Gå till innehåll

Fantastisk med vackra koraller men rätt eller fel ?


jonas1131

Rekommenderade inlägg

Hej igen, som ja skrivit tidigare så är jag en ej upp startad nybörjare. Karet anländer om ca 2-3 veckor 375 Liters.

Detta med koraller skulle vara bra att få ett övergripande begrepp om!!!!!
 

Det uttrycks en hel del förkortningar som för mig inte är grepp bara, vad ska man starta med mjuka koraller hårda koraller eller anemoner??
 

Vilka är enklast att ha som nybörjare?
Finns det någon grundregel vilka fiskar man ska ha med respektive? 

Har akvariets volym betydelse för valet av korall? Salthalt eller kalcium etc etc.

 

Skulle vara glad om någon har bra enkla eller krångliga tips för en äkta Rookie!
 

Tackar på förhand :welcoming: !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som en nybörjare till en annan så kan jag säga att det finns många mjuka koraller som uppfattas som enklare, dvs inte lika känsliga för variationer i vattenkvalité. För mig var det den enklaste starten. Med det sagt så har jag några hårda också (montipora) som fungerat jättebra så det går att välja den vägen med. 

Har man ett mindre akvarium är ju risken för snabba variationer i vattenkvaliten större och kräver kanske lite mer kunskap om man ska lyckas med de svårare korallerna. 

Jag brukar alltid kolla på http://www.liveaquaria.com/när jag funderar på en fisk eller korall. De har bra tips på vilka koraller som är lämpliga för nybörjare och hur mycket ljus, vattencirkulation mm de behöver.

 

Tittar du på liveaquaria så har de även information på fisk om de är revsäkra eller inte. Kan vara bra eftersom en del fiskar gärna mumsar i sig koraller i allmänhet eller kanske bara en viss typ av korall. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...