Gå till innehåll

Höga nitratvärden....


Halogen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har svårigheter att få ner nitratvärdet, ligger runt 25ppm. Sjunker något vid vattenbytet för att sedan stiga igen. Jag har nu köpt en påse nollnitrat för att testa med, men det måste var något annat fel också!

Min tanke är att jag har för dålig skummarkapacitet. Vad tror ni på att byta ut min aqua-medic miniflotor till en tunze 3115(bra beg. pris) eller deltec MC500. Skulle detta hjälpa ?

Målet är att ligga runt 10ppm, jag har bara mjukisar.....men idagsläget alltså 25-50ppm.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur mycket fiskar har du i karet och hur mycket matar du?

Din Aquamadic skummare borde räcka, byt utströmmare och se till att den går på full effeckt.

Jag skulle helt klart satsa på Deltec kummaren om jag skulle byta för en är så pass mycket bättre än tunze skummaren om du tar det steget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett annat svar på frågan kan ju vara att du har för lite biolast/Ls, eller att nitrifikationsprocessen helt enkelt inte är klar i ditt kar.

Den skummaren du har brukar funka kanonbra, men det kräver som sagt att utströmmarstenen inte är för gammal, med då får du ju i allmänhet bara"vatten" i koppen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK!

Den skummare jag har ska vara OK med andra ord, förutsatt att man byter utströmmare och rengör den frekvent.

Förslaget att öka cirkulationen borde väl inte minska nitrathalten? Däremot påskynda nedbrytningen....eller har jag förstått helt fel?

Jag har nog rätt hög belastning i mitt lilla kar på 112 liter, därför tänkte jag att en effektivare skummare kanske skulle hjälpa till att hålla ner nivåerna i kvävecykeln.

I karet har jag:

1 BTA (ca 20cm diameter.....börjar bli väldigt stor)

2 ocellaris

1 palettkrirug (5cm)

1 Moorish Idol (8cm)

1 Putsarräka

1 Scooter Red blenny

1 Sinularia (Har blivit stor, ska nog sälja den)

1 Sten med Pumpande xenia

Clavularia viridis fraggar 4cm

Skivanemoner

Polypfragg

Alla mår och äter bra. Jag matar med ca 1/2 sockerbit artemia, OSI spirulina och lite små pellets varje dag.

Varannan dag så får anemonen en halv räka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa tycker jag är AquaCares nitratfilter. Då får man snarare det omvända problemet att försöka få upp nivån något över 0. Kanske dock lite overkill i en 100 liters burk. Jag proppade i ett tidigare akvarium ett grovt avloppsrör (PVC) fullt med levande sten som jag krossat till småbitar och lät vatten passera långsamt genom detta. Det funkade bra. Problemet är att efterhand som ett sådant mörkerfilter bli skitigt och med långsam vattenrörelse tar vattnet samma väg och effekten minskar, så det kräver rengöring då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tack för alla tips!

- Jag ska minska matningen lite

- Jag ska testa lite olika märken på träuströmmare. Kör idag med "no name" som jag handlar lokalt men vill prova Sander och aqua-medic igen, och se om det är någon skillnad.

- Ska utvärdera "Nollnitrat" filtret.

- Ska sälja en stor Sinularia, för att minska belastningen.

Anemonen ska få mat, men ska minska till 2ggr i veckan.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske en dum fråga?

Men belastar verkligen en sinularia akvariet? Bidrar den verkligen till produktionen av Nitrat?

Har aldrig tänkt på det i sådana fall.

Hmm...inte en aning faktiskt. Men allting levande belastar väl i mer eller mindre utsräckning.

Det största skälet är dock utrymmesbrist, då den behöver mer fritt utrymme att sträcka ut sig på.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du ska ha målet att ha under 1mg/l och inte 10. Låt nu zeoliten jobba och har du följt instruktionen om rätt placering mm så kommer nitratet gå ner men räkna med några veckor. jag ska inte klanka ner på små kar för de har en hel del fördelar också men saker händer betydligt fortare i ett litet kar och det är svårare att hålla bra vattenvärden speciellt med 5 st fiskar på 112L. Täta vattenbyten krävs kanske upp till 15-25 L i veckan och sparsam matning. Ge din anemon smått foder typ cyclops mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar inte sandfiltren i första hand nitrit?

Vattenbyten sänker enligt min erfarenhet nitrathalten tillfälligt, men den går sedan upp igen. Man måste komma åt källan eller mera korrekt få processen att fungera. Många metoder tycker jag är ganska riskabla kräver stor uppmärksamhet och konstant övervakning. Det som funkat bäst för mig är Aqua Cares nitratfilter och det finns säkert motsvarande av andra fabrikat. Lättskött och effektivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovisst så stiger nitratvärdena igen några dar efter vattenbytet, eftersom att vattnet i sig inte har någon biologisk nedbrytningsfunktion - här är det ju bara utspädning/bortransport av "smuts" vi pratar om.

Sandfiltren har samma biologiska nedbrytnings funktion som Ls, finessen är att denitrifikationsprocessen är väldigt effektiv i förhållande till storleken.

Så i halogens fall, med lite kar hög belastning så tror jag att det kunde vara en smidig lösning.

Jag har en känsla av att nitratfilter-anhängarna brukar tröttna på sina filter efter ett år, eftersom det är för mycket strul och skötsel.

Jag får säga som Ingvar H. - så är det i alla fall i tyskland

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är i så fall undantaget bland nitratfilteranhängarna som bekräftar regeln. Jag har kört mitt nitratfilter i mer än 4 år utan problem och med goda resultat. Jag har inte tröttnat snarare tvärtom. Jag kan ha ett rätt hårt belastat akvarium mycket fisk och koraller.Ganska mycket LS i kombination med ett nitratfilter där jag succesivt minskat på substrateti filtret för inte ligga på 0 nitrat har funkat bra för mig. Det gjorde tyvärr inte sandfilter men jag hade en större burk än halogen och filtret var förmodligen för litet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...