Gå till innehåll

Höga nitratvärden....


Halogen

Rekommenderade inlägg

jag röstar på vodkametoden funkar kanonbra

hur länge har du kört med vodka metoden ?

hur mycket vodka tillsätter du?

hur ofta tillsätter du ?

vilken vodka använder du?

jag va sugen på att testa vodka metoden för 5-6månader sen men blev skarpt avrådd att göra det så jag testade alldrig.

skulle vara mycket tacksam om du delade med dig av dina erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kör med vodkametoden å det funkar kanon använder explorer men det funkar med vilken ren sprit som helst det är etanolet som gör så att det bildas bakterier som i sin tur förbrukar fosfat och nitrat. Här i Göteborg vet jag att en del av smuggelspriten hälls i renengsverket för att få en skjuts med bakterier. Man skall dock vara försiktig för för mycket bakterier är inte heller bra.

hippo jag använder 7.5ml till mitt 540L men jag doserar mycket nu så börja med 2ml du lär märka en väldig skillnad på din skummare som kommer skumma utav bara f..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsätter du verkligen 7,5 ml/dag av ren vodka? Det kan ju inte de lägre djuren må bra av eller?

Hinner bakterierna öka i tillväxt på så kort tid att det inte byggs upp ett lager av vodka i karet?

Fisk + vodka i kroppsöppningar = inte bra väl?

Man måste starta med låga doser som man väldigt sakta ökar! Sedan får man så småningom ett mycket snabbt förlopp där nivåerna sjunker på ett par dagar så mätning av värdena dagligen är ett måste! Det är också bra att kunna tillföra nitrat och fosfat då värdena inte alltid följer varandra och då de sjunker för snabbt. Exempelvis kan nitratet toksjunka på ett dygn medan fosfatet kan fortsätta att ligga högt. Då bör man tillsätta nitrat så korallerna hinner med att acklimatisera sig och så man behåller en balans mellan nitrat och fosfat.

7,5 ml/dygn är ingen fara att tillsätta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste starta med låga doser som man väldigt sakta ökar! Sedan får man så småningom ett mycket snabbt förlopp där nivåerna sjunker på ett par dagar så mätning av värdena dagligen är ett måste! Det är också bra att kunna tillföra nitrat och fosfat då värdena inte alltid följer varandra och då de sjunker för snabbt. Exempelvis kan nitratet toksjunka på ett dygn medan fosfatet kan fortsätta att ligga högt. Då bör man tillsätta nitrat så korallerna hinner med att acklimatisera sig och så man behåller en balans mellan nitrat och fosfat.

7,5 ml/dygn är ingen fara att tillsätta!

sänker vodkan fosfaten oxå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad händer fel bakterier matas med vodkan?

Är osäker där... Det enda jag läst är en artikel i "Die Koralle" där man varnat för detta men inte VAD som skulle kunna hända. Artikeln är skriven av Aqua Medic som så att säga är "part i målet".....

På nätet ryktas det om fiskar som blivit sjuka men jag har inget annat än rykten att komma med!

Det mest negativa som man med bestämdhet kan säga är väl att det kan bildas slemalger om man ökar dosen för fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar man det bara försiktigt och har koll på karet så tror jag det är väldigt nyttigt eftersom du får ner värderna effektivt och får ett rent vatten. Men när det finns lite mat för bakterierna å man fortsätter att dosera mycket så lär karet tveklöst krasha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man bara kollen på hur mycket nitrat man har i karet tror jag inte det är några problem. I början får man köra med låg dos etanol. Det tar väl ungefär 1 månad innan ett "vanligt" nitratfilter börjar fungera så den tiden får man nog räkna med innan det börjar fungera optimalt. När nitratnivån börjar sjunka är det bevis på att bakterierna tar syreatomer ur nitraten och reducerar detta till kvävgas. Här kan man öka dosen etanol men fortsätta att mäta nitrit och nitrat.

En personlig reflektion är nog att man i början kan ha lite filtervadd/skum som underlättar nedbrytning av nitrit till nitrat innan man har fått processen att fungera. Risken finns att nitrat reduceras till nitrit innan man fått en stabil och fullständig nedbrytning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall väl inte heller glömma att det är lätt att krascha karet med vodkametoden.

Tittar man litet på gamla trådar så ser man en del medlemmar här på forumet som slutat med vodka efter mer eller mindre krasch.

Vanligaste orsaken till krasch är förmodligen att fosfat/nitratvärdena sjunker för snabbt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt med dig Magnus. Problemet är väl att om man börjar med en nitrathalt på över 50 mg / liter och tar ned 10 mg per vecka går det sakta. Men har man ett mg kvar och bakterierna klarar 10 mg per vecka så är det sent att lägga in handbromsen som Zeovitanhängarna säger. Vodkametoden har säkert sina fördelar men den fordrar verkligen att man vet när man skall minska på dosen.

INNAN NITRATHALTEN ÄR NOLL. Och där är andra sidan av problemet. De flesta börjar ju med vodka för att få ned nitrathalten till noll och då är det ju verkligen skitsvårt att sluta innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt med dig Magnus. Problemet är väl att om man börjar med en nitrathalt på över 50 mg / liter och tar ned 10 mg per vecka går det sakta. Men har man ett mg kvar och bakterierna klarar 10 mg per vecka så är det sent att lägga in handbromsen som Zeovitanhängarna säger. Vodkametoden har säkert sina fördelar men den fordrar verkligen att man vet när man skall minska på dosen.

INNAN NITRATHALTEN ÄR NOLL. Och där är andra sidan av problemet. De flesta börjar ju med vodka för att få ned nitrathalten till noll och då är det ju verkligen skitsvårt att sluta innan.

exakt vad är det som händer om man fortsätter mata med vodkan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

exakt vad är det som händer om man fortsätter mata med vodkan?

Du kommer efter ett tag till en jämnvikt då nitrathalten kommer att ligga vid ett visst värde, t ex 1,0. Med samma dosering av vodka, samma matning av fiskar och koraller och inga andra ändrade parametrar kommer det att vara stabilt vid 1,0 (eller något annat värde). När något ändras kommer nitrathalten också att ändras tills den stabiliseras igen.

Eftersom jag inte gör vattenbyten har jag stabila värden i mitt kar. Jag tillsätter kalcium, karbonat och natriumkloridfritt salt med doserpumpar och de ändrar sig inte från månad till månad om jag inte fyller på med fler stenkoraller. Magnesium tillsätter jag manuellt och detta får jag kolla en gång/vecka (och dosera).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

insåg att det kanske var lite förvirrande med de 2 inläggen efter varran men jag har en del akvarium som drivs på olika sätt , mitt eget hemma i vardagsrumet har jag nitratfilter menade jag!!! sorry

Då klarnar det. Tyckte det var kul skrivit att du kör med ett fungerande nitratfilter och ändå har ett nitrat på 75.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...