Gå till innehåll

för låg nitrat?


Zanders

Rekommenderade inlägg

Hej.

 

En fråga från en som aldrig tänkt steget längre än lågt värde på nitrat är bra.

Jag har en tank där jag jobbat för att få ner Nitrat från 15 till nuvarande 0.0!!!

 

Så till frågan. :)

 

Kan man ha för låg nitrat och i så fall vad händer då?

 

för info så kör jag triton metoden och har inget Nitrat remover utom macroalger!

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du i fosfat?

Har inget bra svar men 0 är ju ingen fara tycker jag men mina koraller är inte fina å trivs inte så nu har jag också funderat om detta är boven.
Måste köpa nytt fosfat test å se vad jag har. Allt hänger ju liksom ihop.



Mvh Christian
Skickat från min iPhone 6S

PS posta i triton delen så är allt samlat där som berör detta :smile:

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många koraller tappar färg när nitrat går ner mot noll. Skivanemoner drar ihop sig.

Det är mest markant på koraller i starkt ljus och svag cirkulation och visar sig ofta först på Euphyllia.

Vissa Acropora verkar inte alls vara lika känsliga.

Jag rekommenderar att hålla ett nitratvärde mellan 2 och 5. Det är en del här på guiden som tillsätter nitrat för korallfärgernas skull.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet inte jag hur pass aggressivt man måste attackera Nitrat för att få ner det till 0 för min spontana tanke är ju att Nitrat alltid finns i ett cyclat akvarium där det är nästintill omöjligt att verkligen få 0. Eller?

 

 

Många koraller tappar färg när nitrat går ner mot noll. Skivanemoner drar ihop sig.

Det är mest markant på koraller i starkt ljus och svag cirkulation och visar sig ofta först på Euphyllia.

Vissa Acropora verkar inte alls vara lika känsliga.

Jag rekommenderar att hålla ett nitratvärde mellan 2 och 5. Det är en del här på guiden som tillsätter nitrat för korallfärgernas skull.

 

Ja det är väl det generella värdet man eftersträvar. Ser dock inte effekterna av det i mitt akvarium.

 

Vad har du i fosfat?

 

Sedan oktober så ligger det mellan 0.01 och 0.03  (hanna checker) när jag matar korallerna 1 gång i veckan brukar den öka 0.01 - 0.02 under dagen!

Ändrat av Zanders
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man gott om koraller kan de mycket väl ta upp all fri nitrat. Nu är det ju så att korallerna kan ta upp sitt kväve i andra former än nitrat också.

De tar också upp ammonium och nitrit samt kanske i viss mån urinsyra och aminosyror. Det finns ingen forskning på hur mycket av respektive ämnen olika koraller kan ta upp eller föredrar. Detta kan vara en orsak till att olika koraller är olika känsliga för nitratbrist.

Euphyllia verkar behöva ljus för att bilda färg. Jag har haft en Euphyllia i praktiskt taget mörker där den vuxit på levande nykläckt artemia men var helt genomskinlig. Efter ett par månader i normalt ljus hade den normal färg. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man gott om koraller kan de mycket väl ta upp all fri nitrat. Nu är det ju så att korallerna kan ta upp sitt kväve i andra former än nitrat också.

De tar också upp ammonium och nitrit samt kanske i viss mån urinsyra och aminosyror. Det finns ingen forskning på hur mycket av respektive ämnen olika koraller kan ta upp eller föredrar. Detta kan vara en orsak till att olika koraller är olika känsliga för nitratbrist.

Euphyllia verkar behöva ljus för att bilda färg. Jag har haft en Euphyllia i praktiskt taget mörker där den vuxit på levande nykläckt artemia men var helt genomskinlig. Efter ett par månader i normalt ljus hade den normal färg. 

 

Intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...