på det. Men det e rätt mycket.

Fick dock en glad nyhet när jag pratade med en tjej på triton idag när jag bad dom fixa ihop MG i pulverform så du kan blanda ut en större mängd lite billigare. Det är på gång.

 

Ändrat av Zanders
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon. Men efter att du fått allt nollat å kör med din Bosse 1,2,3a,3b så håller sig värdena bra cahkt. Ökade själv lite nu per dag å ändå så håller sig

Mg, ca balanserat och KH på 7.7. Ska testa igen imorgon.

Kör nu med 4 kanaler vissa blandar 3a och 3b men de slammar igen i dunken så kör själv på separata behållare.

Mvh Christian

Skickat från min iPhone 6S

Ändrat av wrang
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon. Men efter att du fått allt nollat å kör med din Bosse 1,2,3a,3b så håller sig värdena bra cahkt. Ökade själv lite nu per dag å ändå så håller sig

Mg, ca balanserat och KH på 7.7. Ska testa igen imorgon.

Kör nu med 4 kanaler vissa blandar 3a och 3b men de slammar igen i dunken så kör själv på separata behållare.

Mvh Christian

Skickat från min iPhone 6S

 

Vad hade du i Br på ditt sista test? Tänkte så du inte har samma problem som mig.

post-1570-0-46017500-1448736791_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Mars så hade jag 65.91 utav Br (Brom) å deras rekommendation är 62 och nu i oktober så hade jag 62.47 så fortfarande grönt

 

 

Vad har du för salt?

 

 

Pratat med en idag efter en bra diskution att göra ett vattenbyte på 100Liter. Har inget att förlora

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öh varför då ?

Koppar 20.

adb998b1bec04141c40bb7e5d58c2239.jpg

Enda som jag kan se som är kvar som kan strula och akvariet ej funkar...

Ska jag få bort skiten så måste ett maxat vattenbyte göras å inte bara 50liter av 135 då blir ju värdena fortfarande bara halva å koppar ska ju vara 0 så för att gå vidare med detta så hör jag en vattenbyte på 100liter å ser hur det ter sig. Allt kanske vänder nu

Lite lättare att göra detta på ett redant sket akvarium.

Mvh Christian

Skickat från min iPhone 6S

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...